Nyårstävling!

December 29, 2013

dreams
Jag passar på att önska gott nytt år till er alla med en tävling! I potten ligger ett ex av boken Sweet Dreams av Åsa Swanberg och Malou Holm, och för att delta lämnar du en kommentar och berättar någon minnesvärd bakverksupplevelse från året som snart har gått. Kanske godaste kakan du ätit 2013, ditt mest misslyckade bak, din bröllopstårta eller någon riktigt konstig kaka du ätit under en resa. Vad som helst! Och vinnaren utses slumpmässigt, så du behöver inte lägga resten av året på att formulera dig fyndigt. Senast 2 januari klockan 20 vill jag ha era svar.

Jag blir alltid lite beklämd när jag tänker på hur snabbt kokböcker försvinner från hyllorna, och Sweet Dreams är en bok som jag inte tycker fick den uppmärksamhet den förtjänade när den kom förra hösten. Den är helt späckad av vackra bakelser, tårtor, småkakor, macarons och mycket mer, och bilderna är underfundiga och överdådiga.

55 Responses to “Nyårstävling!”

  1. Broggan said

    Jag lyckades göra en helt fantastisk paleokladdkaka som smakade exakt som en vanlig! Det var en helt otrolig matupplevelse, trodde inte att det gick🙂

  2. Sara Gustavsson said

    Jag fick en ny bok med massa goda recept i julklapp och min sambo fick välja valfri tårta i den på sin födelsedag på annandagen. Det blev full pott till första baket från boken, verkar lovande inför nya årets födelsedagar!

  3. Helen said

    Skulle ha bjudning för 50 personer som alla förväntade sig bli bjudna på Stintans chokladbollar. På väg hem från jobbet ringde min man och påpekade att kakaon var slut, så jag svängde förbi affären och handlade. Efter att barnen somnat och jag vaknat till igen var det dags att baka. Då upptäcker jag att jag glömt köpa kakao. Jag hade handlat många roliga saker, men inte det jag skulle köpa. Panik! Min man springer ut till grannarna för att se om någon av dom har kakao, men klockan är över midnatt så alla sover. Då kommer jag på jag man kan lägga ut en efterlysning på stadens Facebooksida. Efter 10 minuter fick vi svar från en ung nattuggla som satt uppe vid datorn. Min man kunde hoppa in i bilen och åka några kvarter och hämta nattugglans mammas ekologiska kakao. Vi återbetalade några dagar senare med ny kakao, chokladbollar, scones och kolakakor. Blir varm och lycklig när jag tänker på att det finns hjälpsamma människor fast jag bor i en stor stad som av många anses vara kall och hård.

  4. Erika said

    Vår bröllopstårta är den godaste tårta jag någonsin ätit: chokladmousse, pannacotta och chokladganache. MUMS! Finns hos Sultans i Katrineholm. Vi vigdes under päronträdet på vårt torp – och det var alldeles, alldeles… underbart. Gott nytt år!

  5. Petra R. said

    Bästa bakverksupplevelsen var på ett café – en enorm engelsk scone som var alldeles perfekt fluffig och smörig och fylld med delikat jordgubbssylt och färsk grädde! Stor som mitt ansikte! Åh vill ha en nu!🙂

  6. Paulina said

    Hej Mia! Oj så passande!😀😀😀
    Jag skäms nästan för hur ofta jag surfar in på din blogg, tar åt mig av alla tips och fina fakta +recept, men sedan aldrig kommenterat/tackat. Tänkte göra slag i saken ikväll, då jag tidigare idag bakade en fantastiskt god lingon-kryddkaka från din superba bok “Sockerkakor”! Helt enastående god kaka! Förmodligen årets bästa kaka. Den gjorde stor succé! (Extra plus såhär efter jul, är ju att den är smörfri, hihi). Så till alla andra Mia-fans därute, ett hett tips till er, baka denna goda kaka, behåll julkänslan, men samtidigt känn dig hälsosam! ;D. TACK Mia för att du bloggar och skriver så fina böcker!

    • miaohrn said

      Vad roligt att kakan blev lyckad! Ska jag vara helt ärlig är det min kompis Claes Karlsson som har gjort just det receptet. Kul att du gillar min blogg!

