Kladdkakans dag!

November 7, 2013

Kladdkaka 415
Inte nog med att det var Gustav Adolfsdagen igår, idag är det inget mindre än kladdkakans dag! Och det måste ju firas. Jag slår dagen till ära till med en utlottning av den gamla godbiten Fler Kladdkakor. För att delta i tävlingen skriver du helt enkelt ner något kladdkakerelaterat minne du har här nedan i kommentarerna. Kanske ditt första möte med kladdkaka, något misslyckat kladdkakebak, något trevligt tillfälle när du bjudit på kladdkaka, eller någon lyckad variant du har gjort. Vad som helst! Vinnaren utses slumpmässigt, så du behöver inte lägga onödigt mycket möda på att formulera dig vittert. På söndag kväll är det deadline.
Kladdkaka 403
Kladdkaka 395.jpg
Kladdkaka 326
20131107-095207.jpg
Alla bilder ur boken är plåtade av Stellan Herner.

Om du har vägarna förbi Mitt Kök-mässan i Stockholm imorgon fredag får du förresten inte missa att jag står på scen och bakar kakor ur min nya bok Franska Bakverk. Klockan 10.30 står jag på Allt om Mats scen och klockan 12 står jag på Mitt Kök-scenen. Kom och säg hej och ät kakor!

48 Responses to “Kladdkakans dag!”

  1. Jag gjorde succé på jobbet när jag bjöd på kladdkaka med lakrits.

  2. Kristoffer said

    Minns när jag bakade en kladdkaka en gång hemma i mitt kök! Mitt minne är inte bra så jag är väldigt nöjd med detta minne!/Kristoffer

  3. Emma said

    Hade helt missat att det är kladdkakans dag idag, hur nu det är möjligt med tanke på att jag är en kladdkaksälskande person!? Tack Mia för att du påminner om alla viktiga dagar!

    Kladdkakan har varit med på många högtidliga tillfällen i vår familj, från dop till 30-årskalas och till och med på julafton. Jag minns dock en kladdkaka från jag var liten som något alldeles speciellt. Det var en kompis mamma som hade bakat den, kladdig inuti och sådär hård uppepå (kan det vara det som kallas asfaltskaka?). Har inte riktigt lyckats få till något liknande efteråt, men det brukar ju kunna vara så med smaker som förknippas med minnen.

    Ha en bra kladdkaksdag!

  4. Sabina said

    Det första minnet som dyker upp för mig är när en vän en gång bakat kladdkaksmuffins. Lyckan var total. När vi sedan satte tänderna i dem smakade de enbart mjöl. Hon hade glömt det smälta smöret i mikron…ett rejält antiklimax med andra ord!

  5. Sanna E said

    Älskat kladdkaka sedan en övernattning hos en kompis och jag fick smaka kladdkaka för första gången! Min mamma försökte senare baka kladdkaka gång på gång men gräddade alltid förlänge för hon inte ville servera “ogräddad” kaka som hon sa🙂

  6. Johan said

    Syrran och jag bakade kladdkaka för något år sedan och när vi öppnade formen efter en liten stund så bara rann smeten ur. Hade blivit en skorpa på toppen bara och resten va smet😉

    Men ljummen smet med grädde va gott det med! Men en kokbok hade ju inte skadat till nästa försök.
    /Johan

  7. Klart jag vill vinna din kladdkakebok! Jag bakar ofta kladdkaka och den blir i princip alltid alldeles underbar. Men en gång glömde jag den i ugnen. Länge. För att inte deppa ihop helt när chokladsuget inte gick att mätta gick vi ut och kastade frisbee med den hårda kakan – haha, det var galet. Sen bakade jag en ny🙂

  8. mariette77 said

    Åh , mitt bästa kladdkake minne är när jag fick baka 10 kladdkakor till svärfar som han sedan tog med till familjen i Iran.
    De älskar alla kladdkaka sedan dess :))
    Och jag blev snabbt en favorit svärdotter😉
    Skämt å sido vägen till hjärtat går genom magen och så en klick grädde på det. Mums.
    Kram Annika Mariette

  9. Ulrika said

    MIn nioårige son går bara på café om det finns kladdkaka på menyn, och ska vi baka hemma så blir det kladdkaka, (eller möjligtvis chokladbollar). Däremot skulle han aldrig komma på tanken att äta grädde till kladdkaka – grädde är ju äckligt!🙂

