Varmluft

April 29, 2014

maräng2
Har jag skrivit om det här med varmluftsugn egentligen? Det brukar väcka en del frågor. Numera är ju mångas kök utrustat med något så modernt som varmluftsugn, men det gäller att veta vad den ska vara bra för. Själv har jag för övrigt bara gasugn hemma, men en nytillverkad sådan, så det funkar ganska bra trots allt.

En enda sak tycker jag att varmluftsugn är oumbärligt till, och det är maränger. Åtminstone om man vill få dem vita och fina, annars går det bra med vanlig ugn. För att få snygga maränger gräddar jag dem på så låg temperatur som 100 grader i en timme, och sedan stänger jag av ugnen men låter marängerna stå kvar i minst en timme till.

Varmluftsugn är även bra till alla bakverk man vill ha höga och fluffiga, till exempel suffléer, petit chouxer och alla sorters frasiga smördegsbakverk, till exempel croissanter och wienerbröd. Dock går det även utmärkt att grädda dessa i vanlig ugn.

Vill man grädda flera plåtar samtidigt med till exempel småkakor funkar är det också bäst att använda varmluft. Placera dem så gott det går med jämna mellanrum.

När det gäller bakverk som gärna ska vara saftiga och kladdiga är det bäst att grädda i vanlig ugn eller utan varmluftsfunktionen påslagen, till exempel bullar och kladdkaka.

Om du använder ett recept som är anpassat efter en vanlig ugn (vilket de flesta recept brukar utgå från) men vill grädda i varmluftsugn kan du sänka temperaturen något snäpp. Står det till exempel 200 grader i receptet gräddar du på 175 grader istället i din varmluftsugn.

Sammanfattningsvis vill jag bara säga att du klarar dig alldeles utmärkt med en helt vanlig ugn, men äger du en varmluftsugn är det också väldigt trevligt. Och har du en gasugn är du inte ensam.
024

5 Responses to “Varmluft”

  1. fina said

    Tack för bra tips! Vi blev med varmluftsugn sist vi flyttade men är inte imponerade (av den modellen i alla fall). Håller fullständigt med om att varmluft inte fungerar bra till bullar. Men jag ska testa med småkakor och maränger nästa gång – annars blir det tuan varmluft!

  2. Eva Mantsinen said

    Tack Mia, för att du alltid ligger ett steg före. Jag har precis köpt en ny ugn och då med varmluft… och vad använder man då varmluften till? Så det här kom ju perfekt! Maränger visste jag, men det övriga var strålande att få veta. Kram på dig!

  3. Cecilia said

    Vi har en varmluftsugn som bränner alla bakverk och maträtter i de inre hörnen. Om man till exempel gräddar frallor på en plåt så får man två vidbrända nere i plåtens bakre hörn. Och gör man lasagne så måste man vända den efter halva tiden så att alla hörnen blir åtminstone jämnbrända^^ Så jag använder knappt aldrig den funktionen. Bara när jag har tid att flytta/vända plåtar!

Leave a Reply