  7. Filippa B said

    Ett år utan mycket bak, de få jag gjort har blivit så där. Men en dag kom pojkvännen hem från jobbet med en folieform och sa “här, till dig”. Hans kollega Harald hade bakat bacon-brownies. Jag tänkte att det var sådär men oväntat gott och mycket kladdigt.

  8. Anna said

    Jättefint att man kan vinna en bok… Det jag helst av allt önskar mig är dock ett (förhoppningsvis positivt) svar på en desperat fråga! Har tolv timmar på mig att försöka rädda mina feltempererade chokladpraliner, sen ska de åka med mig till pojvkännens föräldrar i Tyskland. Det är tio olika sorter; med whisky, rom, nougat, nötter, kanel och honung, chili, laktritskola… och så blev sista doppningen total katastrof! Jag har gjort praliner vartenda år sen jag var liten, men det här har aldrig hänt förut. :O Sitter på jobbet nu och smygsurfar som en galning efter en lösning, har plötsligt lärt mig massor om kemi och fysik som jag inte hade en aning om att man behövde veta… Men ingenstans står att finna huruvida man kan rädda upp situationen, eller om det är helt kört?? Är det någon som kan hjälpa mig? Evig tacksamhet utlovas!

    • Gabriella said

      Hej! Kan du inte bara doppa dem en gång till? Har aldrig gjort praliner så jag är så mycket o-expert man kan bli, men det borde kunna fungera. Eller så tar du det som det är bara. De är garanterat goda ändå!!!! Lycka till!

    • miaohrn said

      Usch, stackare! Men jag håller med Gabriella, det bästa kanske är att doppa dem på nytt eller låta det vara som det är. Eller ringla över lite smält choklad som dekor och förvara dem kallt. Lycka till!

  9. Jag köpte 2 böcker ifrån Roy Fares för 2 månader sedan och har aldrig bakat så mycket som nu.

  10. Katarina said

    Årets bakupplevelse blev när jag gjorde mormors mandelkakor. Senare samma kväll satte min förlossning igång så kakorna fick följa med som ‘matsäck’.
    Tack för inspirerande blogg.

  11. Åsa J said

    Måste nog säga att jag blev riktigt nöjd med min födelsedagstårta igår! Gjorde en Brittatårta med persikor – enkelt men gott!

  12. Elin S said

    När min dotter fyllde fyra i somras bakade jag en massa tårtbottnar och byggde upp en hög tårta. Gjorde sen ett hål i mitten och stack ner en barbiedocka där. Klädde sen tårtan i rosa marsipan så att det såg ut som att det var barbies klänning. Det var den roligaste tårtan jag gjort och det blev succe på kalaset!🙂

  13. Johanna said

    Årets bästa tårta var den jag fick baka till min nyfådda (adopterad) flicka när hon fyllde fyra år bara en månad efter att vi kommit hem som en nybliven familj.

  14. Ida said

    De bästa minnet från bakningen 2013 är nog att jag utvecklat mina kunskaper när det gäller att designa tårtor. Har gjort en hel del tårtor som haft olika marsipan figurer som dekoration men även loggor på bilmärken och företag. Men den tårtan som jag minns bäst är den jag gjorde till en kille som var dekorerad med angry birds🙂 Blev riktigt nöjd med fåglarna.

  15. Gabriella said

    Varje års bästa bakupplevelse är att slicka bunken efter att jag bakat mintchokladkaka! Finns inget i ätväg som slår det.🙂 Tack för i år Mia! Fortsätter att följa dig även framöver.🙂

  16. Inger Persson said

    Årets bästa bakupplevelse var kursen på Matlabbet. Så härligt att vara med likasinnade och baka under kunnig ledning.

  17. Cecilia said

    Fikastopp på syrrans och min bil-tur runt Nya Zeeland. Syrran har fastnat för en lokal sort som heter Melting Moments (tänk mördegskaka med smörkräm mellan) och jag beställer en trevlig, vad jag tror, chokladkaka -döm om min förvåning när det visar sig vara den lokala versionen av en italiensk panforte … Och jag som hatar frukt i bakverk …
    Från det fiket fick jag med hela kinden full av kaka och en syster som skratta hysteriskt och vi följdes av mycket fundersamma blickar av lokalbefolkningen.

