Mellan hägg och syren

May 30, 2014

20140530-141954.jpg

Ni vet, man kan ju bli lätt stressad av att det är så jäkla blommigt och fint nu och det går så fort och rätt vad det är så har alla syrener vissnat. I ett desperat försök att stanna klockan testade jag att kandera lite blommor för att bevara dem längre. Det var kul men väldigt pilligt och jag hade sällskap av 2,5-årige Nisse, så jag skyller det halvlyckade resultatet på honom.

Den här metoden för att kandera blommor går ut på att man täcker dem med äggvita och sedan strösocker och låter dem torka. Men det gäller att inte ha för mycket äggvita, för då blir det ett smält, kladdigt och tjockt lager socker. Tar man istället för lite äggvita så fastnar inte sockret. Lagom tjockt ska det vara alltså! Jag doppade blommorna i äggvitan, men det kan nog vara värt att testa att pensla dem istället.

Jag använde syrenblommor, violer och fuchsia, men det går självklart bra att använda alla sorters ätbara blommor, gärna obesprutade. Just fuchsia var extra roligt eftersom jag inte visste att de var ätliga, och de blev fantastiskt vackra när de var nydoppade. Jag tror kanske att det är bättre att sikta på att göra färska blommor ännu vackrare med ett lager strösocker, än att hoppas på att man ska kunna torka dem och bevara dem. Tydligen är även dagliljor ätliga (kanske även andra liljor, men där är jag osäker) och tänk er vad vackert det borde bli med färska liljor doppade i ett lager gnistrande strösocker som dekor på till exempel en bröllopstårta.

De få syrenblommor (en enda) och violer (knappt en) jag lyckades doppa i ett lagom tjockt lager äggvita och strösocker torkade snällt och blev fina och ganska goda. Syrenen smakade inte så mycket, men violen blev chipsknaprig och smakade violtablett.

Leave a Reply

