Pepparkaksdeg

December 11, 2013

_MG_0103
När man bakar pepparkakor är ofta den stora frågan om man ska använda köpedeg eller göra sin egen. För mig är det lite vilket som. Om man har begränsat med tid och poängen är att få pyssla och dekorera kakorna tycker jag att det bästa är att använda köpt deg. Även när man bygger pepparkakshus tycker jag att det är bra att ta till köpedeg, annars blir det ett evighetsprojekt, och man vill ju inte ha hunnit tröttna på det hela när man kommer till det roligaste: pyntandet.

I helgen bjöd jag på två sorters pepparkakor, de ena bakade på hemgjord deg och de andra bakade på köpedeg. Varken jag eller gästerna kunde känna någon större skillnad.

Däremot irriterar det mig när kommersiella krafter lyckas rota ett halvfabrikat så pass att man knappt tänker på att man kan göra det från grunden. Som med våffelsmet, där det är comme il faut att använda mix, trots att det inte är mycket svårare att göra egen våffelsmet än pannkakssmet. Att göra pepparkaksdeg är enkelt, och jag tror att det är en myt att den måste vila i flera dygn som man kan få intryck av i gamla recept. Under receptfliken har jag lagt upp ett recept på Ronneby pepparkakor ur min bok Julens Godsaker. Som så ofta när det gäller äldre kakrecept är det en gigantisk sats, 250 kakor. Orkar du inte baka så många är hemgjord pepparkaksdeg en perfekt gåborts-present så här års.

Åh nej! Nu såg jag att Gilles pepparkaksdeg (och kanske även Skogaholms) innehåller palmolja. Plamolja är en riktigt dålig grej, läs mer här.

9 Responses to “Pepparkaksdeg”

  1. Sandra said

    Jag har nästan alltid bakat på köpt på grund av tidsbristen!!! Det blir ju gott det också, men synd att det innehåller palmolja. Hmm… Får låta sambon göra degen så får jag lova att baka ut den… Dekorera är roligast, men det hinner jag oftast inte med alls… typiskt!😉

  2. Linda said

    Men… det är allt lite extra speciellt julmys att doppa fingret i den varma smör-sirap-kryddblandningen! Och drar man på lite med kryddorna, blir pepparkakorna mycket godare än på köpedeg. Inbillar jag mig i alla fall. Eksta pepparkaksdeg rules!

  3. Jag tycker ju definitivt att man ska göra egen deg. Då vet du precis vad dina pepparkakor innehåller. Sen tar det nästa ingen tid alls att göra degen.

  4. Annika said

    Men vilken bra idé att ge bort degen som present! Och visst borde den väl funka att frysa också om man inte har tillräckligt många att ge bort till? Så kan man baka ut lite i taget – det där att baka 250 pepparkakor är ju som ett heldagsprojekt. Om man kan göra en plåt i taget blir det mycket mer görligt tänker jag mig – går ju att fixa efter jobbet om man låtit degen tina lite i kylen över dagen. Och doften av nybakade pepparkakor flera gånger fram till jul, hurra!

    • miaohrn said

      Absolut, det låter som en bra idé att frysa in och baka när andan faller på. Degen är nog även hållbar i flera veckor i kylen.

  5. Jag tycker att det verkar krångligt med alla kryddor och så, men jag önskar att jag gjorde min egen deg och när jag har tid att göra det så tänker jag ta tag i det! Just för då vet jag vad som finns i degen och kan känna mig stolt över hela processen😀

    och att ge bort deg är ju hur smart som helst! Super generöst för dem som inte har tid och ändå skulle vilja ha hemma gjord deg.

  6. ClEr said

    Ett stort tack, Mia , för ditt fantastiska recept på pepparkaksdeg med rivet apelsinskal och kaffe i!
    -Lätt att göra,
    -Lagom liten sats,
    -Mycket smidig deg att kavla ut på silikonduk,
    -Kanske 7-8 min i ugnen i stället för 8-10 min men det beror säkert på min ugn,
    -Slutligen en mycket fin kvalitet på pepparkakorna, med välbalanserade smaksensationer!
    Jag provar gärna dina recept för att det är sällan man misslyckas med dem !
    Trevlig slut på december,
    ClEr

Leave a Reply

