Sju sorters kakor

May 7, 2014

015
Tusen tack för all er feedback på Sju sorters kakor! Era råd kommer vara till stor hjälp. Här följer en sammanfattning av vad ni vill att jag ska göra. Kanske mest för min egen skull, men ni kanske också vill ta del av det.

Flera av er påpekade att kladdkaka, hallongrottor och kolakakor borde finnas med. Det håller jag helt med om! Däremot råder viss oenighet om macarons och cupcakes borde finnas med. Svårt det där, och det hela handlar ju om vad man vill att Sju sorters kakor ska vara. Bör det vara ett uppslagsverk över äldre tiders kakor, eller en samling över både gamla och nya kakor? Jag tycker nästan det senare, självklart ska de äldre kakorna finnas kvar, men om man ändå ska göra en ny upplaga är det poänglöst om man inte låter samtiden göra avtryck. Vill man ha den precis som den var förr finns de gamla upplagorna på antikvariat. Men det finns heller ingen anledning att göra en supertrendig upplaga med enbart nyare kakor, sådana böcker kommer det gott om ändå. Mycket gammalt och lite nytt ska få samsas i den.

Alla kakfoton på helsidor ska plåtas om, de ser inte så roliga ut. Frågan är bara i vilken stil. Själv tycker jag mycket om de små frilagda kakbilderna som ligger efter varje recept. De kanske inte är så estetiskt tilltalande, men det är pedagogiskt och bra att ha en bild på varje kaka tätt intill receptet.

Några av favoriterna som ni nämner att jag absolut inte får stryka är havrekakor, syltrutor, toscakaka, chokladmuffins, (som är precis samma recept som kladdkaka), vanliga muffins, mazariner, Snoddas, wienerbrödbullar, kanelkaka, chokladbollar, (som inte ska heta negerbollar, det ströks i 2005 års upplaga) schackrutor, chokladcigarrer, drömtårta och Rimbobullar (en av mina favoriter också).

Några av er önskar mer choklad, inte bara kakaopulver, och moderna ingredienser som dulce de leche och lakritspulver. Margarin ska strykas till förmån för smör, det håller jag helt med om. Även fler kakor med glasyr på efterfrågas, men lite färre snarlika mördegskakor.

Ni kommer även med bra önskemål om praktiska tips om förvaring och hållbarhet, fler recept för allergiker, fler tipsrutor och ingredienserna angivna även i gram, och att ni önskar matt papper. Redan den senaste upplagan har ganska matt papper, men upplagan från 1995 är glansig.

Ett huvudbry är vad jag ska göra med tårtkapitlet. Många av tårtorna känns lite daterade och inte särskilt frestande. Men vad är en samtida tårta? Självklart ska klassikerna som sans rival och Oscar II:s tårta finnas kvar, men vad bör jag peta in istället för kesotårta med jordgubbar och mikrad chokladtårta? Och är det någon som bakar stubbe och malakofftårta?

Själv skulle jag vilja ha fler ingresser för att bli lockad att baka recepten, och för att få veta mer om slutresultatet och bakgrunden. Vet dock inte om det kommer att finnas plats och tid för detta.

Fortsätt gärna att komma med tips och tyck!

15 Responses to “Sju sorters kakor”

  1. Oj vad spännande det låter! vad kul med detta projekt 😀 Där låter som en bra plan i mina öron. Att blanda gammalt med nytt är ju bra, för om några år kommer ju vårat “nya” inte va så nytt. Så länge man har med det gamla också så att det inte går förlorat, är ju det hur bra som helst.

  2. Erika said

    Hej!
    Jag tycker det vore grymt med olika recept på olika bottnar och fyllningar som man kan kombinera ihop själv iställey för bara färdiga tårtor. Tex. Fem olika bottnar med olika egenskaper som passa för om man vill ha en lätt, tyngre, saftig, glutenfri eller nötbaserad tårtbotten.

    Drömtårtan måste vara kvar och håller med om att hallongrottor måste finnas med. Mufins o cupcakes tycker jag är tråkigt så det tycker jag inte behövs.

    Värna även om goda svenska klassiker som jitterbugg, finska pinnar mm men gör inte förton olika varianter av mördegskakor. I så fall dka det vara skillnader mellan att använda olika sockersorter. Även olika grunddegar för paj vore bra

    Lycka till det blir säkert jättebra!

  3. C said

    Oboy, vad spännande det ska bli att se resultatet! Kan inte bli annat än bra när du är inblandad!

  4. Lisa said

    Det ska bli så spännande att se vad du kan hitta på med denna bokklenod, tror att du är helt rätt person för uppdraget!
    Jag uppskattar de klassiska inslagen i sju sorters kakor med precis som du skriver känns en del recept en smula daterade, samtidigt som samtiden borde få göra avtryck.

