Dan före dan före fettisdagen!

March 2, 2014

Tesch_semlor_131206_026

Efter jul kändes det som en hel evighet till fettisdagen, men nu närmar det sig med stormsteg. På tisdag smäller det! Vill ni ha lite inspiration har jag gjort tre recept som nu ligger uppe på icakuriren.se. Semlan på bilden ovan har en fyllning av rostade mandlar, äppelmos och kanel, den här nedan är en kardemummabulle fylld som en semla, och den nedersta är en gammaldags semla hämtad ur C.E Hagdahls bok Kokkonsten från 1879. Nog för att jag älskar vår nutida semla, men missa inte att denna tidigare förlaga där inkråmet gröps ur och blandas med äggula, vispgrädde, mandelmassa, suckat, citronskal och annat gott och sedan värms i ugnen.

Tesch_semlor_131206_031

Tesch_semlor_131206_014

Foto: Björn Tesch.

Imorgon måndag snackar jag om semlor med Lotta Bromé i P4 Extra klockan 14.40!

7 Responses to “Dan före dan före fettisdagen!”

  1. Helt underbara bilder!
    Den äldre varianten på fyllning ska jag testa, den lät spännande.

  2. Cecilia said

    Den sistnämnda fyllningen lät jättespännande!! och det här med att gröpa ur en redan mumsig bulle för att göra den ännu mumsigare… genialiskt:) I år gjorde jag för första gången “solrosmassa” (till en nötallergiker) och blev förvånad över hur gott det blev! Rostade solrosfrön malda i nötkvarn + lite äggvita, florsocker och kardemumma!

  3. Therese said

    Håller med tidigare kommentarer att den gamla semmelvarianten verkar spännande! Får nästan testa detta i helgen.

    Jag har en fråga om semlor som kanske är lite konstig. Personligen föredrar jag hembakta semlor alla gånger, främst på grund av själva bullen. När jag bakar själv blir bullen väldigt kompakt jämfört med konditoriernas. Deras är oftast nästan mer luft än bulle och inkråmet är nästan lite sprött. Även om jag föredrar den kompakta bullen blir jag väldigt nyfiken på hur man gör för att få en sån fluffig bulle.

    • Cecilia said

      Jag brukar ha 50g jäst i degen + 2tsk bakpulver. Man kan även ha i hjorthornssalt (enligt vissa recept). Och kall degvätska, så degen får jäsa avsevärt längre än den kan göra med varm vätska! Men hur konditorer gör vet jag inte… Det har säkert med mjölsorter och sånt att göra. Perfekt jäsmiljö…

  4. miaohrn said

    Jag håller med dig Therese, jag gillar också ganska kompakta hembakta bullar. Men vill man ha de fluffiga så är det bra att knåda degen ordentligt, gärna cirka 10 minuter i hushållsassistent eller för hand. Och som Cecilia säger, gärna kall degvätska och låta degen jäsa minst 1 timme, men gärna längre och låta bullarna jäsa tills de känns lite mjuka, också gärna minst en timme. På konditorier använder man ofta jässkåp som är effektiva, och ibland lite mer glutenstarkt mjöl. Om du vill kan du använda vetemjöl special för att få mer gluten, men jag använder oftast vanligt mjöl.

Leave a Reply

