Fredagsfika

February 4, 2014

kaka 3
Jag hade bakningskurs för ett par veckor sedan, och en av kursdeltagarna nämnde i förbifarten att de hade fredagsfika på hennes kontor där alla turades om att ta med hembakat. Jag älskar det fenomenet! Fredagsfika! Dock har jag för lite erfarenhet av det själv, har haft alldeles för få vanliga jobb där man har fredagsfika. Att jobba på konditori räknas inte eftersom det inte finns någon större idé att ta med hembakat. Kan inte ni som har koll berätta mer? Har ni fredagsfika på jobbet? Vad bakar ni, vad bakar de andra? Är det roligt eller får ni prestationsångest? Är det fredagen som gäller, eller kanske annan veckodag? Är det ett svenskt fenomen, eller har någon stött på det utomlands? Berätta!

När jag var liten var fredagsfika det absolut värsta jag visste, för då bakade min mamma till jobbet och jag fick inte smaka.

32 Responses to “Fredagsfika”

  1. Maja said

    Jag har precis bytt arbetsplats, och till min stora lycka har jag hamnat på en förskola med fredagsfika! Jag tycker att det är hur trevligt som helst. Det är ganska många veckor kvar innan det är min tur att bjuda på fika, så jag hinner känna in vilken “nivå” det bör ligga på. Det verkar dock avslappnat. Jag har inte hört talas om fredagsfika utomlands, men när jag var liten bodde vi i australien några år. På min pappas kontor haded e något som kallades för friday afternoon drinks. Du fixk inte gå hem tidigare från jobbet, men du fick gärna komma ner till personalrummet där det bjöds på öl, vin och snacks. Låter himla trevligt men mycket osvenskt…

    • miaohrn said

      Vad kul att du har hamnat på nytt jobb med fredagsfika! Och intressant med friday drinks i Australien. På min mans jobb ( i Stockholm) har de torsdagsfika och ibland fredagsöl.

  2. Lotta said

    Jag jobbade på kansliet på en ridklubb/ridskola tidigare. Måndag-torsdag var det ridgymnasieelever som skötte om stallet och hästarna men på fredagarna var det den ordinarie personalen som mockade, fodrade osv. Stallpersonalen och vaktmästaren började redan kl 7 på morgonen så ca 9:30 var d et dags för fikapaus.Det var enda dagen i veckan som vi hade frukostfika ihop så Ibland tog nån med fika för att mysa till det lite extra. Efter ett tag gjorde vi upp ett schema för att undvika att flera tog med samma dag. Vad som började med ett paket ballerinakex, en hembakad sockerkaka eller om vi hade tur nybakta wienerbröd från det lokala bageriet spårade snart ur till värsta lyxfikan. Jag var till slut den enda som alltid bakade själv, de andra köpte oftast tårta från konditori för att uppnå den nivå som hade blivit standard. I och med att vi bara var 5 st var det inte så jobbigt eller dyrt att bjuda på riktigt avancerade och lyxiga gottigheter. Men folk som kom på tillfälligt besök var ganska fascinerade över vår förmåga att äta supersöta gräddstinna bakelser till frukost. Inga problem för de andra som jobbade fysiskt men för mig på kontorer var det inte helt lyckat för midjemåttet. Men ack så gott.
    På min nuvarande arbetsplats har det blivit väl jobbigt att bjuda på hembakat. Sen jag började har personalstyrkan växt från 14 till ca 50 och det enda man pallar med att baka till så många är långpannekakor med ganska billiga ingredienser. Lite tråkigt tycker jag som gärna spontanbjuder på fika.
    På en stor arbetsplats jag känner till har de fikalag som man kan gå med i. Ca 8 pers i varje turas om att baka till de övriga. Vill man kan man vara med i flera fikalag och får då dubbel fika. Bra idé tycker jag. Ingen behöver känna sig pressad i och med att det är helt frivilligt att vara med.

