Wagashi

March 31, 2014

wagashi3
För ett par år sedan skrev jag lite om asiatiska desserter här och fick massor av tips av er. Idag testade jag att göra mochi för första gången, och det var inte så svårt, men jag känner att jag behöver kalibrera receptet lite innan jag blir nöjd. Mochi är små färgglada bollar av rismjöl som fylls med glass eller lite vad som helst som är gott. Här hittade jag en bra förklaring plus instruktionsfilmer.

Glassmochi från Bubbies kan man få tag på numera i Sverige om man är riktigt om sig och kring sig.

Sedan snöade jag in på wagashi, vilket verkar vara mochideg eller bönpasta formade till de sötaste små saker. Se bilderna!

Förresten, när det gäller att omvandla utländska recept tycker jag att Matmått är en jättebra sajt. Finns som app också.
wagashi1
wagashi2
Bilderna har jag stulit här och där på world wide web… Usch, det får man inte göra.

7 Responses to “Wagashi”

  1. Jessica said

    Ja, det är vad wagashi är (också kallat nama-gashi). De är ofta väldigt söta för de äts i samband med mer ceremoniellt te. Teet, matcha, är rätt bittert så de bryter varandra bra. Wagashi varierar mellan årstider. En wagashi som hör till hösten ser annorlunda ut mot en wagashi som serveras på våren.

    Ett annat fint bakverk är higashi, De serveras också till te och är mer kexliknande. Om du vill så kan du leta efter kashigata-formar. De används för att göra higashi.

    • miaohrn said

      Vad snällt att du delar med dig Jessica! Higashi var ju också fantastiskt fint! Tack för tipsen.

      • Jessica said

        Bönpastan – anko – är fyllning snarare än deg. Kan göras hemma genom att koka azuki-bönor och blanda puréen med socker. Lite speciell smak.

        Den mellersta bilden på wagashi hör ihop med körsbärsblomningen på våren och serveras därför uteslutande under just våren.

  2. Jessica said

    Wagashi = “mjuka” bakverk
    Higashi = “torra” bakverk, mer kexaktiga.

  3. tysk flicka said

    jamen…. äta?!!??

  4. Meifa said

    Hej,
    Första gången jag skriver in här, roligt att du skriver om japanska sötsaker (mitt hemland)

    Mochi är en “klump” gjord på mosat och bearbetat “sticky rice”, sen finns det fyllda sötssaker där ordet mochi ingår. Då heter det ofta XYZ-mochi, med mochi ordet som suffix, tex sakura-mochi, körsbärsblomme-mochi (säsong för detta snart!)
    Säger du bara mochi, så är det ej sötsak med fyllning för en japan.
    Lycka till med Japanska kakandet och ser fram emot att läsa om det i din blog (men akta dig så jag och andra japanser säger surt “åååå, det är ju helt tokigt).

    • miaohrn said

      Vad snällt att du förtydligar Meifa! Jag har bara skrapat på ytan av denna fantastiska värld av sötsaker än så länge. Tack för hjälpen!

Leave a Reply

