Det är insidan som räknas

February 1, 2014

20140201-214226.jpg

Nu är nya numret av tidningen Baka här! Fylld av proffsens semmeltips, alla hjärtansdagsrecept, glutenfritt bröd, Mattias Kristiansson guide till New Yorks bästa bakverk och så självklart min krönika. Får ni inte tag på papperstidningen kan ni läsa krönikan här:

När jag var liten bodde jag ett par år i England med min familj. En dag lånade jag en bok om tårtdekoration på biblioteket. Det var det mest fantastiska jag hade sett! Sagolika skapelser i form av slott, trädgårdar, golfbanor och drakar. Jag bläddrade och bläddrade i den där boken, och på min tolvårsdag fick jag följa med min mamma och välja ut en födelsedagstårta i affären. Det blev en illgrön sköldpadda, och när ljusen var utblåsta och jag stod där med tårtspaden i högsta hugg var mina förväntningar skyhöga. Som ni säkert förstår blev det total besvikelse. Under den tjocka sugarpaste-svålen doldes en smörkrämsspacklad fruktkaka som var så torr att den hade kunnat användas som tillhygge vid rivningsarbeten.

Kontroversen mellan goda och vackra bakverk har sedan förföljt mig. Jag jobbar mest med kakor som ska se fina ut på bild, och då är det frestande att ta till sugarpaste, strössel och kristyr för att få det att se riktigt dregelsnyggt ut. Det absolut godaste jag vet är smulpaj, men hur man än vänder och vrider och lägger upp den på små gulliga assietter blir det inte snyggt. Hur många gånger har jag inte velat instagramma mina smulpajskapelser, men fotade med mobilkamera under köksfläkten blir det mycket mer likt något man redan har ätit än något man skulle vilja äta.

Bland det mest fotogeniska jag vet är macarons. Pastelliga, runda och söta. Men om man beaktar all tid och möda man lägger ner på att få dem perfekta, och sedan jämför med insatsen för att baka en fantastiskt god smulpaj kan jag inte påstå att det är värt det. Macarons kan vara himmelskt gott, men ofta smakar de mest socker.

Jag har förälskat mig i att jobba med kristyr. Allt blir så vackert, och jag älskar känslan av att spritsa fluffig, kritvit kristyr till toppar, rosor snäckor. Eller färga i regnbågens alla färger och pynta småkakor med kristyren. Förra veckan gjorde jag småkakor dekorerade med sugarpaste i form av hattar. Så himla urgulligt och extremt roligt att baka. Men det smakar bara sött. Min utväg är då att ge dem till små barn. De inte verkar ha någon känsla för vad som är gott och inte, de flesta är bara ute efter sockerhalten. Moraliskt förkastligt, jag vet, men efter att ha lagt ner en arbetsdag på att sitta och pilla med de där hattarna ville jag inte bara slänga dem eller låta de stå och samla damm. Jag kan baka de godaste skapelserna åt min son, men han lämnar allt för att tugga i sig de hårda, intetsägande strösselkulorna på toppen.

I Sverige gör vi väldigt goda bakverk, men fokus ligger inte alltid på att de ska vara vackra. Tänk ostkaka, jitterbuggar och äppelkaka. När vi nu influeras mer och mer av USA där kakorna ofta är vackra, men kanske inte alltid smakar därefter är kraven stora på svenska konditorer att prestera både snygga och goda bakverk. Särskilt märkbart blir det när det kommer till bröllopstårtor. Många av våra bröllopstrender kommer från Hollywood-filmer, och nämn den bridezilla (eller groomzilla) som inte vill ha en pyntbeströdd tårta i minst fem våningar staplade på varandra. Men samtidigt vill hen att den ska vara god, gärna innehålla grädde, chokladmousse, jordgubbar och hallon. Det går inte! De amerikanska tårtorna innehåller torr, tråkig, stenhård fruktkaka, och sparas ibland i upp till 60 år för att sedan avnjutas på bröllopsjubiléet. Okej, här krävs en rättelse. Jag borde ha skrivit traditionella, engelska bröllopstårtor, inte amerikanska. Jag ber om ursäkt för mitt snedsteg till er som har blivit upprörda.

Ett ganska vanligt sätt att komma runt problemet är att man gör de undre våningarna av frigolit, för att ge intrycket av en gigantisk tårta, men i själva verket är det bara den översta tårtan son brudparet skär i som är ätlig och förhoppningsvis god. Som tårtvärldens svar på Belgian Blue, där kraven på perfektion har gjort bröllopstårtan till ett oätligt monster.