  10. Ett kladdkakeminne från gymnasiet. En höstkväll tog jag en buss från slussen ut mot en förort, hamnade på hemmafest i ett hus med tegelväggar. Kände inte många där men då jag ofta har med något när jag bjuds på fest, hade jag med mig en burk med kladdkakemuffins, piffade med kanel, kardemumma och marshmallows, och efter att de vandrat runt på festen ett tag började snacket gå, jag var Kladdkaksdrottning för en natt, få stunder som jag mått så bra och fått så många kramar eller kindpussar för något jag bakat!
    Kram Ellen

  11. Sylvie said

    När min SFI lärare bjöd på en kladdkaka och fick jag smaka för första gången och jag beskriver den som en love at first sight….🙂

  12. Katarina said

    Mitt bästa kladdkakeminne är när jag för första gången fick se min bror baka en kladdkaka. Han hade aldrig rört något i köket tidigare, så jag bara skrattade när han helt plötsligt skulle baka.

    Men skratta bäst den som skrattar sist, kakan var gudomlig!
    Sedan dess kallas han kladdkakans kung och får alltid stå i köket när det vankas fika. Dock aldrig annars😉

  13. Linn said

    Åh den vill jag vinna! Har den första boken, min första kladdkakebok!

    Ett minne.. När jag var liten bakade jag och mina kompisar ganska ofta, och kladdkaka var såklart en favorit. Min kompis stod och läste receptet och hällde i ingredienser. Efter en stund kom hon dock på att hon hade råkat ta lite saker från receptet på sidan bredvid vilket bland annat innebar kanel. Så den gången blev det en kanel-kladdkaka. Uppskattat av vissa i familjen dock haha!

  14. maria said

    Min första kladdkaka åt jag när jag var på kollo, som liten. Receptet jag fick av min kollofröken använder jag än i dag. Det konstigaste kladdkakefikat var även det på kollo. Vi var ett gäng barn och vuxna som var på övernattning på en ö. På natten fick vi besök (något vi märkte först dagen efter) av några andra från kollot som busade för oss. På morgonen när vi vaknade stod det en tårta och väntade på oss vid grillplatsen. Åh vad snällt tänkte vi men så snälla var de inte. Det var ingen riktig tårta utan en bit skumgummi täckt med grädde. Men vi hade med oss en kladdkaka, vilket var tradition på våra övernattningar, så med grädden från “tårtan” fick vi en mysig fikastund på ön. Ett minne jag aldrig kommer att glömma!

    Maria

  15. Hanna said

    Kladdkaka har alltid varit mitt favoritbakverk, den ska vara riktigt kladdig och serveras med massa mumsig grädde. Jag bakar mycket och vägrar nästa alltid att äta färdigköpta kakor och bakmixer med ett undantag, det är färdigköpta kladdkakor som ligger i frysdisken. Dom är så perfekta och jag har aldrig lyckats få det resultatet hemma. Ett speciellt minne av denna färdigköpta kladdkaka är då jag och min familj varje år åker skidor under en vecka, då laddas det upp med frysta kladdkakor. Hoppas jag vinner boken och får ett favoritrecept då jag inte behöver köpa något färdigt🙂

  16. Anneli said

    På lekis, 1981, fick vi baka sockerkaka och kladdkaka med fröken. Jag har kvar de recepten ännu och även om jag testar andra recept så går jag tillbaka till mina lekis-recept med jämna mellanrum. Gamla minnen som smakar gott, för de var de första egenbakade🙂

  17. Rebeccca said

    Dagens kladdkakeanekdot är väl att jag av någon orsak trott att kladdkakans dag är 12.11, alltså först på tisdag…
    Pinsamt nog sa min kompis “varför har du inte bakat kladdkaka till oss, det är ju kladdkakans dag”, varpå jag självsäkert avfärdade hennes påstående och sa att “nej, för att det inte är 12:e idag..”

    Jajja, men så går det ibland…

  18. Elin said

    När jag red på ridskola som barn så åt vi alltid kladdkaka i stallets cafe. Alla i ridgruppen satt vid samma bord och pratade om lektionen vi precis ridit, hästarna och åt kladdkaka. I början så var det varje söndag och sen blev det fler och fler dagar i veckan, så mycket kladdkaka blev det😉

  19. Gabriella said

    Eftersom jag är ett av dina fans har jag så klart redan boken som tävlas ut, så välj inte mig till vinnare.🙂 Ville bara berätta att jag inte hade så mycket koll på kladdkakor förrän jag köpte din första kladdkakebok. De två favoriterna där, Mintchokladkaka och Sega chokladrutor, slår allting annat i kakväg så jag är dig evigt tacksam för den boken!

