Premiär för struvor

December 28, 2013

20131228-125859.jpg
Jag insåg till min stora bestörtning att jag aldrig ätit struvor. Inte okej! Jag har än mindre bakat det, men som tur var säljer bageriet på min gata (Norra Strandbageriet) struvor och mängder av andra klassiska kakor, så det var bara att springa dit och slå till. Jag inbillar mig att man ska äta struvor med lättvispad grädde och hjortronsylt, och så fick det bli. Väldigt gott faktiskt! Allt blir förvisso gott med grädde och sylt.

Vad har ni för förhållande till struvor, var det något som mormor och farmor brukade baka? Har ni struvjärn i era ägor?

27 Responses to “Premiär för struvor”

  1. AnnaCarin said

    För mig är de begravningskakor. Tillsammans med gotländska gorån. Men goda. =)

  2. Johanna said

    Min morbror bakar struvor till varje jul så det är den tradition, även om jag inte är så förtjust i dem…

  3. Malin said

    Vi får in struvor till jobbet runt jul, de sockrade är godast, smakar lite som en hård våffla!😀

  4. Anna J said

    Struvor är något som jag har helt missat genom åren. Har ätit någon gång efter nåt julbord och det var helt okej har jag för mig. Däremot är jag uppväxt med mammas mandelmusslor fyllda med bär och grädde vid jul och det var väldigt gott minns jag.

    • miaohrn said

      Ja, mandelmusslor är riktigt gott! Men vi åt struvor och mandelmusslor samtidigt, och till min stora förvåning tyckte jag nästan bättre om struvorna.

  5. Veronica said

    Sim barn valde jag alltid en struva på fiket. Älskade de sockrade. Vi brukar ha dem på jul, men de är inte hemmagjorda. Men hos svärmor är de hemmagjorda å fantastiskt goda!
    Nu har jag fått egna järn, så snart blir det hemmagjorda även här!
    //v

  6. Haha, jag har förberett mig hela hösten för att göra egna struvor för första gången, men än har det inte blivit av… men snart! Jag har två fina järn, ett med stjärna och ett med fjäril🙂 Kram!

  7. Lotta said

    Min enda relation till struvor är att jag vet att stora slottet Drummeldimp ligger bortom fjärran och dit får ingen komma in som ej kan baka struvor. (Allt enligt Povel Ramels Lingonben som jag kunde utantill när jag var liten.)
    Smakade på en för första gången på ett julbord för några år sen. Har för mig att det var en rätt trist och smaklös historia. Verkar inte vara värt besväret.

  8. Jag upptäckte nyligen att man har struvor (fast utan socker) i Sri Lanka (min man är ju därifrån) Jag som trodde att det var ursvenskt. Alla struvor jag ätit har varit väldigt hårda men de ska säker vara det även om det inte är så gott då.

    • miaohrn said

      Nämen, vad häftigt att de finns i Sri Lanka! Var det samma stjärnform på dem?

      • William said

        Det verkar finnas lite här och var i asian oftast blommor (de heter till exempel “kuih ros” i Malaysia med andra ord en roskaka) men också stjärnor som de brukar kalla “kuih goyal”. Problemet är att det är så länge sedan jag åt struvor så det är svårt att jämföra. Fast jag tycker de asiatiska smakar mer kokosnöt än vad de svenska gör.

  9. Cecilia said

    Jag tänker se till att göra (för “baka” känns inte helt korrekt) struvor nästa år, och då blir det isåfall första gången. Har en god vän som äger ett struvjärn:-) Men jag tänker mig att smeten måste pimpas lite, med någon härlig kryddning. Man kan ju faktiskt smaksätta sockret också. Mmmm.

  10. Meg said

    Struvor ska delas bit för bit med handen och varsamt stoppas i munnen. En av de godaste kakor som finns tycker jag, men det är sällan jag ser struvor idag. En enkel och god kaka, kanske på väg ut. Det är kanske dags att jag skaffar mig ett järn och börjar baka själv för det har jag aldrig gjort, men är lite skeptisk till saker som ska friteras.

  11. Elisabeth Larsson said

    För mig är det en traditionell julkaka precis som klenät (utan socker och kanel) och rullrån. Har två olika varianter av struvjärn – fjäril och stjärna.

  12. Annika said

    Åh, älskar struvor, men har aldrig testat att göra egna. Många år sen jag åt sist – då var det för att sambon erkände att han inte ens visste vad det var, så jag letade upp (minns inte var) och bjöd honom. Helt ok tyckte han, men inte har det blivit några sen dess för det.

    På fritidsgården fanns det struvor när jag gick i låg/mellanstadiet. Året om om jag minns rätt, så det köpte jag ibland. Med socker helst. (Det fanns även pepparkakor för 5 öre styck, så för en krona kunde man bjuda hela klassen eller totalfrossa själv!)
    Har aldrig ätit med sylt och grädde, utan bara helt neutralt och som Meg skriver – delas bit för bit och ätes varsamt.

    Men på tal om gammeldags kakor så fick jag, helt oväntat, ett rånjärn av min sambo i julklapp. Ett sånt i gjutjärn, att ha ovanpå spisen. Superfint. Han mindes att jag hade pratat om rullrån i höstas och hade letat upp ett. Sånt är kärlek! Så nu ska jag träna på att göra rån, som jag heller aldrig gjort själv – men ätit en del förr, hos en gammal pojkväns gudmor som gjorde heeeelt fantastiska rån.

    • miaohrn said

      Vad roligt att ni hade struvor på fritidsgården! Och kakor för 5 öre styck, inte dåligt! Vilken fin julklapp också, det är så vackert med rullrån.

  13. Hedda said

    Jag gick Hotell- och restaurangprogrammet på nittiotalet och praktiserade på Källhagen på Djurgården. Jag fick som uppgift att göra struvor till julbordet. Då hade jag aldrig ätit det förut men det var ju ganska lätt att svänga ihop när man har en fritös att tillgå. Jag provsmakade ganska mycket, alla fula/trasiga struvor smaskade jag i mig… minns fortfarande hur illa jag mådde efteråt! Har fått ett struvjärn i present men har inte prövat ännu pga. denna traumatiska upplevelse!😉

    Tack för din fina blogg! Du är både kunnig och inspirerande! Och duktig!🙂

    • miaohrn said

      Tack Hedda för snällt beröm! Och bad kul att du har gjort mängden av struvor, men förstår din aversion mot dem nu. Så blir jag också när man har ätit för mycket av misslyckade kakor på jobbet.

Leave a Reply