    Jag bakar budapeststubbe och gillar det! Moussetårta tycker jag är klassiskt men ändå samtida. Gillar idén med mer choklad, det kan man ju använda på tårtkapitlet med.

    Lycka till!

  5. AnnaCarin said

    Jag gillar marängtårtan personligen, det var en klassiker hemma hos oss när nån fyllde år. =)

  6. Annica said

    Inser just att jag skulle vilja veta kakans, framför allt småkakans, struktur: seg, kladdig smulig, torr osv.

  7. Susanna said

    En synpunkt som inte har något med det egentliga innehållet att göra är snöret! Jag älskar bak- och kokböcker som har ett snöre som man kan lägga på aktuell sida, även om jag själv ofta jobbar med lappar på en massa sidor.

  8. Annika said

    Tårtor jag fått hos flera olika vänner och bekanta de senaste tio åren är dels en slags marängtårta med rice krispies i (och fyllning av antingen chokladkräm + vispad grädde eller vaniljkräm + vispad grädde, ibland även bär), dels en flarntårta med fyllning av glass och grädde. Vet inte om dessa finns med, men det känns ändå som ganska etablerade och inte alltför svåra tårtor, enkla att dubblera, som serveras på allt från barnkalas till 50årsfester. I alla fall bland de av mina kompisar som inte är “trendiga” (dvs aldrig bjudit på macarons, det måste väl anses vara en bra markör på otrendiga hembakare) Har recept på båda, om du är intresserad.

    Och de som inte serverar tårta har kladdkaka med vispgrädde och bär.

    • miaohrn said

      Oj vad långsam jag är på att svara! Jag vill gärna ha recept på de där två tårtorna om du orkar mejla mig det! Tusen tack!

  9. Cecilia said

    Om jag skulle baka tårta så skulle jag faktiskt inte tänka tanken att ens plocka fram min (gamla) “7 sorters kakor”! Jag har “Rutiga bakboken” och den är smockfull med tårtor, liksom det är tårtor både här och där i nästan alla nya bakböcker som kommer ut. Kanske att man kan låta de riktiga klassikerna vara kvar, och föreslå smakvariationer eller dekorationer som variation..? Istället för att ha med konstiga micrade tårtor och keso?:)

    För de allra flesta behov bör det räcka med sådär 8 tårtor. Bara man får med allt det viktigaste: Sylt, grädde, marsipan, smörkräm, choklad, ganache, fruktgelé, vaniljkräm, mandelmassa, glutenfritt och bärmousse.

  10. Johanna said

    Min drömbakbok innehåller definitivt ingresser, blir galen på alla recept utan – man vill bli lockad att baka och få en föraning om slutresultatet så man slipper bli besviken. Bilder på tårtor och kakor med fyllningar får gärna var i genomskärning så man ser innehållet och kan bilda sig en bättre uppfattning om det. (Det här önskar jag trots att jag är en van bagare själv).

    Dessutom är det konstigt tycker jag att de flesta kokböcker och bakböcker idag görs för bokhyllan – de är väldigt snygga att titta på men så himla opraktiska när man väl ska använda dem. Många hålls bara öppna med hjälp av två händer och slår igen så fort man släpper taget. Blankt papper som går att torka av vore det bästa tillsammans med spiraler i kanten – även om det varken är modernt eller snyggt. 🙂 Men den boken skulle bli min mest använda. Men den är säkert dyr och tidskrävande att ta fram…

    Hälsningar från Johanna på ensmaksak.com

  11. Elin said

    Nötchokladrutor måste vara kvar! De är en stor favorit här.

  12. Kristin said

    Jag Älskar Budapestrullen! Bakar den varje gång jag bakar en tårta, men fyller den med jordgubbar istället för mandariner, kanske en uppdaterad version?

  13. Jenny said

    Håller med dig och några till här om ingresser. Jag blir alltid mer lockad av ett recept om det finns en liten kort beskrivning av hur kakan ska bli så man vet att man väljer rätt recept. Det är det som ofta är minus med “uppslagskokböcker” till skillnad från mer “inspirationskokböcker”. De senare har av naturliga skäl mer plats att skriva lockande texter. Men som sagt en liten snutt om kakans förväntade struktur vore toppen!

  14. Madeleine said

    Budapestrullen är en dröm för glutenintoleranta! När det gäller tårtor älskar jag pavlova fylld med olika sorters curds, som rabarber, chokladnötstårta (vet inte om den finns i 7 sorters kakor men den är god) och annat gott som är anpassat för folk med allergier. Klassiskt men lite uppdaterat kanske?

Leave a Reply

