Sju sorters kakor

April 24, 2014

20140424-094308.jpg

Jag har fått ett så sjukt roligt och ärofyllt uppdrag. Att revidera Sju sorters kakor! Denna kakbibel kom för första gången ut 1945 och har sedan dess blivit Sveriges bäst säljande bok. Boken uppkom genom en recepttävling, och bidragen strömmade in. Var tionde år görs en ny, reviderad upplaga, och min uppgift är att modernisera, förbättra, lägga till och dra ifrån det som inte känns aktuellt till den upplaga som ska ges ut hösten 2015.

Här behöver jag er hjälp. Snälla lämna en kommentar och berätta vad du har för förhållande till Sju sorters kakor. Är det något recept du älskar eller något som du skulle kunna tänka dig att vara utan? Saknar du något eller tycker att något annat är komiskt? Är det rent av så att din mormors faster skickade in recept till den första upplagan? Berätta!20140424-094152.jpg

35 Responses to “Sju sorters kakor”

  1. Hedvig said

    Kollade precis i våran upplaga. I den finns varken kolakakor eller kladdkaka och det känns ju lite komiskt när det är två kakor som ALLA kan baka. De kanske förtjänar en plats i nästa upplaga?

  2. Johanna said

    Själv har jag tre olika upplagor hemma: min farmors, min mammas och min egen (som jag fick när jag fyllde 9 har jag för mig). När jag precis fått min bok var det uppslaget med “baka utan ugn” som användes mest och jag kommer ihåg att det kändes lite omodernt redan då. Idag finns massa olika goda rawkakor och bars som är lätta att blanda ihop som jag kan tänka mig skulle kunna platsa där.
    För övrigt tror jag det är Snoddasrutor som är det mest bakade i min bok, även om jag ändrat receptet lite. Tror det kommit en ny upplaga sedan den jag har, men det känns som det som det har utvecklats en hel del vad gäller hur man fotograferar och framställer bakverken på bild. Mycket tycker jag inte ser så aptitligt och tilltalande ut i min bok, så även om det låter gott så blir det inte av att jag bakar så mycket ur boken längre.

  3. Elin said

    kul! gör en stor glassig coffeetablebok vetja! Vore hur kul som helst🙂

  4. Freddie said

    Sjukt kul Mia, grattis! Det är lite som att få äran att regissera den kommande Bond-filmen, fast på ett bra sätt! Du kommer klara uppdraget med högsta betyg!

    Ett måste i boken är havrekakor! En av de absolut godaste kakdegar som finns😉

  5. AnnaCarin said

    Åh vad roligt!!! Jag har 1994 års upplaga. =) Mamma har en tidigare. JAg gillar det lilla formatet men inte det glansiga pappret… Bilderna är ju rätt trista i min upplaga med, de verkar mkt finare i din översta. Snälla ta INTE bort syltrutorna! Det är en magnifik kaka! Älskar överlag långpannekakor!

  6. Cat said

    Jag har den senaste upplagan från 2005. Jag såg snabbt att ett recept kräver gräddmjölk. Det känns inte som någon särskilt modern företeelse…

    Något som jag ofta saknar i bakböcker och som känns som en rätt bra punkt för en så pass grundläggande bok är efterförvaring. Vad kan frysas, hållas i kylskåp eller skafferi? Det skulle jag vilja ha under Praktiska råd som finns idag!

    • Eva said

      Huvudet på spiken Cat! Exakt det saknar jag också. Jag tycker till och med att det borde stå under varje recept. Hur ska de förvaras? Om man nu någon gång inte äter upp allt inom några dagar som jag gör… Och kanske “bäst före-tid “i rumstemperatur? När härsknar kakor egentligen?

  7. katarina palmer said

    Fick min vid 17 års ålder, årgång 88. I den finns ett par chokladmuffins som blir både kladdiga och sega, inte alls torra muffins. De är de mest bakade i min bok, men jag skulle döpa om dem till kladdkakemuffins! Tycker det saknas ett bra marängrecept i den utgåvan men det kanske reviderats?!
    Lycka till!!

