Alla är matfotografer

January 10, 2014

Du och Co
I höstas spelade jag in ett kort inslag om matfotografi till SVTs program Alla är fotografer med Henrik Schyffert och Johan Rheborg. Några veckor senare fick jag ett mejl som började “Inslaget med dig blev suuuuuuperbra, alla älskar dig…” Redan där förstod jag att det var kört. Inslaget ströks ur programmet, men nu ligger det åtminstone uppe på svt.se. Här kan ni kolla på det.

Det är ganska hårt redigerat, om man inte koncentrerar sig kan man missa det helt, så redan innan ni ser det kan jag förbereda er på att jag pratar om hur matfoto har sett ut genom tiderna.

Vill ni läsa om fler gånger när jag har failat på att vara med i TV hittar ni ett gammalt inlägg här. Jag är bitter än idag.

Den suddiga bilden ovan är från en av mina mest absurda plåtningar då fotografen Christoffer Edling skulle ta ett porträtt av mig till tidningen Du&Co. Jag låg på bordet omringad av kakor och Christoffer stod över mig. Så här blev bilden i slutändan.
HiRes_Ohrn_45

9 Responses to “Alla är matfotografer”

  1. Jag tycker ändå att det var ett bra klipp. Det är ju svårt att fota mat. Sen är det kul att se hur det har utvecklats. Skön sista kommentar från dig också. Föresten matfotografer finns det ju gott om men om man behöver en matfilmare var letar man då?

  2. Annika said

    Det var ju ett jättebra inslag. Men frågan kvarstår: Hur Gör Man för att fotografera mat, alltså inte vinkeln utan ja… Älskar din slutkläm som verkligen sätter fingret på problemet.

    Plus åh vilken härlig gladbild på dig från Du&Co!

  3. Haha, psykopathusfru🙂 Och bajschoklad. Du är så fin på bilden, jag blir glad! Kram och hoppas du får en fin helg!

  4. Cecilia said

    Titeln “Alla är fotografer” känns väldigt aktuellt just nu. Vem som helst kan köpa en hyfsat avancerad kamera, gå fotokurs (finns t.o.m gratis online), mixtra med ljus, kontrast och fotoprogram… Jag undrar vad riktiga yrkesfotografer tycker om det. Och så undrar jag vad man egentligen måste göra för att få kalla sig yrkesfotograf? Räcker det med en kamera och betalande kunder?:)

  5. sandra said

    Underbart! Vad synd att det inte kom med!!! Du är ju ett charmtroll som publiken hade velat se!

  6. Ylva said

    Du som var så bra! Underbar “under production” bild kan inte få nog av dem även om jag vet precis hur det ser ut. Eller kanske just därför🙂 Hej från Ylva

  7. Karin Hedlund said

    Tack för tipset! Vad kul att få se. Men synd att de klippte bort det från programmet.

  8. malin said

    Jag hittade inte klippet med dig då jag klickade på länken. Jag såg ett om självporträtt och ett om teknikskola… Jag vill ju se dig!

Leave a Reply

