December 9, 2013

Baka-med-Fairtrade-märkt-438x280
Ni vet, jag är ju Fairtrade-ambassadör, och då är det helt i linje med mitt engagemang att jag tar och tipsar om att det numera finns en broschyr här fullproppad med bakningsrecept där Fairtrade är huvudingrediensen. Gillar man känslan av att hålla ett pappersrecept i handen kan man beställa broschyren för 20 kronor, annars kan man ladda ner den gratis.

Jag vet att det är stressande att tänka på alla märkningar och andra aspekter när man handlar, men försök åtminstone att köpa Fairtrade-märkt (eller någon slags direct trade) när det gäller choklad, kaffe, bananer och te. Där behandlas arbetarna som allra sämst vid konventionell handel. Men skulle du möta mig i en mataffär finns det stor risk att jag har smusslat ner en mjölkchokladkaka från den stora chokladtillverkaren här i landet i korgen, även solen har sina fläckar.

2 Responses to “”

  1. Cecilia said

    Man behöver inte vara perfekt, man behöver bara göra så gott man kan! En person kan inte hjälpa alla, men alla kan göra något:-)

Leave a Reply

