Hetvägg

February 6, 2014

0103
Jag misstänker att många av er tycker att semla med varm mjölk är en styggelse, men för alla som älskar det lika mycket som jag vill jag bara påminna om en sak. När man äter semla på kafé tror jag många inte tänker på att man kan få varm mjölk till. Men det kan man! Ibland lite motvilligt eller frågande, men för det mesta går det alldeles utmärkt. Igår besökte jag det nyöppnade och excelenta Haga Bageri, och de hade inga skålar eller djupa tallrikar som semlan fick plats i, men de var så samarbetsvilliga att jag fick äta den direkt ur en kastrull.

Fettisdagen äger förresten rum 4 mars, men så länge kan jag inte vänta på något så gott som semlor.

Foto: Ingen mindre är Ulrika Pousette!

9 Responses to “Hetvägg”

  1. Härligt gjort av bageriet, tycker jag!😀 Är själv ingen beundrare av hetvägg även om jag är uppväxt med det. Det är ingen styggelse alls och smakar inte på något sätt oävet, men för mig är semlan utan mjölk godare. Men det är trots allt riktigt kul när alla såna här gamla traditioner lever vidare. Det skulle kunna få mig att äta en hetvägg då och då😉

  2. Cecilia said

    Jag brukar vara superstrikt med “högtidsfika” och enbart äta semlor en vecka per år, med start på fettisdagen. Men i år har jag varit otroligt sugen på semlor redan sedan i januari! Hur ska detta gå..?

    • miaohrn said

      Jag kanske kan trösta dig med att det är minst lika otraditionellt att äta semla efter fettisdagen som innan. Efter fettisdagen ska man ju fasta, om man ska följa den gamla katolska seden. Så kör du bara, du har min välsignelse!

  3. Karin said

    Äter alltid min semla med varm mjölk. Det enda rätta sättet! Fast min sambo ryser vid tanken.🙂 Brukar faktisk hålla mig till fettisdagen. Men! I år är den så sent. Kan även vara så att kag ligger på bb då och missar alla härliga semelbullar. Så kan vi inte ha det. Så jag har fuskat.🙂 Den var precis så god som jag hoppades att den skulle vara.😀

  4. Exakt! Kan du vara snäll att förklara det för drottning Pia. Jag kommer att dö om jag inte får äta semlor snart.

  5. Annika said

    Har faktiskt aldrig testat hetvägg, jag som älskar fastlagsbullar/semlor och egentligen tycker det låter rätt gott. Men jag såg att vårt nya lokala café hade skyltat att de serverar just hetvägg + kaffe för 48 kronor. Semlan är från Lux, så den är säkert god den också. Kanske blir det i år som jag gör slag i saken!

Leave a Reply