  18. Johanna said

    Årets bästa bakupplevelse för mig måste ändå vara när jag och min bästa kompis återförenades efter ett år på olika håll i världen men en lyxfrukost på nyöppnade Wienercaféet. Både godsakerna och sällskapet var tipp topp, för oj vilka goda croissanter!

  19. Cat said

    Det roligaste från i år var nog när jag gjorde minimandelmuffins till kollegorna på jobbet. Receptet är så fruktansvärt enkelt (mandelmassa, ägg, potatismjöl) och tar max en halvtimme inkl gräddning. Men som de älskade dem! Har nog aldrig fått så mycket beröm för bakverk, och det för något så simpelt. Så kan det vara ibland.

    • C said

      Hej Cat! Låter fantastiskt! Vill du dela med dig av receptet? Jag ska bjuda kollegorna på fredag och vill gärna att det ska vara galet gott men samtidigt löjligt enkelt (stressad småbarnsförälder som jag är). Tack på förhand! Mvh C

  20. Renate said

    Godaste överraskningen på Sri Lanka var nog Hoppers. De kan ätas som frukost, snacks eller efterrätt beroende på vad den fylls med. Roligast var att se hur de gräddades i de pyttesmå miniwokarna med lock.

  21. C said

    Vilken smaskig bok! Årets smaskigaste bakupplevelse var när en kollega bjöd på en farligt god rödavinbärspaj med bland annat mintchoklad, mandelmassa, crème fraîche och citronsaft som tillhörande ingredienser. Ja, jag dregglar bara jag skriver om det😛

  22. Matilda said

    Jag bakade min första regnbågstårta någonsin till Melodifestivalens final i deras logos färger och jag hade tänkt att det skulle vara rätt så svårt att få det snyggt men lyckades och blev jätte jätte nöjd!😀

  23. Elin said

    Mitt mest minnesvärda bak var på min födelsedag då jag gjorde både petit chouxer, chokladbiskvier och banankolapaj för första gången. Fullträffar alla tre!

  24. Marie i Skåne said

    De bästa baktillfällena är när 10- årige sonen bakar. Cupcakes i miniformat i olika smaker. Att få överraska honom med boken hade varit toppen! Han älskar att baka. Gott nytt år!

  25. Johan said

    Bakade en grym tårta i somras en riktig sommartårta med grädde och jordgubbar! Och sambon bakar riktigt goda cupcakes och macarons så boken hade passat fint hemma😉

  26. Anna said

    Hej! Jag har bakat för första gången i mitt liv och det blev lyckat. Nu är jag fast i bakträsket!

  27. Elisabeth said

    Hej! Jag bakade minipavlovas med smultron och blåbär i somras. De blev helt ljuvligt goda, speciellt när jag hade plockat bären själv i skogen. Gott Nytt År till dig Mia!

  28. Mia S said

    Jag fick saffran av min mans syster i present när hon varit på resa. Vet att det kan fuskas med saffran men nu såg det ut som trådsaffran och luktade riktigt, så jag vågade chansa med lussebullarna. Det skulle jag inte ha gjort – det som luktade saffran i burken måste ha varit något helt annat. Rackarns. Mitt livs mest misslyckade, smaklösa saffransbullsbak.

  29. annesfood said

    Åh, det var nog besöket på Doughnut plant i new york. Ååh. Créme brulee doughnut, och en med jordnötter och banankräm.

  30. Elin said

    I somras gav jag mig på att baka surdegskanelbullar. En alltför obubblig surdeg gav resultatet platta och stenhårda bullar som knappt gick att äta. Men skam den som ger sig! Jag provade igen efter några månader med en surdeg med desto fler bubblor, och denna gång reste sig bullarna i ugnen och blev precis som jag tänkte mig från början!

  31. Jag skulle ha sommarfest med buffé för 50 pers hemma i London. Trots total bak- och ugnskräck ville jag SÅ gärna bjuda engelsmännen på svenska bullar efter maten. Provade Mias kardemummabullar och de blev helt underbara; stora och lätta. Jag dekorerade bullarna med knallrosa pärlsocker och travade upp dem på vackra tårtfat. Succé på alla sätt och vis. Jag blev så lycklig och stolt, första bullarna på 20 år!