  8. Annika said

    Så himla kul, och jag kan faktiskt inte komma på någon som är bättre lämpad än du att ta hand om detta. Du är kreativ, har koll på både moderna och klassiska kakor – och är skitbra på att beskriva så att man som glad amatör fattar och gör rätt!
    Måste bläddra lite i mors exemplar igen, har faktiskt inget eget – fick en annan kakreceptsbok när jag var i tonåren. Gissar att det inte fanns nån modern sju sorters just då.

  9. Meg said

    Vilket hedersuppdrag du fått Mia.

    Låt Rimbobullarna vara kvar. En klassisk kalljäst bulle som är mycket god.

    Och nog tycker jag som ett tidigare inlägg att både kladdkaka och kolakaka ska vara med.

    Vissa bakverk som klenäter och struvor skulle jag uppskatta om det fanns förvaringstips med också.

    Lycka till med arbetet önskar Meg.

  10. Cecilia said

    Gud vad häftigt!! Kakornas bibel!! Personligen tycker jag att det är lite för lite choklad i “Sju sorters kakor”, det är oftast kakaopulver istället (lite torrt) och så är det lite för många recept på snarlika mördegskakor. Skulle gärna ha lite mer glasyr på kakorna också!

  11. Johan said

    Superkul. En fantastisk bok. Trevligt format, enkla och tydliga recept. Har bakat mig igenom “nästan hela” boken se resultatet på min lilla kakgrupp 7 sorters kakor: https://www.facebook.com/groups/122340074533392/

    Avvägningen som jag ser det är om man skall låta den förbli en baskokbok, med tunga traditioner, nästan en institution, eller om den skall lyfta in moderna recept för att attrahera nya köpare. Jag tror på att göra det senare. Lite ny influenser ger inspiration. Man bör nog också fundera på hur man får folk att baka de lite udda, klassiska, recepten som är så fantastiska. Alla gör schackrutor och drömtårta, men få testar kokosrulltårtan, hästskor eller Oscar II tårta. Är min teori i alla fall. Boken är en liten guldgruva.

    Lycka till!
    /Johan

  12. Anneli said

    Hej Mia!

    Vad kul att just du ska göra den reviderade upplagan. Ser redan fram emot 2015 nu🙂 Jag kommer ihåg att jag läste sju sorters kakor i bussen på väg till skolan när jag gick i gymnasiet som underhållningslektyr, så jag måste ha haft 1995 års upplaga. Jag minns att jag gillade småkake-recepten väldigt mycket men att de mjuka kakorna och tårtorna kändes lite gammalmodiga. Håller med tidigare inlägg att det var lite för lite choklad för min smak också.

    Kanske kan man lägga till lite mer moderna ingredienser; dulce de leche, lakritspulver, vaniljstång, riktig choklad och inte bara kakao, färska frukter och bär, nötter.

    Och just det, macroner och cupcakes må vara lite daterat nu i denna föränderliga värld, men ändå så pass klassiska att ändå få en plats? De är ju väldigt festliga!

    Tack för mig,

    Anneli

  13. Sofie said

    Åh vad roligt, grattis! De recept jag ständigt använder mig av i min upplaga av sju sorters kakor är en kanelkaka, negerbollar och muffins. Vanliga och chokladmuffins. Tycker de recepten är bra som de är och det går att lägga till vad som helst i de muffinsarna.🙂

  14. Nina said

    Hej!

    Wow!!!!!!

    Klart att är det någon som ska revidera den boken så är det du!

    Vi bakar schackrutor så och då ur den boken. Vi bakar också syltkakor och typ amerikanska cookies.

    In med kladdkaka! Det bakar verkligen alla!
    Lycka till!

