FAQ

December 2, 2013

_MG_0096
Under stora bakningshelger ser jag ofta att folk googlar frenetiskt på kakrelaterade problem. Jag blir alltid lika glad när någon hittar det de letar efter här och får stöd och råd. Här kommer en liten lista över adventshelgens googlingar med lite svar och tips:

Ekströms hushållsfärger borta – Ja, tyvärr, Ekströms hushållsfärger som såldes i små glasflaskor i alla mataffärer finns inte längre. De har ersatts av Dr Oetkers färger som förvisso är okej, men som är väldigt odryga och har en stor jobbig flasköppning som ofta resulterar i att halva flaskan skvätter ut när man försöker dosera. Positivt är dock att det numera går att hitta både blå och svart hushållsfärg. Om du istället vill ha lite fastare färg för att färga sugarpaste eller marsipan rekommenderar jag pastafärger som finns att köpa i alla nätbutiker med bakningsinriktning. Till macarons tycker jag att det är bäst med pulverfärger som även de finns främst i nätbutiker.

Saffransbullar med mandelmassa fabrique – Ja, det är jättegoda, spring och köp! Köp däremot inte deras överprissatta pepparkaksdeg för 129 kronor för 500 gram. Så svårt är det inte att göra egen.

Släta saffransbullar med fyllning – Nämen alltså, släta bullar betyder att de INTE har fyllning. Men fyllda saffransbullar är väldigt gott. Recept finns under receptfliken. Släta saffransbullar är ganska tråkigt tycker jag själv. För att inte tala om lussebullar utan saffran som vi fick lära oss att baka i bagarskolan i Göteborg. Vad säger ni göteborgare, finns sådana nuförtiden?

Skuren tryffel – Ett otyg! Läs mina tips här.

Temperera chokladHär hittar du mina tips.

Vad ska man använda för skål när man gör maränger? – Helst en rostfri bunke. Eller en glasskål eller en kastrull. Dock inte en plastbunke eftersom det är svårt att diska plast helt rent från fettrester, och fettresterna gör att marängen inte blir fluffig och fin.

Ladurée Grev Turegatan – Ja! Där ligger det! Som en liten bit av Paris mitt i Stockholm. Nu har de dessutom servering så att man kan sitta och lyxa och låtsas att man har ett glamouröst liv fritt från förkylningar, tvättid och däckbyte.

Glukos i kolaHär har jag skrivit lite mer om glykos.

Hur länge håller äggulor? Här kan du läsa mina tips om hållbarhet när det gäller ägg, mjölk, grädde och liknande.

Pepparkakorna på bilden ovan har jag gjort med formar från Åhléns, men snarlika formar finns även på Baka och Dekorera och Kakburken.

På torsdag klockan 10-11 kan ni förresten höra mig prata julbakning i P1 Meny. Repris lördag klockan 14-15.

12 Responses to “FAQ”

  1. Jennie L said

    Mia,

    Hoppas allt bra med dig! Vore kul att ses snart!

    Jag vill göra röda praliner till jul. Hur gör jag för att färga vit choklad röd? Var hittar jag färg?

    Tack & kram!

    • miaohrn said

      Kolla runt efter pulverfärger i nätbutiker med bakningsinriktning, eller gå till Eter- och essence-fabriken. Bara att röra ner pulvret i chokladen! Kram och lycka till!

  2. Rebeccca said

    Man kan aldrig få för lite tips! Men du skulle kanske kunna ta och uppdatera texten om glukos eftersom det ju nu finns hela halvlitersflaskor med glukos (dansukker) i många vanliga snabbköp. (i alla fall i finland, men grejen är ju den att vi i allmänhet är efter med ingrediensutbudet här, så det borde ju ha funnits minst ett halvår hos er…)

  3. Gabriella said

    Lussebullar utan saffran … hittar man i vanliga Coop-butiker och säkert på andra ställen också. Det står att det är saffran i men tydligen inte tillräckligt för att det ska ge någon smak. Bara att undvika!

    Din mintchokladkaka gjorde succé på ett kalas i helgen – som den alltid gör!!!! Världens godaste kaka enligt mig. 🙂

    Kram på dig!

  4. Cecilia said

    Lussebullar utan saffran? Varför då?? Då är det ju bara vanligt sötebröd. visserligen billigare än saffransbröd, men det lär väl knappast berika själen med några mysiga julkänslor:-(

    I senaste numret av Allt Om Mat fanns det recept på slånbärsglögg, vilket blir mitt nästa juliga projekt!

  5. Johanna said

    Jo Göteborg är speciellt med det där. Man måste alltid tala om ifall man vill ha med eller utan saffran när man köper på kondis. Helt knasigt, men av gammal tradition.

  6. Katta said

    Hjälp, letar desperat efter färdiga chokladformar. Inte silikonformerna som man själv får göra formar i, utan chokladskal till praliner. Har hittat i en butik, men 39kr för 12 st kändes lite dyrt.

    Har du möjligen något tips om vart sådant säljs?

    • miaohrn said

      Nej tyvärr, jag känner inte till något på rak arm. Och det är nog ändå svår att komma undan billigare, även om jag håller med om att 39 kronor för 12 st är lite att ta i.

Leave a Reply