    Kramar i stora lass från Gabriella

  20. Lisa W said

    Förra året firade vi kladdkakans dag i Kenya tillsammans med nyfunna adoptionsvänner! Vi kom direkt från domstolen till firandet, löjligt lyckliga då vi efter mycket strul fått vårt domslut och vår son även blev vår på pappret!

  21. Hanna said

    Mitt bästa kladdkakeminne är från tidigt 2000-tal när jag, mina systrar och två av mina kusiner satt som klistrade framför datorn och spelade Tomb Raider. I pauserna bakade vi alltid kladdkaka och drack fräsjuice (apelsinjuice med sockerdricka) och sprang tio varv runt huset för att min mamma ville att vi skulle röra lite på oss.

  22. Tina said

    Båtutflykt, sommar och få njuta av kladdkaka, grädde och jordgubbar till en god kopp kaffe! Vad kan vara bättre?

  23. Sascha said

    En vän och jag skulle testa hans tält en natt i augusti, vi hade planerat att “göra det på riktigt” och gå en sväng med packning också. Det slutar med att vi tappar bort oss i en skog stor som en femkrona, äter vår matsäck-kladdkaka- och lommar så sakta hem när vi väl hittar ut:) bästa kladdkakan vi ätit enades vi om också.

  24. Elin S said

    Åh kladdkaka är så gott! Jag skulle säga att mitt bästa minne är när jag introducerade kladdkakebak för min lilla dotter. Att baka ihop är supermysigt!

  25. Elin said

    När jag hör ordet kladdkaka tänker jag alltid på min barndomskompis Eva som bakade kladdkaka jämt och ständigt, och en sådan kompis vill man ju ha. Problemet var bara att hon tyckte att kladdkakan var klar när man inte ens kunde skära den, på grund av dess fortfarande flytande form – ingen hit tyckte jag.

  26. Eva G said

    Ett av mina roligaste minnen gällande kladdkakor var när min dåvarande pojkvän och lillasyster testade hur snabbt de kunde tilllaga en kladdkaka, under 6 minuter från tanke till ugn!

  27. Katarina said

    När jag fick tips av en kompis tonårsdotter att baka kladdkakemuffins. Så gott och fint att göra med fina formar eller lägga på en tallrik och garnera med t ex lite grädde och lite bär.
    KLADDKAKAN (liten eller stor…) väl värd en egen dag. Synd att jag missat den idag. Får fira imorgon istället….😉

  28. Hanna Skepp said

    Min äckligaste kladdkaka gjorde jag en gång när jag skulle försöka leva lite mer hälsosamt och följde lchf. Jag bakar ofta, speciellt kladdkakor, och dem här gången skulle jag bjuda hela min familj på den nyttigare kladdkakan. För det första gick den inte att dela, den blev som skumgummi eller svamp. Jag kan säga att jag aldrig mer gjorde en “nyttig” kladdkaka igen och min familj retar mig fortfarande…😛

  29. Lena Wendel said

    Mitt första möte med kladdkakan ledde till en livslång kärleksrelation!

  30. Jessica said

    När min son för första gången skulle baka, 9 år gammal, och ville överraska mig till jag kom hem från jobbet. Den var stenhård och satt fast i botten, men det var den finaste kladdkakan jag fått❤

  31. Jag minns hur jag fick beviset på att ALLA älskar kladdkaka. Min pappa ville inte smaka, för att han inte gillar “sådär söta kakor”. Tre bitar senare var även han fast!

  32. Marie Persson said

    Första gången jag åt kladdkaka var när jag var student, många år sedan! Då bakade mina kompisar Anki och Carina ofta kladdkaka. Det var ett perfekt recept för studenter. Ingen visp behövdes, bara röra runt och ner i formen. Ganska ofta hamnade inte ens smeten i formen utan i magen direkt:) Tack mina gamla studentkamrater för detta minne.

  33. Sissa said

    Jag tror att jag skapade ett kladdkakeminne igår!
    Efter att ha läst som en tok i en vecka så skrev jag min första högskoletenta igår. Lättnaden var total efteråt. Tänkte att nu ska vi fira att jag minsann kan återgå till ett normalt liv igen (iaf i några veckor!;) ), och bakade en kladdkaka. Går alltid hem i den här familjen! Medan kakan står och svalnar går jag in och ser på den här bloggen att det minsann är kladdkakans dag! Vilken timing jag hade!;)

  34. Jennie said

    När jag gick på dagis fick man alltid välja något att baka och bjuda på när man fyllde år. Alla valde jämt chokladbollar, men när det var dags för mig sa jag till mina fröknar att jag ville göra en kladdkaka. Det var min absoluta favoritkaka, som min mamma alltid brukade göra hemma. Tyvärr var det ingen av fröknarna som visste vad kladdkaka var för något, så det hela slutade med att det ändå blev chokladbollar.

