Gårdagen

January 17, 2014

20140117-122547.jpg

Ni har efterfrågat att jag ska skriva mer om min vardag och hur en vanlig dag kan te sig. Det har jag varit lite dålig på, men nu ska ni få en redovisning av gårdagen. Jag plåtade ett kafferepsjobb för Allt om Mat med födelsedagstema. De villa ha fem kakrecept, en omslagsbild och ett födelsedagskalas med modeller. OBS! Jag har ofta betydligt lugnare och mer ospännande dagar när jag sitter vid datorn och gör bokföring och skickar mejl.

Jag gick upp 6.30 och gjorde frukost, (mackor och en dubbel espresso) sedan vaknade Nisse (min två-årige son) och jag försökte duscha, få i honom lite frukost, leka, få på tusen lager kläder och märka bilar med hans namn att ta med till dagis för att han skulle gå med på att gå iväg. Medan min man lämnade på dagis sopade jag fram bilen ur snön och packade med grejor hemifrån att ta med till plåtningen. Sedan körde jag till jobbet och packade in tusen grejor till att ha med. Jätteviktigt att inte glömma en enda kaka eller annan liten pinal! Jag har en ganska liten bil, men konstigt nog får allt alltid plats ändå, det är lite magiskt. Sedan körde jag vidare hem till fotograf Anna Skoog där vi skulle plåta. Där blev jag mött av jordens gulligaste hund. Ska jag ha hund en vacker dag ska det vara en blandning av collie och pudel! Dock råkade jag trampa på honom eftersom han hela tiden sprang framför mina fötter när jag packade ut allt ur bilen.
20140117-122620.jpg

När jag hade fått in allt blev det kaffe och planering av dagen tillsammans med Anna. Sedan möblerade Anna om hela huset medan jag packade upp all rekvisita och alla kakor. Efter ett stund kom AD:n från Allt om Mat och hjälpte till med omslagsbilden, jag gjorde mitt bästa för att göra en perfekt omslagstårta (skitläskigt) och höll pom poms blickstilla framför kameran i en timme (mjölksyra). Samtidigt försökte jag baka bullar, preppa resten av kakorna och äta en lunchmacka på stående fot. Annars är jag väldigt noggrann med att äta en rejäl och sittande lunch senast klockan 11, annars får jag hungerpsykbryt.

20140117-122700.jpg

När vi vara klara med omslaget kom modellerna, min kompis Anette, (tusen tack!) hennes 16-månaderstvillingkillar och hennes mamma. Jag dukade upp födelsedagsbordet och fixade det sista med kakorna, Anna riggade kameran, ljuset och satte upp pom poms och flaggspel. Sedan tvingade Anna sin son och kompis att ställa upp som modeller och tampades med den omöjliga uppgiften att fånga modeller, hundar, kakor, bebisar, dukning, blommor, paket och ljus till en perfekt helhet. Jag försökte passa de nyfikna tvillingarna bland vita soffor, kameraprylar och eldstäder medan mamma och mormor poserade. Jag hann inte ta några bakom-kulissen-bilder här, hann knappt andas, kändes mest som att vara inne i en orkan.

Efter att modellerna gått hem var jag helt slut. Vi laddade med kaffe och tårta och plåtade sedan resten av kakbilderna.
20140117-122824.jpg

20140117-122754.jpg

Sedan var det bara att städa, diska, möblera tillbaka hemmet, fördela kakorna och packa ner alla tusen prylar igen. Packa ut till bilen, kör tillbaka till jobbet i snö och mörker och packa in allt på jobbet. Hittade dock ingen parkering så uppackning och mera diskning får bli en annan dag. Sedan körde jag hem och letade parkering, och när jag kom in genom dörren hade min man gjort stuvade makaroner och falukorv. Lycka!

Sedan försökte jag leka med Nisse, men var så trött att jag såg i kors och glömde bort vem jag var. Alltså inte vem jag är på riktigt, men han leker bara schizofrena leker nuförtiden där vi är andra personer. Han är sin mormor, farmor, faster, moster, morbror, kusin, Amir på Handlarn, min kompis Ulle, sin kompis Einar, Nike, Adrian eller Molly, och så måste jag komma ihåg vem jag är för att matcha. När jag till slut lyckats få honom att somna vid 22 (troligtvis världens kvällspiggaste två-åring) försökte jag skriva färdigt recepten och skicka dem till tidningens redaktör eftersom de ska provbakas i deras provkök idag. Sedan åt jag och Erik bullar, drack mjölk och kollade på ett avsnitt av Modern Family. Sedan läste jag lite och släckte vid 23.30 kanske.

