Jobbchans

November 10, 2013

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA
Jag får ofta mejl om hur man gör för att bli konditor. Jag hänvisar till det här blogginlägget (som förvisso börjar bli lite inaktuellt) jag skrivit om det hela. Men idag såg jag något som fick mig att haja till. Dessert och Choklad Stockholm la ut det här på sin facebook-sida:

Söker fler bagare som vill jobba med oss på Lilla Essingen
Heltids anställning.. skicka cv på conrad.tyrsen@hotmail.com Eller ring på 0735036931.

Behöver ingen större kunskap om bröd, bullar, choklad etc. Vi älskar att lära vidare vår kunskap så det som behövs är ett stort intresse.. hoppas det låter spännande..

Så hörrni, har ni lite kunskap om och massor av intresse för bakning, så ta chansen att söka! Jag vet inte hur Dessert och Choklad Stockholm är som arbetsplats, men jag vet att de gör fantastiska bakverk. Dessutom ska Conrad Tyrsén och Ted Johansson som driver det göra årets nobeldessert. Pressmeddelandet som skickades ut i veckan ger mig skyhöga förväntningar:

Det mest prestigefyllda uppdraget inom konditorbranschen har återigen gått till konditorerna på Dessert & Choklad Stockholm. För andra året i rad är det Conrad Tyrsén och Ted Johansson som fått den stora äran att skapa den söta avslutningen på Nobelmiddagen. Årets dessert är den mest avancerade som någonsin gjorts på en Nobelmiddag och en riktig hyllning till Alfred Nobel.

Conrad Tyrsén och Ted Johansson, konditorerna från Dessert & Choklad Stockholm har fått det ärofyllda uppdraget att skapa årets Nobeldessert. Sedan mars i år har de skissat, smakat och bakat sig fram till en dessert som kommer att gå till historien som den mest avancerade hittills i Nobelsammanhang.

– Det är en otrolig ära för oss att ha fått förnyat förtroende. Med erfarenheten från förra året i ryggen ville vi nu tänja på gränserna för vad som är möjligt rent tekniskt för en dessert som ska produceras i 1500 exemplar under en extremt begränsad tidsram. Svårighetsgraden i utförandet har aldrig tidigare varit så hög som nu! säger Conrad Tyrsén.

I huvudet på Alfred Nobel kallar de sin kreation som är en hyllning till Sveriges främste uppfinnare. Desserten är en riktig smakexplosion som kommer att väcka stor uppståndelse bland de prominenta gästerna i Stadshuset den 10 december. I år introduceras en avancerad teknik som ibland används i konditortävlingar men aldrig tidigare i Nobelsammanhang. Fem personer är med och färdigställer desserten under Nobelkvällen, men många arbetstimmar har lagts ner dessförinnan.

13 Responses to “Jobbchans”

  1. Men så gentilt! Både av dig att förmedla annonsen och av dem att lära ut sina kunskaper ifrån grunden!
    Hela jag ropar: Jag vill!
    Men, så är det ju det där förmenta menet, Lilla Essingen. Suck!

  2. Isabelle said

    Läste det länkade inlägget och blev helt förskräckt. Har drömt om att bli konditor länge, länge och nu får jag ångest när du skriver att man får skador och blir tjock jag vet inte vad:P Är bara 19 år och en ganska blyg tjej så det är ett jobbigt val..

    • Cecilia said

      Att man blir tjock, eller iallafall att MÅNGA som jobbar med godsaker lägger på sig en hel del vikt, det kan väl inte förvåna någon? Jag skulle iofs tro att man efter ett tag kan finna en balans, där man äter nyttig mat för övrigt, och på så sätt får energibalans trots sockret och chokladen och bakverken. Men det är säkert inte lätt de första åren!

    • miaohrn said

      Det var absolut inte meningen att ge dig ångest Isabelle. Men jag vill inte att någon ska gå in i yrket med orealistiska förväntningar och tro att det är supermysigt och att man i lugn och ro kan stå och baka hela dagarna. Men det beror självklart på hur man är som person och vad man har för inställning. Gillar man att jobba hårt och är snabb så är konditoryrket perfekt. Det beror ju självklart också på vilken arbetsplats man jobbar på. Och är man stark i kroppen, har bra tänder och tänker på att sköta om sig så kommer man förhoppningsvis inte att få några skador.

  3. Cecilia said

    Jag undrar om Nobeldesserterna tillverkas även efter Nobelmiddagen..? Alltså, säljs de ett tag på det fantastiska utvalda konditori som blir utvalt att producera underverket?:-) Och det där pressmeddelandet gör ju det hela vansinnigt spännande. Vad kan det vara för tävlings-teknik de pratar om??

    • miaohrn said

      Tack för bra svar, Cecilia! Och jag håller med, man får ju enorma förväntningar av det där pressmeddelelandet! Jag veti tusan vad det är för teknik de pratar om! Ska sitta bänkad vid tv:n 10 december.

    • miaohrn said

      Oj, jag missade ju att svara på hela frågan! Jo, jag tror att nobeldesserten serveras på krogen i Stadshuset, och det skulle inte förvåna mig om Dessert och Choklad Stockholm kommer att sälja något liknande. Deras dessert från förra året serverades på Mitt Kök-mässan.

  4. Meg said

    Det är alldeles för långt till Lilla Essingen från Småland.

  5. Louise Lagerfeldt said

    Tack så jättemycket för att du la upp detta. Har nu skickat iväg en ansökan🙂
    Och håller tummarna för att jag kan få chansen att jobba med min dröm!

Leave a Reply

