Here we go again

November 21, 2013

christmas-pudding

Minns ni min gamla christmas pudding som jag har låtit ligga i kylen för att kolla hur länge den håller? Nu har jag smakat på den igen, och den verkar fortfarande vara i prima skick. Kanske en aning starkare och stickigare hade smaken blivit, men absolut inte oangenäm, och jag mådde bra efter provsmakningen. Jag bakade den i juni 2011, så nu är den 2,5 år gammal.

Här har jag skrivit om kakan tidigare samt lite om hållbarhet och förvaring av kakor. På det inlägget kommenterade min kompis Annika så här:

Men Mia, en riktigt Christmas Pudding ska man göra låååångt innan jul – minst 5 veckor innan om jag minns rätt. Samma sak med Christmas Cake. Den ska stå till sig, gärna matas med sprit ett par veckor, sen mogna. Och sen håller de i evigheters evigheter, speciellt kakan. Min exmans släktingar (brittiska, Mias anmärkning) firade 60-årig bröllopsdag och återupplivade då översta lagret av sin wedding cake (samma recept som christmas cake – annan dekor) genom att mata den i några veckor med sprit och sen lägga på nytt lager marsipan och sugarpaste. Och sen äta den, tillsammans med inbjudna gäster. Vi som inte kunde vara där fick traditionsenligt en tunn skiva skickad till oss. Smakade precis som en vanlig julkaka, fast kanske lite torrare. Men inte illa på nåt sätt. Säg den svenska bröllopstårta som håller så…

60-ÅRIG TÅRTA! Där ligger jag i lä.

10 Responses to “Here we go again”

  1. Rebeccca said

    Häftigt! Men VAR sparar man en tårta i 60 år? 2,5 går bra, men mycket händer på 60 år, man flyttar, städar och rätt som det är har nån råkat slänga den eller så har en hungrig tonåring pressat i sig den i ett obekvakat ögonblick…

    Jag är sjukt imponerad.

    • Annika said

      Den sparas i kakburk, inlindad i smörgåspapper eller linne, oftast i “the airing cupboard” – ett slags garderob med friskluftsventilation, så lite svalare än en vanlig garderob alltså. Där hänger man också kläder och andra textilier på luftning. Himla smart.
      Att kakan håller så länge beror på att den mest består av torkad frukt och nötter, så den bara torkar lite till när man fortsätter förvara den. Spriten hjälper till att konservera – och sen hjälper den till att mjuka upp.
      Jag läste massor av böcker som utspelade sig på engelska internatskolor när jag var yngre, och undrade alltid över de där paketen med kakor de fick – hur kunde de hålla att skicka och sen sparas länge? För att det var tunga, kompakta fruktkakor, fattade jag sen i vuxen ålder när jag fick ingift släkt i England. Mystery solved.

  2. Cecilia said

    Detta känns läskigt likt storyn om amerikanerna som har sparat hamburgare från McDonalds i flera år. De varken möglar eller ruttnar eller ens krymper. Men betyder det att man bara ska fukta upp sesambrödet lite, hälla på fräsch ektchup och äta dem?? NJA:-)

  3. Jag gillar ditt experiment!

  4. Eva said

    Jag är klart fascinerad. Men är det fräscht? Verkligen? Imponerad i vart fall

  5. Jessica said

    Mia: har du något bra recept på hembakad fruktkaka? Jag har tappat bort mitt idiotsäkra recept och är måttligt förtjust i att tillaga traditionella engelska puddingar.

Leave a Reply

