Mumma

July 31, 2014

mumma_icakurien
Ni kanske minns att jag har tjatat om att jag älskar bakverket mumma som serveras på Grillska huset i Gamla Stan. De ser inte mycket ut för världen men smakar fantastiskt av mandelmassa, smör och kardemumma, och nu har jag gjort ett försök att återskapa det hemliga receptet. Jag kan inte påstå att det är lika perfekt som originalet, men nära nog om ni inte har vägarna förbi Gamla Stan i Stockholm och vill testa därhemma. Receptet har jag gjort för Icakuriren och nu hittar ni det under receptfliken.

I samma veva gjorde jag receptet på extremt goda kokosflarn som ni kan hitta recept på på icakuriren.se och nougatkakorna nedan (går inte heller av för hackor). Recept här. Foto: Björn Tesch.
icakuriren_nougatkakor

10 Responses to “Mumma”

  1. Eva Mantsinen said

    De här mummabullarna… Alltså det är nog det godaste jag har ätit. Så goda att jag då och då åker ner till Grillska och köper några stycken, i en påse, river upp påsen så fort jag lämnat butiken och börjar äta. Gåendes. Hinner liksom inte ens sätta mig ner någonstans. Ja du fattar… Så idag, nu när jag har syrran på besök från Gotland, tvingar jag ner henne till Gamla Stan och så ska vi äta Mummabullar. Och du Mia, TACK! Jag har grunnat på hur dom ska bakas. Nu vet jag. Tusen och åter tusen tack!

    • miaohrn said

      Haha, vad kul att du också har fastnat för Mumma, Eva! Hoppas de smakar bra idag också.

      • Eva said

        Jättegoda var dom. Men blötare på något sätt. Jag undrar om inte den här höga luftfuktigheten spelat in? Gjorde Baileyspraliner häromdagen som normalt ska vara krispiga men icke sa nicke. Something is in the air…

  2. Annika said

    De där kokosflarnen, vad tror du – kan man byta ut vetemjölet mot en mindre mängd kokosmjöl? Smakmässigt känns det ju helrätt. Och jag gissar att mjölet är mest som lite “redning”, och då borde det ju också funka. Eller? Har en glutenintolerant kollega, tänkte att även hon kunde få smaka samma hembakat som övriga kollegor nån dag.

    • miaohrn said

      Hmm, just kokosmjöl tycker jag är ganska svårt att baka med. Det har lite konstig bismak och suger väldigt mycket vätska. Men jag håller med om att det inte borde vara omöjligt att byta ut vetemjölet mot något annat glutenfritt. Kanske potatismjöl? Lycka till!

  3. Cecilia said

    Som jag längtat efter detta recept, tack!
    Jag gjorde dem idag, tyckte jag smörade formerna ordentligt men nästan alla fastnade. Fortfarande goda men de ser ju ut som kratrar..🙂 Funderar på om man kan använda silikonformar, vad tror du om det? Eller blir ytan inte bra då tror du?
    Hur som helst, tack för alla dina recept och härliga fikatips!

  4. Ingela said

    Hejsan! Jag ska baka Mumma ur bakboken, men måste frysa dem då de ska serveras senare. Blir det bättre att rulla dem i kardemummasockret efter upptiningen, tror du?

Leave a Reply