  15. Homeriver said

    Vilket uppdrag!!! Jag har en version från 50-talet och en från 90-talet och kommer definitivt ha en från 2015 också! Jag vill känna igen mig i framsida och utbud, det är så många klassiker! Behålla det mesta faktiskt, men modernisera. Rulltårta och chokladmuffins ska så klart finnas, men de recepten är inte de bästa. Tips är alltid bra, men kanske kan man byta instruktionssidorna till tips här och var i pratbubblor eller liknande. Fotografierna måste definitivt förnyas… speciellt de större miljöbilderna har stor utvecklingspotential… Mina favoriter är Snoddas, wienerbrödbullar (vad de nu heter), mazariner och schackrutor. I övrigt håller jag med om flera av tidigare kommentarer kring moderniseringar. Jag ser verkligen fram emot den nya kakboken, hoppas du bloggar löpande allt vad du kan och får kring det här projektet!!

  16. Maria said

    Jag vill också känna igen mig, men en del nya recept tycker jag du ska lägga till. Som tex kladdkaka. Minns en gång hur förvånad jag blev när jag skulle baka det och det inte fanns med i Sju sorters kakor. Har du i ditt uppdrag fått instruktioner om hur många recept som ska finnas, eller får du lägga till fler utan att ta bort?
    En annan sak jag tänkte på är att kanske ta fram fler allergirecept. Om jag minns rätt finns det några, men inte så många. De bästa allergirecepten enligt mig är de där man tex byter ut smör mot olja för att få det mjölkfritt eller bakar rulltårta med potatismjöl så blir den glutenfri. Att det man ersätter med är vanliga ingredienser man har hemma och inte något special.
    Sju sorters kakor är absolut en favorit och jag tror det är för att den är så mångsidig, klassisk och utgår från grunderna. Gillar också instuktionssidorna. Stort lycka till Mia! Ser fram emot resultat.

  17. Homeriver said

    Några saker till…🙂 Smör istället för margarin i de fall där det passar skulle jag föredra i recepten. Hallongrottor saknar jag! Sen tycker jag det är roligt med lite fakta/kuriosa i närheten av recepten här och där!

  18. Hedvig said

    I våran upplaga(den 70:nde från 1988) står det negerbollar istället för chokladbollar. Det känns väldigt omodernt idag. Sen tycker jag att det borde finnas ett avsnitt om olika bullfyllniningar istället för enskilda recept för varje bulle när man utgår från samma deg. Det borde också skrivas om hur man kan förändra en kaka genom att byta ut hallon mot blåbär och hur man allergianpassar (som andra redan påpekat). Lycka till och ha det så kul!!

  19. Katarina said

    Grattis till uppdraget! Vad kul! Känns kul att få följa resan här på din blogg också… Har inte saknat kladdkaka för chokladmuffinsen täcker med råge upp det området tycker jag. Supergoda! Annars är toscakakan min favvo fast jag tar mycker mer mandelspån än vad det står. Har saknat hallongrottor i mitt ex (1987). Apelsin-chokladkaka bakade jag mycket förut men har nu haft svårt att hitta djupfryst konc. apelsinjuice. (Testat med vanlig outspädd juice men det blev inge bra…)

  20. […] såklart. Kakan är baserad på den vita degen till schackrutor, från Sju Sorters Kakor (som just Mia Öhrn fått i uppdrag att revidera, KUL!). Denna alfajor fick högsta betyg av den Argentinska […]

  21. anna said

    Chokladcigarrerna älskar jag och mina barn. Doppa gärna i ljus choklad till barn.

  22. Jenny said

    Åh vilket kul uppdrag! Grattis! Jag måste säga att jag tycker behållningen med “Sju sorters kakor” är att det är lite gammeldagsa och omoderna sorter. Det är ju ett stycke historia att sitta och bläddra i boken. Det finns så många utmärkta bakböcker med moderna recept på kladdiga och smaskiga bakverk (som jag faktiskt oftare använder) men för mig ska “Sju sorters kakor” vara gamla klassiska svenska kakor. Så skippa macarones, cupcakes och cakepops (fast det kanske är en självklarhet att sådana inte ska vara med?). Däremot är jag helt för en uppfräschning av bilderna som ju onekligen känns lite dassliga och inte alltid helt lockande. Allergier är ju också väldigt vanligt nu så avsnitt med gluten- och laktosfria kakor vore nog uppskattat. Min upplaga är från 1994 och jag förutsätter att benämningen “negerbollar” redan tagits bort. Lycka till! Kommer definitivt skaffa den nya!

