Nissekakor

February 28, 2014

20140228-112033.jpg

Min son Nisse älskar kakor och att baka, så därför blev jag så glad när en av er läsare nämnde att det finns något som heter Nissekakor (tack Inger!). Ännu gladare blev Nisse som vaknade mitt i natten och yrade om att vi skulle baka Nissekakor. Sagt och gjort morgonen efter, och det var kanske jordens mest lättbakade kakor, så lätta att det nästan var genomförbart tillsammans med febrig tvååring. Kanske är det inte smakmässigt de allra mest raffinerade kakor jag ätit, men fullt dugligt goda. Tror även att de kan passa bra för lite större barn som vill baka själva.

Jag skriver ner receptet lite slarvigt här:

Nissekakor

Smält 150 g smör i en kastrull. Dra kastrullen från plattan och rör ner knappt 2 dl strösocker, 5 dl kokosflingor, 1,5 msk vaniljsocker och 2 msk kakao. Rör ner 3 ägg och fördela sedan smeten i småbrödsformar. Grädda i mitten av ugnen i 200 grader i cirka 10 minuter. Klart!

6 Responses to “Nissekakor”

  1. Ninna said

    Tror att jag också kommer att gilla Nissekakor! 🙂

  2. Magda said

    Nissekakor är alla gg mums! 🙂 men har precis klämt i mig långbakad äppelpaj, halleluja va’ gott! 🙂 tack för receptet!!
    🙂

  3. Cecilia said

    Det måste vara väldigt barnvänligt med kaksmet som bara ska röras ihop. Min mamma bakade ganska sällan när jag var barn (och nu har hon slutat helt) så jag gillar verkligen att du inviger Nisse i bakningens mysterier:-)

  4. Inger Persson said

    Det bästa är att om man tänker till vid valet av smör/margarin så är dom både glute och mjölkfria. Funkar fin fint att frysa också.

Leave a Reply

