Midsommarsött

June 16, 2014

IMG_0094

Snart är det midsommar minsann! Kanske kan ni behöva lite tips på goda, somriga tårtor och efterrätter som man kan göra under enkla förhållanden. Typ onykter i en liten enslig stuga på en kobbe i skärgården utan el och rinnande vatten.

  • Köp marängbottnar eller baka efter mitt recept. Här hittar ni en pdf med en steg-för-steg-skola jag gjort för tidningen Gourmet. Varva bottnarna med vispad grädde och jordgubbar och kanske ett lager chokladtryffel eller lemon curd. Dekorera med jordgubbar och kanske lite färska, ätliga blommor. Fläder eller nyponrosor eller pelargoner eller violer till exempel.
  • Gör en enkel dessert genom att varva lättvispad grädde med krossade småkakor eller maränger och jordgubbar i glas eller skålar. Kanske lite rabarberkompott också.
  • Gör en rabarbersmulpaj och servera med vaniljglass- eller sås. Här hittar du mina bästa tips för smulpaj och under receptfliken ligger bland annat ett recept på jordgubb- och flädersmulpaj. Ganska långt ner, så sök gärna på det ordet så hittar du snabbare.
  • Vill du göra något lite mer avancerat kan du testa jordgubbsmoussetårtan jag skrev om för ett par veckor sedan, receptet på fraisier ur min bok Franska bakverk (kräver att du har den boken dock)  eller Charlotte russen som du hittar under receptfliken.

På bilden syns en fraisier (fransk jordgubbstårta) plåtad av Ulrika Ekblom.

4 Responses to “Midsommarsött”

  1. Eva Mantsinen said

    Hahaha! “Typ onykter i en enslig stuga”… Humor! Perfekt när man får ett sötsugeanfall. Eller ett “nu-vill-jag-baka-anfall” när man står där i skogen. Rara, fina Mia, ha nu en riktigt söt och härlig midsommar!

  2. Anna said

    Gjorde en Fraisier till midsommarafton enligt ditt recept och den blev mycket lyckad! Supergod tårta!

  3. Sandra said

    Gjorde jordgubbsmoussetårtan till midsommar och min pappa fick smaka resterna. Nu när han fyller år önskar han sig en sådan tårta. Så bara för mig att göra en till ☺️ Tack för ett kanonrecept!

Leave a Reply