  35. Ulrika Näslund said

    Kladdkaka var det första jag bakade själv och nu gör min dotter, 10 år, egen kladdkaka.

  36. Så härliga bilder på kladdkakor, man blir allt sugen på dem!
    Blev nyligen bjuden på en mycket läcker kladdkaka på jobbet, men roligaste minnet var då en bekant lyckades skära en bit också av den form som utgjorde botten för kakan, och sedan sa att kakan var väldigt god, men lite väl seg undertill🙂

  37. Linda said

    Åååh, kladdkaka! Det måste ju vara den bästa kakan – lätt att göra och lätt att äta upp. Jag minns en gång för länge sedan när jag skulle övernatta hos en väninna. Vi bakade så klart kladdkaka och åt upp den bara vi två. Perfekt kvällsmys!

  38. Sofia Jansson said

    En vacker majkväll för några år sedan bjöd jag min kusin och hennes (och nu även min) goda vän på din underbart goda mintchoklad(d)kaka, varpå den goda vännen förtjust utbrast: “Det är som att äta en bit av himlen!” Sedan dess bakar jag ofta just den kakan när jag bjuder hem nya vänner. Den går hem varje gång!

  39. Sandra said

    Hej
    Minns en midsommar för ca 10 år sedan. Vi skulle vara 10 personer som firade ihop. Jag och mina fyra tjejkompisar var ansvariga för dessert, kladdkaka off course. Kom fram till att om vi alla bakade varsin kladdkaka borde det räcka. Fast min hund åt upp den jag skulle haft med mig strax innan jag skulle iväg. Så den midsommaren hade vi fyra kladdkakor på 10 personer. Det var ganska lagom🙂
    Tack för en fin blogg!
    /Sandra

  40. Karin said

    Som utlandssvensk har jag invigt alla på mitt jobb i de svenska mattraditionerna, inklusive kladdkakans dag. En favorit! De kallar den för crater cake pga dess utseende! Ps. Boken kan skickas inrikes🙂

  41. Anna said

    Jag som aldrig bakar fick den delikata uppgiften att baka en jättestor kladdkaka till min kompis disputationsfest. Alla åt med god aptit, så jag tror det blev godkänt!

  42. Evelina said

    Bryggkväll med obligatoriska kladdkakan var ett ofta förekommmande sätt att träffas på under mina ungdomsdagar… Härlig kladdig kaka med saft på bryggan med bästa vännerna i solnedgången vid sjön…

    Drömmer mig tillbaka…

  43. Linda said

    Efter en jobbig arbetsdag i fredags avslutade jag och två kollegor dagen med en fredagsfika. Jag lyxade till det med en latte och kladdkaka med vispgrädde. Det var så underbart gott och det är verkligen som man säger, det finns tröst i godsaker (och självklart också i trevligt umgänge) men kanske speciellt i en lyckad kladdkaka med lagom hård yta och kladdigt inre.

  44. Elisabeth said

    Jag tänker på när jag hade köpt din bok “Kladdkakor” och kom fram till att ditt recept på sega chokladrutor som gräddas kort kort tid är det bästa receptet på kladdkaka

  45. Mia S said

    Minns inte exakt var och när jag första gången smakade kladdkaka. Men det finns ett tydligt före och efter – när jag väl ätit en bit fanns det INGET bakverk som kunde mäta sig med detta fulländade stycke njutning. Så fick jag receptet och till min förvåning var kakan också löjligt lätt att svänga ihop. Oslagbar kombo, enkel och ljuvligt god.

  46. Ellinor said

    Min första bit av kladdkaka fick jag på en söndagsmiddag hos min moster när jag var barn. Det var en bit himmelrike som kom in i munnen minns jag att jag tyckte. Hade aldrig smakat något liknande och det var nog där mitt kak och bakintresse började ta fart.

  47. Maria said

    Ett av mina senaste minnen är när min dotter Elsa 1 år fick smaka på kladdkaksmuffins för första gången. Hela hon var kladdig till slut och hon älskade det!

  48. Malin said

    Hahaha! Jag har ALDRIG bakat en kladdkaka! Vet inte riktigt varför, jag brukar ju baka och stå i en hel del. Kanske vore det dags att baka en nu? Om jag vann en bok… Däremot har jag förstås ätit det många gånger och himlarns så gott det kan vara!

Leave a Reply