Inför det här jobbet hade jag planerat och förberett till och från under två veckor. Skrivit recept och provbakat, misslyckats och lyckats och bakat igen, skrivit otaliga kom ihåg-listor, letat i affärer och på nätet efter de snyggaste pom pomsen, sugrören, presentsnörena, kaffekopparna och ballongerna. Tjatat på mina kompisar att ställa upp som modeller, letat över hela stan efter bär och blommor, packat ner leksaker, kakfat, vaser och slagit in paket. Sjukt kul, men också lite nervöst, stressigt och tidskrävande. Receptjobbet kommer i Allt om Mats bakningsspecial i mars!

16 Responses to “Gårdagen”

  1. detblirbarapannkaka said

    Under beskrivning av din idag! Gillade särskilt passusen om schizofren-leken. Ser fram emot att se jobbet i tidningen!

  2. Juliane said

    Tack Mia, för en väldigt spännande beskrivning!

    Jag vet att folk ofta verkar romantisera också mitt arbete som dockmakare, och fastän jag mycket väl inser att dina arbetsdagar inte bara är fyllda med fluffigt grädde, smörkräm och strössel,
    så kan jag inte låta bli att själv blott för en stund glömma allt det där andra slitet i bunken som ditt jobb också medför…

    Snöiga hälsningar norrut,

    Juliane

  3. Det låter onekligen jätteroligt, men jobbigt. Tur att det finns andra sorters dagar också.

  4. Cecilia said

    Oj. Hum. Känns som att du borde ragga upp några glada och peppiga (gratis-)assistenter från någon konditor-inriktad utbildning inom Stockholmsområdet, som kan hjälpa dig att hålla småbarnen borta från öppna spisar, köpa snygga prylar på internet och sortera kakor:-)

    Imponerande förteckning över aktiviteter, en dag som låter fullständigt hysterisk. Roligt att läsa!

  5. Eva said

    Mia, Mia… Jösses. Låter som en dag att minnas. Märkligt det där. Hur vi lyckas fixa ettusenetsaker. Men du har väl roligt?

  6. Meg said

    Tack för titten.

  7. sandra said

    Låter härligt! Ingen rast ingen ro!😉 Ah! Sixten är också kvällspigg. Går knappt få honom att somna. Känns som att vi ägnar hela kvällen åt att natta honom… Puh!!! Han är lik sin mor. Lite för pigg för sitt eget bästa. Har Nisse ärvt piggelinet från dig också! Du känns som en pigg en!🙂

    • miaohrn said

      Jo, Nisse brås nog lite på mig när det gäller piggheten… Tänk vad mycket vi skulle hinna med på kvällarna om de somnade klockan 19 som andra barn! Men samtidigt är det ju roligt att vi hinner träffa dem, andra föräldrar ser ju knappt sina barn på vardagarna.

  8. domme109 said

    Oj vilket tempo! Jag fick stresspåslag bara av att läsa, heja dig! Mycket snygg bordsduk, är det en scarf? Nyköpt så du kan dela köptips?

    • miaohrn said

      Duken är fotografens, tydligen inköpt på Svenskt Tenn för cirka sju år sedan. Kan kanske bli svår att få tag på tyvärr.

  9. Annika said

    Är din kompis Anette möjligen också min kompis Anette?😉
    Underbar beskrivning av dagen och kvällen, förstår precis hur stressigt och roligt och tröttsamt det var. Det är som när jag har kongress: jätteroligt, jättemycket och jätteutmattande.

  10. Malin said

    Vilken underbar dag! Jag älskar din beskrivning även om jag förstår att varje dag inte ser ut såhär! Det skulle vara häftigt att få vara med på plats, hör av dig om du inte hittar några “modeller” som ställer upp så kan jag bidra med mig själv (fikaälskaren) mina barn och en rad andra om så skulle behövas. Har alltid undrat hur det går till “back-stage”. Tack för en fin blogg!

Leave a Reply

