Toves mästerverk

May 5, 2014

20140505-160227.jpg

Det har kommit en radda fina kok- och kakböcker den här säsongen, men den som står ut alldeles extra är Soda, lemonad och snacks av Tove Nilsson. Jag tyckte redan innan att Tove var en fullkomligt briljant matstylist och kock, men nu skulle jag vilja geniförklara henne. Boken är något helt nytt, (vilket är svårt att åstadkomma med tanke på att det kommer ut en kokbok om dagen i Sverige), den är otroligt ambitiös, inspirerande och snygg. Jag vill ha drinkfester dagarna i ända efter att ha läst den. Förvisso är det fokus på alkoholfria drycker, men det finns även gott om sodasyrups som lämpar sig väl att blanda med sprit.
20140505-160259.jpg
Hittills har jag testat receptet på kallbryggt kaffe. Väldigt enkelt och praktiskt om man ska göra iskaffe, och dessutom perfekt om man som jag är desperat att hänga med i de senaste kaffetrenderna. Ikväll ska jag göra bittersoda med grape och röda vinbär som blir en perfekt grund om man vill göra drinken Aperol Spritz. Bara att toppa med mousserande vin och vips har man fundamentet till en sommarfest.

Fotografen bakom mästerverket är Wolfgang Kleinschmidt (men den översta bilden är från min mobilkamera) och formen har Katy Kimbell gjort.
20140505-160504.jpg

20140505-160525.jpg

20140505-160533.jpg

4 Responses to “Toves mästerverk”

  1. Cecilia said

    Jag är allra mest sugen och nyfiken på de egengjorda dillchipsen! Men visst är hela boken supersnygg. Ååååh!

  2. Annika said

    Och nu till den stora knäckfrågan: Finns det recept på ginger beer i boken? I så fall beställer jag igår!

Leave a Reply