Självklart är det inte omöjligt att göra kakor som både är goda och snygga, och utmaningen är säkert nyttig, men vi måste värna om våra fula, goda kakor och inte låta oss förföras av alla perfekta kakor vi översköljs av i sociala medier och på film. Allt som glimmar är inte gott.

13 Responses to “Det är insidan som räknas”

  1. Eva Mantsinen said

    Jag kan inget annat än att säga: du har så rätt så rätt. Värna om det fula, hembakta och det som inte är perfekt. Men jag protesterar lite om dina tankar kring smulpaj. Trots att de kan se ut som om någon har ätit av den så vill man bums baka en själv😉 Men med rätt vinkel med kameran och paff, kanske har du den där superduperbilden? Keep up the good work and your spirit! PS. Har du receptet på “den perfekta kristyren”?

  2. Lena said

    Jag stod just och gjorde brownies efter “ditt” recept i “Fler Kladdkakor” för att ta med till Super Bowl partyt som vi ska på om några timmar, ja jag bor i USA och mer Amerikanskt än finalen i Amerikanska fotbollsligan blir det nog inte🙂 Men det jag tänkte på när jag stod och vispade och rörde var hur underbart goda bakverk vi Svenskar gör, mina Amerikanska vänninor ber mig alltid ta med dessert när vi träffas. Tack för en underbar blogg och jag kommer fortsätta bjuda på kakor bakade efter dina recept! P.S. Tårta här är något av det värsta jag vet🙂 D.S

    • miaohrn said

      Hej! Åh vad roligt att “mina” brownies fick vara med på ett äkta Super Bowl-party! Och komiskt att tårta är det värsta du vet.

  3. Linda said

    Jag håller verkligen med dig! Jag vet inte hur många gånger när jag har haft Cupcake- kurser som mina deltagare förundrat har smakat på sina bakverk och konstaterat ” men den här var ju jättegod!”. Eller hur många som vid inledningen av kurserna har sagt att cupcakes är roliga att göra och väldigt fina, men goda är de inte ( vilket jag alltid motbevisar dem med att de visst kan vara!). Det är tragiskt att så många fastnar i att ytan är viktigare än smaken. Hellre blir jag överraskad av att en ful kaka smakar gudomligt än av att en bildskön skapelse smakar sött och konstigt!

  4. Hanna said

    Så sant, så sant🙂 Det är ju insidan som räknas, hellre ful och god är snygg och äckligt😉

  5. Fransyska 2 said

    Hej! Jag är helt överens med det som du säger förutom en punkt: det brukar inte vara fruktkaka under all sockerpasta i amerikanska bröllopstårtor (det har britterna) utan vita bottnar med smörkräm emellan. Oftast inte gott det heller.

  6. Mariette Ericsson-Weinles said

    Hejsan!
    Håller med om det mesta du säger i din krönika förutom ett par saker som jag faktiskt måste protestera om! Som Fransyska 2 säger är det britterna som traditionellt använder fruktkaka med sockerpasta över, även ofta med ett lager marsipan först, till sina bröllopstårtor. Här i Amerika har vi faktiskt tagit stora steg i denna form av bakverk. Är bagerska och har gjort många goda bröllopstårtor med grädde, olika smaker av mousse, frukt, med mera till fyllning. Tar ingen beställning utan att säga att tårtan kommer att både se bra ut men också smaka gott! Sockerpasta används, trots att det för oss svenskar är ofantligt sött, men mera populärt är smörkräm till det yttersta lagret. Kan smaksättas på många sätt och är lätt att dekorera med. Vad det gäller flervåningstårtorna är det också enkelt bara man vet hur man skall stapla tårtorna (med stöd inuti varje nivå). “Falska” lager, alltså med frigolit i stället för en ätbar tårta, används ofta när ett brudpar vill hålla kostnaderna för tårtan lägre. Imponerande tårta men billigare alltså! Är toppenimponerad av Baka som visar alla nivåer av bakning från proffsen som kan tävla med vem som helst i världen, och som är en fin utmaning även för oss som jobbar inom branschen, till det enkla, som man ser är hemgjort, kanske inte så perfekt, men jättegott! Som utlandssvenska bakar jag allt möjligt men svenska bakverk ligger närmast hjärtat:)
    Mariette Ericsson-Weinles

  7. tysk flicka said

    Instämmer helt och jag baker aldrig med sugarpaste, och när jag beställa i konditoriet tar jag alltid kakor som är inte direkt iögonenfallande. Det blir alltid en överraskning! I Sverige bakar ni godast!

  8. Sara said

    Jag tycker om BAKA så himla mycket, blir alltid lika glad när jag hittar den i brevlådan!

Leave a Reply

