Långkok

January 27, 2014

cupcakeselle
Till senaste numret av Elle Mat & Vin har jag gjort en radda recept på kakfavoriter med en liten twist. Inget radikalt, men små variationer. Cupcakesen (hemsk böjning, förlåt) ovan är glutenfria och toppade med dulce de leche och havssalt.

Äppelsmulpajen på bilden nedan har jag gjort ett långkok av. Långkok har ju länge varit trendigt inom matlagning, men även efterrätter kan vinna på att gräddas långsamt på låg temperatur. Jag skär äpplena i halvor och gräddar dem sakta tills de nästan faller sönder, samtidigt som smuldegen blir karamellig och knaprig. Receptet ligger under receptfliken!
smulpajelle
Foto: Ulrika Pousette

2 Responses to “Långkok”

  1. Sanna E said

    Testade äppelpajen i fredags. Det är nog ett av de bästa äppelpajsrecepten jag har gjort! Men nästa gång ska jag ta flingsalt även ovanpå för att matcha den karamelliga tonen perfekt! Det trevligaste av allt är att det doftar äppelpaj länge när man gräddar 🙂 tack för ytterligare ett brarecept

Leave a Reply