  3. Elin said

    Vi hade till och med fredagsfika i gymnasiet. Vi hade håltimma innan ett långt labbpass på fredagseftermiddagen och då turades vi om att baka, drog ihop ett långbord i korridoren och gjorde alla andra avundsjuka.

    Har inte haft det på något jobb jag haft. Finns supertråkiga köpekakor framme alltid här. Hade hellre valt hembakt en dag i veckan.

  4. Jessica said

    Jobbar på Volvo Personvagnar i Göteborg och här är det fredagsfika som gäller på i stort sett alla avdelningar (och det är många). Hembakt varvas med köpta vetelängder, ingen press, alla bjuder på som passar individen. Somliga slår på stort och utmanar med nya recept och en man på avdelningen fick sin mamma att baka en gigantisk moccatårta, för att visa och låta oss smaka av deras tradition. Vi är 19 st på avdelningen, så det är lite lagom att exprimentera till.
    Idag frångår vi dock detta och kör en semleprovning på gruppmötet! 5 st inköpta på 4 olika, för de andra, hemliga ställen. Alla får 1/4 av varje, som sedan betygssätts. Detta innebär dock inte att fredagsfikan skippas. Det finns tid för både ock. En väldigt bra arbetsplats där även det sociala värderas och gör att vår avdelning funger helt utan inbördes konflikter!!

  5. Jennifer said

    På mitt företag har vi fredagssamling med alla anställda på fredagar, känt som fredagsfika. Men då serveras oftast bröd med något gott pålägg (många här är av det hurtbulligare slaget)
    I mitt team däremot har vi infört tisdagsfika. Mycket trevligt! Men tyvärr är det inte alla som gillar att baka lika mycket som jag, så de flesta köper fikabröd istället. Då tycker jag att det förlorar lite av sin poäng – jag vill bara äta godsaker då det verkligen är gott, och då gärna hembakat. Och så får man själv kommentarer som, “Men, du ska alltid vara så överambitiös!” Bara för att jag tycker om att spritsa topping på mina morotsmuffins…

    • miaohrn said

      Jag håller med, och synd att du ska få pikar om att vara överambitiös bara för att du gillar att baka och vill göra något gott åt dem.

  6. Katarina said

    Jag tycker att det verkar som att många arbetsplaster har slutat med fika i och med diverse dieter som alla håller på med. Mycket tråkigt tycker jag. En fika kan ju liva upp den mest gråa dagen. Hoppas att trenden vänder tillbaka

  7. Cecilia said

    Min man har fredagsfrukost på sitt jobb, det är förstås inte riktigt samma sak som fika… Och de flesta av kollegorna köper färdiga frallor på ICA. Men det finns ljuspunkter! Hembakade äggascones är ens specialitet, stora mjuksega rågskorpor en annans… och från vår sida så bakar eget surdegsbröd eller riktigt fröiga filmjölkslimpor när det är vår tur:-) Förra gången tog jag ut svängarna ordentligt med äggröra, fruktsallad och två sorters “matmuffins” (lax/ruccola, fetaost/skinka). Varenda smula gick åt:-)

    • miaohrn said

      Fredagsfrukost är också en riktigt bra grej! Det har jag också med ett gäng frilansare, även om det har blivit ganska sporadiskt på sistone. Härligt med matmuffins!

  8. Maria said

    Jag bor i England och jobbar på ett företag som grundades i Sverige. Vi är några få svenskar i organisationen här i England, i övrigt bara britter. Vi har på mitt kontor infört Fredagsfika varje fredag klockan 1500 och det har blivit en riktig hit! Och tävling!
    Det enda vi sa när vi föreslog fika var att när man har sin Fredag tar man med nåt att fika på; hembakat eller köpt spelar ingen roll, bara man tar med nåt! I början var det stor tveksamhet till att lämna sitt bord och gå till köket och fika men nu surrar hela kontoret efter lunch och alla väntar otåligt på att se vad det blir! Och trycket på den som har fika den veckan är enormt!
    Ibland har det varit traditionellt svenskt (lussebullar), ibland traditionellt engelskt (cream tea), nån tog med sin Nespressomaskin och tog upp ordrar på vilket sorts kaffe man ville ha osv.
    Vi har kollegor som på fredagarna dyker upp strax efter lunch, bara för att få vara med på “Fika”!! Men roligast är att både svenskar och britter både får prova på varandras olika varianter på kakor och bullar! Och vi får mingla och umgås utan att prata jobb!

