Dubbelgångare

January 2, 2014

pepparkakshus mia Bland det roligaste med mitt jobb är att se andras varianter av mina recept, och särskilt när det gäller pepparkakshus.

För ett par år sedan gjorde jag ritningar till Hus & Hem till ett pepparkakshus med inspiration från Schantzka huset i Gamla stan. Ovan ser ni min variant, och här under följer läsarnas varianter.
pepparkakshus agnes
Agnes Stig bakade det här huset.
pepparkakshus jessica
Jessicas variant.
pepparkakshus michaela
Michaelas hus.
alltelleringet
Från bloggen Allt/ Och Eller Inget
Jakob_peppar 2
Den här bilden skickade 12-årige Jakob Norborgs pappa av huset Jakob byggt själv.

Vad gör ni förresten med era pepparkakshus när julen är slut, äter ni upp dem? Jag är sällan särskilt lockad, och har också lite svårt att ha sönder huset när jag fortfarande minns hur mycket jobb det låg bakom. Det var dock inget problem med det här huset, som föll sönder efter ett par dygn i augustifukt. Huset jag gjorde sommaren innan blev ståendes till nästa vår då det åts upp på en studentfest.

4 Responses to “Dubbelgångare”

  1. Inger Persson said

    Här tar vi fram hammaren imorgon och går lös på pepparkakshuset. Vi brukar göra vårt hus runt den 15 december och slår itu det på trettondagen. Eftersom det inte står framme så länge så stoppar vi i oss av hjärtans lust.

  2. Cecilia said

    Mamma gjorde alltid pepparkakshus med kristyr och Non-Stop när jag var liten, ibland flera olika byggnader (Storstugan, Nissarnas hus, Gris-kojan… Istället för hundkojan:) och vi bröt sönder husen på min födelsedag 4/1! Så vi åt alltid upp dem. Bästa bitarna var skortstenarna, med största mängden av både kristyr, choklad och smält socker:-D

Leave a Reply

