Missa inte Gustav Adolfsdagen!

October 30, 2013

012
Jag missar ofta det här med halloween-bakverk, men i år har jag istället i god tid förberett mig inför Gustav Adolfsdagen nästa vecka (6/11) med en egen bakelse. Här i Stockholm märks knappt Gustav Adolfsdagen, men när jag pluggade till bagare i Göteborg var det en stor sak med Gustav Adolfsbakelser. Märkligt nog finns det ingen specifik bakelse, utan man kan göra lite vad man vill bara bakelsen smyckas med Gustav Adolfs profil i choklad, eller en kungakrona.
026
Jag inspirerades lite av napoleonbakelser och semlor och gjorde en bakelse av tunna mandelmassa-kakor som fylldes med vispgrädde och äppelmos. Till toppen gjorde jag en kronformad schablon och pudrade med kakao. I ärlighetens namn känns bakelsen inte helt klockren än, kakorna blev ganska sega, så det var svårt att ta en tugga utan att totalt mosa hela bakelsen. Men ganska gott och snyggt blev det ändå om jag får säga det själv.

Här kommer ett lite slarvigt recept!

Kavla en bit mandelmassa tunt mellan två ark plastfolie. Ta ut runda kakor och lägg på en bakplåtspappersklädd plåt. Strö eventuellt över lite nystött kardemumma över toppen av kakorna, men spara några utan kardemumma att lägga överst. Grädda kakorna i mitten av ugnen i 200 grader i cirka 5 minuter. Låt svalna.

Spritsa två av tre kakor med toppar av vispgrädde runt kanterna.
005
Lägg en klick äppelmos i mitten. Stapla kakorna på varandra och toppa med en ospritsad kaka.
006
Klipp ut en liten krona ur en bit papper, lägg den ovanpå bakelserna och pudra med kakao. Ta försiktigt bort pappersbiten, gärna med hjälp av en pincett. Voilà!

Vill ni trots allt ha halloween-inspiration kan jag tipsa om dödskallarna jag gjorde förra året.

5 Responses to “Missa inte Gustav Adolfsdagen!”

  1. Cecilia said

    Väldigt fina små kakbakelser! Snyggt spritsade är de också:-)

  2. Cecilia said

    … En tanke slog mig. Med tanke på hur oerhört framgångsrikt konceptet har blivit för dagar med specifika “bakverk” (kanelbullen, semlan, prinsesstårtan, våfflan) så borde det utlysas en nationell tävling för konditorer, amatörer och bagare! Det är dags att utse en specifik Gustav Adolfs-bakelse. Hedra vår gamla konung:-)

  3. Malin said

    Ja i Gbg är det (ganska) full fart den dagen, där märks det verkligen! Kul eftersom jag älskar bakelser!
    I Sthlm är det betydligt lugnare, men när jag fortfarande bodde i Sthlmstrakten (typ till för tio år sedan) brukade jag köpa GA-bakelser på Älvsjö konditori. Där hade de goda fina bakelser med fin dekoration! Jag tänker att det fanns lite extra anledning till att de sålde såna bakelser just där, eftersom gatorna där runt om heter saker som Gustav Adolfsvägen, Sjättenovembervägen osv. Undrar om de fortfarande säljs där? Nån som vet?

Leave a Reply

