Vaniljkräm

May 26, 2014

vaniljkräm
Få saker är så oumbärliga när man ska baka som ett bra grundrecept på vaniljkräm. Det kan användas till nästan vad om helst: fyllning i tårtor, eclairer, napoleonbakelser eller som lyxigt tillbehör till pajer.

Självklart kan man ta till genvägar som Marsán och vaniljvisp när man känner för det, men det är något visst med hemgjord vaniljkräm. När jag hade kurs senast fick eleverna nästan som en uppenbarelse när de insåg hur gott och enkelt det var var att göra egen.

Så slit det med hälsan, här kommer mitt favoritrecept på vaniljkräm!

Vaniljkräm
4 dl standardmjölk
0,75 dl strösocker
0,5 vaniljstång
4 äggulor
2 msk Maizena majsstärkelse
50 g rumsvarmt smör

1. Mät upp mjölk och hälften av sockret i en kastrull. Dela vaniljstången och skrapa ur fröna. Hetta upp mjölken tillsammans med vaniljstången och fröna.
2. Blanda Maizenan med resten av sockret. (Obs! Gör just så. Jag har lärt mig den hårda vägen att vaniljkrämen inte blir klumpig om man blandar socker och Maizena först.) Rör ner äggulorna. Rör till en jämn smet och vispa ner lite av den heta mjölken för att förhindra att äggulorna koagulerar.
3. Låt mjölkblandningen koka upp och rör ner äggsmeten i kastrullen. Låt såsen koka någon minut på lägre värme under vispning tills den tjocknar. Dra sedan kastrullen från värmen och vispa ner smöret. Ställ gärna krämen i kallt vattenbad tills den svalnat. Förvara i kylskåp tills du ska använda den, och avlägsna då vaniljstången.

Det här blir alltså en lite tjockare vaniljkräm, inte vaniljsås. Vill ni ha vaniljsåsrecept får jag skriva ner det någon annan gång.

14 Responses to “Vaniljkräm”

  1. Eva Mantsinen said

    Du är min guru. Konditorguru. Vilket konstigt ord… guru… Den här förklaringen, som jag hittade på sr.se är bra och passar på dig! “Ordet ”guru” är sanskrit, och betyder skingrare av mörker”.🙂

  2. Juliane said

    Tack för receptet, Mia! Jag älskar Œufs à la neige/ Îles flottantes – man kan ju göra en lite mindre tjock variant på vaniljkrämen (så att man slipper fundera på vad man ska göra med de fyra äggvitorna), den här är ju nästan som en engelsk kräm, det skulle nog passa bra!

  3. Johanna said

    Vill man göra krämen lite såsigare kan man vispa upp den med lite mjölk innan servering. Det blir inte som en riktig hemkoks vaniljsås men väldigt gott ändå.

  4. Mia S said

    Ja, jag vill ha ditt vaniljsåsrecept!🙂

  5. Lena Wendel said

    Tack! Jag hoppas också på ditt recept på vaniljsås SNART! Kram från den otåliga

  6. domme109 said

    Tack! Helt perfekt timing, här satt vi och planerade helgens födelsedagstårtor “vi gör vaniljkräm själva väl?” Och pling så kom receptet. Toppen!

  7. Sophie said

    Åh vad bra! Precis vad jag behöver ska baka prinsesstårta nästa vecka, men har inte hittat något bra recept på vaniljkräm🙂
    Tack för en superbra blogg

  8. tysk flicka said

    TAAAACK Mia!

  9. domme109 said

    Gjorde vaniljkrämen i helgen och vitorna fick bli maränger från ditt recept i Gourmet. Helt perfekt resultat beroende på att du tar med din erfarenhet i recepten, att blanda maizenan eller sikta florsockret tex. Tänkte då på Sju sorters kakor och att du gärna får ta med sånt när du ser över recepten. Har i en gammal receptbok med Marabous bakpulver en liknande sak; en faktaruta med “om kakan är … kan det bero på att … eller …”. Superbra feedback på ett misslyckat bak och oftast kommer jag på att ja just det, det måste vara därför. Kanske finns redan denna typ av tips i Sju sorters kakor, annars hade det varit en finfin grej att få med.

  10. Jennie said

    Jag provade detta receptet i helgen och smaken var det definitivt inget fel på🙂
    Jag hade dock problem med konsistensen, det blev sås snarare än kräm.. Kan det bero på att jag använde laktosfri mjölk? Kan fet undvikas på något vis isåfall?

    Tack för en fin och inspirerande blogg!

    • miaohrn said

      Vad konstigt att den blev rinnig. Jag tycker inte att det borde bli något problem med laktosfri mjölk. Tog du rätt mängd Maizena? Och inte mer mjölk än vad som angavs i receptet? Och kokade krämen en liten stund tills den tjocknade? Hur menar du undvika fet?

Leave a Reply