  9. Carro said

    Hej
    På mitt jobb ordnas det ingen regelrätt fika i den bemärkelsen, men väl en fredagsfrukost. Vi är många, ca 50 personer, så det blir lite mastigt att ta med hembakat. Men det hela är väldigt uppskattat och bra för sammanhållningen.

  10. Christina said

    Vi har “fredagsfika” på mitt jobb och det är lite av en helig stund då jag arbetar på en förskola och det är enda dagen vi fikar tillsammans. Man gör det man vill och har lust med, bakar själv eller köper. Var finns receptet på kakorna på bilden skulle vilja baka dom till nästa fredagsfikat !!

  11. Gabriella said

    Hej!
    Jag jobbade under flera år på en seminstation på somrarna och när förmiddagens stress var över fikade vi och åt nybakat bröd från bageriet. Ibland hade någon bakat och någon gång följde det med en tårta från bageriet på morgonen. Himla mysigt! Problemet var att resa sig upp efteråt och fortsätta jobba…

    Ha det bäst allihop!

  12. […] Förrförra torsdagen kom jag hem klockan 21.30 och hade ett så hiskeligt sug efter kladdkaka (troligtvis till stor del orsakat av att jag under dagen hade inhandlat en mattidning med kladdkakespecial) att jag var tvungen att ställa mig och baka. Mitt i bakandet av inte bara en utan två kladdkakor (nej, jag har inga begränsningar för vad som är lagom när det gäller kladdkaka) insåg jag att de skulle vara allra godast dagen därpå, och för att inte behöva ägna hela helgen åt att äta kladdkaka (för det vore ju hemskt…) kom jag på den briljanta idén att jag skulle ta med kakorna till jobbet på fredagen. Vem gillar inte fredagsfika? […]

  13. Frida said

    Hej Mia
    Jag jobbar som konditor i ett Ica Maxi bageri, och vi fixar fredagsfika till våra kollegor varje fredag! Jag brukar ibland (när tiden finns) passa på att prova någon ny ide!

  14. Linda said

    För något år sedan arbetade jag på ett svenskt företag som bland annat finns på Malta. Varje fredag hade vi fredagsfika på kontoret med kakor, bullar, popcorn, ostar och allt möjligt. Tyvärr var alla fransmän placerade närmare köket så när klockan var 15 och alla anställda fick meddelandet “Fika in the kitchen” hörde vi svenskar i andra ändan av kontoret hur våra franska kollegor rusade in för att ta för sig. Ibland orkade jag inte kämpa för en kaka och ibland var allt slut när jag kom dit. Men egentligen gjorde det inget för efter ett par fika blev jag rätt less på utbudet, men ett trevligt avbrott var det ju allt.

  15. Inger Persson said

    Jag jobbar som kock på en förskola och vi har torsdagsfika. Vi har en lista där man skirver upp vilken vecka man vill ta med fika. Hos oss är det VÄLDIGT varierande fika allt ifrån hembakta fröknäcke med goda tillbehör till vetekrans fån något bageri. På skalan därimellan kommer allt från paj med vaniljsås till Nissekakor eller gottebord till jul. Nu till jul så slog sig en avdelning (tre personer) samman och bjöd på julfrukost. Vi har inga krav alls på vad eller vem som har bakat det man bjuder på och det är skönt.

  16. My said

    Jag bor i Kanada och här finns i princip inte begreppet fikarast. Man har rast men fika är inte involverat, iaf inte gemensamt. Döm min besvikelse när jag insåg detta!
    På min mans jobb har de pizza/barbecue/souvlaki days där några köper in förbeställd mat och man betalar själv för sin lunch. Överskott går till välgörenhet eller dylikt.

Leave a Reply