  32. Jenny said

    Lovade inför träff med arbetskamraterna att göra chokladmousse.
    Ångest! Aldrig gjort nån mousse förr.
    Brorsans recept blev räddningen (han är kock).
    Resultatet blev jättegod, len, fluffig chokladmousse som gjorde succe.
    Och inga ägg skar sig!
    Lägger gärna ut receptet om nån vill ha.
    Kan jag så kan du🙂

    • miaohrn said

      Vad roligt! Lägg gärna ut receptet, vad snällt!

      • Jenny said

        Fredriks chokladmousse
        200 g mörk choklad
        4-5 dl vispgrädde
        4 äggulor
        1 dl strösocker (jag använde ekologiskt rörsocker)

        Värm 1,5 dl grädde och smält chokladen i grädden. Ställ åt sidan.
        Separera äggulor och -vitor.
        Vispa äggulor och socker riktigt pösigt.
        Vänd försiktigt ner den smälta, ljumma chokladen i äggsockersmeten.
        Vispa resterande grädde tills det bildas mjuka toppar när du lyfter upp visparna ur den.
        Vänd ner den mjukt vispade grädden i choklad/äggsockersmeten.

        Färdigt!

  33. Karro said

    Hittade fina ekocafeet/ekobagerit Nolbygård utanför Alingsås. Fantastiskt gott fika i ett mysigt gammalt hus. Har försökt mig på att baka kardemummabullar liknande de som dom säljer. Utgick från ditt recept och fick till en riktig höjdarbulle!🙂

  34. Maria Blomgren said

    Till första advent bakade jag en saffranskaka, som blev väldigt lyckad. Gästerna tyckte den var jättegod och saftig. Då blir jag glad när det blir bra och gästerna är nöjda

  35. Charlotte Lindblad said

    Mammas kladdiga långkakepanna med salta nötter. Perfekt gravidcravingskaka!

  36. Therese said

    Innan sommarlovet bestämde jag mig för att baka något gott till sonens förskola. Varför då inte göra något som jag aldrig bakat förut, cupcakes.
    Hur det smakade?! Efter många svordomar i köket så fick de sina fint dekorerade cupcakes där frostingen smakade som ett halvt smörpaket med en touch av rabarber.
    Stackars fröknar….

  37. Carina said

    När jag skulle baka pepparkakor till jul blev det strömlöst precis när jag börjat. Tack och lov iof att det inte var limpor jag bakat ut. När så åter strömmen kom tillbaka vid halv nio på kvällen så blev det gräddning fram till tolv på natten. Smaken blev suverän på kakorna men inte de vackraste. Som alltid bakar jag en stor sats och tar med en burk till jobbet vilket alltid uppskattas!

  38. Lena Wendel said

    Minnet är kort som bekant… Till nyårsaftonens dessert bakade jag en chokladmoussetårta. Såg så lovande ut, speciellt dekorerad med tomtebloss vid serveringen. Men vad den satt fast i sin bottenform!!! Ingen lyckades få en snygg bit – men den var god ändå! Gott nytt 2014!

  39. Birgitta said

    Vi har kört “hur svårt kan det vara..?” vilket innebär att dottern & jag kollar Hela Sverige Bakar, suckar just “hur svårt kan det vara?” när deltagarna svettas framför kamerorna och slagit oss för bröstet och påstått att vi kunnat göra varje grej MINST lika bra.
    Till helgen har vi sen skridit till verket och tagit oss an samma uppgift. Resultatet har varierat från top notch till überförskräckligt men vi har haft riktigt kul!!

  40. Anna-Maria Grahn said

    2013 minns jag som året där jag gjorde tre bröllopstårtor i mammas & pappas kök🙂

  41. Monica said

    Vi har en “Kakklubb” på jobbet som innebär att vi som är medlemmar bjuder varandra på fika varje onsdag – ett par veckor före jul var det min tur att baka och jag bjöd då på underbart goda Saffransmazariner efter ett recept av Roy Fares🙂

  42. Helena E said

    Det var en nutellaglasstårta med saltrostade valnötter som jag åt för några dagar sedan, det var magiskt gott och jag åt två stora bitar. Receptet har skrivits av och kommer troligtvis bakas många gånger under året som ligger framför…

Leave a Reply

