Nytt på fika-fronten

January 21, 2014

slide1
Det bästa jag vet är när det öppnar nya kaféer och konditorier. Jag hade tänkt fika runt och sedan tipsa er om vilka ställen som är bra, men jag har inte hunnit till ett enda nyöppnat ställe, så jag tipsar om dem otestade, och så får ni gärna rapportera vad ni tycker.

Ett ställe som är så nytt att det inte ens har öppnat är Haga Tårtcompani och Bageri, men imorgon bitti (22 januari) slår de upp portarna på Torsgatan 75 i Stockholm. Det verkar väldigt lovande! Från deras hemsida har jag snott fotot.

Lundbergs Konditori har haft öppet i ny regi sedan i somras, men jag har ännu inte hunnit dit. Det klassiska konditoriet i Gröndal togs över av de ambitiösa bagarna och konditorerna Mattias Wallmark och Per Olsson. Har svårt att tro att det kan vara annat än utmärkt.

Ett kafé som jag vet väldigt lite om, men som verkar trevligt är nyöppnade Karla Café på Karlavägen.

Patisserie Bababon i Gamla stan drivs av en svensk tjej som har utbildat sig till konditor i Frankrike, och utbudet verkar vara en rolig och nyskapande blandning av de båda bakverkstraditionerna.

På Gullmarsvägen har en av mina kursdeltagare öppnat ett litet ställe fullproppat av choklad och godsaker, OmnOmnOmn Konfektyr.

Glass kanske inte är det första man blir sugen på så här års, men så fort solen börjar värma lite tänker jag springa iväg till Gelato Sosta Bar på Sveavägen 84. Handgjord glass på prima råvaror i stora lass.

Nämen stoppa pressarna! Nu visar det sig att självaste Daniel Roos ska öppna eget! Det dröjer dock lite, men i maj slår han upp portarna till Pastry Design konditori någonstans på Östermalm.

Som vanligt vill jag be alla er läsare utanför Stockholm om ursäkt för att jag är så dåligt berest och fixerad vid just den här stan.

10 Responses to “Nytt på fika-fronten”

  1. leoscookie said

    Jag går aldrig på café, men det var kul att läsa din blogg.🙂

  2. Annika said

    Åh, nytt ställe i Gamla stan. Tack för tips – jobbar ju där, så det MÅSTE undersökas.😀

  3. Maria said

    Jag tycker det låter mysigt med alla caféförslag även om jag inte är i Stockholm så ofta. Kan balansera Stockholmsdominansen med att tipsa om ett nyöppnat ställe i Halmstad, Raw Food Cafe på Hantverksgatan 26. Det är som namnet antyder ett raw food-ställe, säljer både kakor och lunchmat och använder ekologiska råvaror så långt det går. Har aldrig själv ätit raw food men köpte nougatbollar och nån bakelse med apelsin- och chokladkräm (gjord på bla avokado!). Båda var fantastiskt goda och jag ska absolut handla där igen! Kostar en del men nyttigt och ekologiskt kan vara värt att betala en del för:)

  4. Cecilia said

    Jag har inget emot att du är så Stockholmsfokuserad. Det är en glamourös dröm för mig som bor i en pytteliten håla, att tänka på tårtexperter och franska bakverk:-)

    • miaohrn said

      Puh, vad bra! När jag fikade på ett ställe som heter Ritorno för några veckor sedan satt det en affisch med reklam för bandet In bed with Bräkne-Hoby. Då tänkte jag på dig! Tror att det är sångaren i Billie The Vision and The Dancers (som jag gillar) nya grej.

  5. Annika said

    Kul med lite tips till mitt nästa Stockholmsbesök! Du vet möjligtvis inte om några pärlor i Göteborg?😉

    • miaohrn said

      Jag har tyvärr inte jättebra koll på Göteborg längre. Annat var det när jag pluggade till bagare där för 12 år sedan! Berzeeli Choklad borde dock vara ett säkert kort. Och DaMatteo är ju alltid bra, åtminstone när det gäller kaffe.

  6. I don’t know whether it’s just me or if everybody else encountering issues
    with your website. It seems like some of the text within your posts are running off
    the screen. Can somebody else please comment and leet me know if this is
    happening to them as well?Thhis might bbe a issue with myy internet browser because I’ve had
    this happen previously. Cheers

Leave a Reply