  23. Annica said

    I en av de gamla upplagorna är de mjuka kakorna ordnade efter hur många ägg de innehåller. En bra ordning när ingredienserna hemma är begränsade.

  24. Heléne said

    Vilket fantastiskt roligt uppdrag du har fått! Nu är det ett tag sedan jag bakade ur den boken, men toscakaka och drömtårta är två favoriter. En förbättring skulle kunna vara att även ange mängderna i gram för att få det lite exaktare. Håller med tidigare inlägg om att boken ska innehålla klassiker. Genom åren tillkommer det ju givetvis nya klassiker och de borde ju komma med, t ex kladdkaka🙂

  25. Vilket roligt uppdrag! Det är nog med blandade känslor jag säger detta, en del av mig vill ha “Sju sorters kakor” kvar som den är för det är ju bibeln så att säga, men samtidigt så saknar man en hel del där så som moderna tårtor, bakelser, desserter o kakor. Kanske ska du lägga till ett sånt kapitel. Lycka till med uppdraget.

  26. Kakjuntan said

    Wow vilken ära – stort Grattis!!
    Jag startade Kakjuntan 2011 med anledning att bara baka från SSK med nytt tema varje månad.
    Det var galet roligt att ha SSK som “bibel” och vi bakade varje månad i lite mer än 2 år innan vi la det på hyllan ett tag.
    Vi bloggade hur vi upplevt receptet och Om vi gjort någon ändring (tex utan ägg för äggallergiker/veganer), följt med bilder.

    Kolla in historiken, kategorierna eller etiketterna (bagerskorna) och fråga/maila gärna! Kan inte skriva allt här😉

    Allt gott!
    Sara Anna Maria, Kakjuntan

  27. Meg said

    Bläddrade igenom min upplaga och tänkte på mitt sommarprojekt, att baka mig igenom hela boken. Två saker som slog mig, förutom det jag skrivit tidigare. Det är både temperatur på konventionell ugn och varmluft, behåll det för det är bra. I flera recept ska man ha gelantin och jag tror att det vore bra om ersättare som agar-agar eller liknande (om det nu finns något) finns med eftersom många idag är vegetarianer.

  28. Eva said

    Hur roligt som helst Mia! Jättegrattis!! Spontant tänker jag på kafferep och små damer som fikar och därmed tänker svenska klassiker. Så macarons, popcakes och så vidare känns ju lite off… Det finns ju en anledning, om jag inte minns fel, varför det ska vara sju sorters kakor. Men betyder titeln då att det ska vara just sju? Och ska det vara småkakor? Då hör väl inte kladdkaka hit? Ursäkta min okunnighet, men jag har inte läst, nej inte ens bläddrat, i boken. Roligt iaf och jag ser fram mot den reviderade versionen.🙂

  29. Ida said

    Härliga bilder🙂

  30. Stina said

    Grattis till det fantastiska uppdraget!

    Jag har flera olika årgångar hemma: gammelmormors, farmors, mammas och några loppisköpta. Det är roligt att se hur innehållet har ändrats under åren.

    I de senaste versionerna saknar jag grundrecept, det vore roligt om de kom tillbaka, särskilt nu när fler är intresserade av att göra mat från grunden. Har tex bra recept på prinsesstårta med hamgjord marsipan, det är lätt att förstå själv att det går att byta mot färdigkavlad marsipan om en vill förenkla.

    Det vore också kul med beskrivningar på skillnaden mellan tex olika typer av sockerkaksbottnar. Och så gillar jag de gamla där det är färre bilder (och fler tumavtryck).

    Hör av dig om du behöver referensgrupp/testbakare🙂

  31. Ser att jag inte är den enda som bakat och bloggat mig igenom Sju sorters kakor (kakorochjag.wordpress.com). Kan säga att de enda kakor jag inte skulle sakna är de som innehåller anis, det är en krydda som (enligt mig) inte passar i kakor. Så för mig får gärna recepten på anisbröd och anisstjärnor gärna försvinna.

    Däremot får gärna Märtas skurna chokladkakor vara kvar.

Leave a Reply

