Konditoritoppen

October 21, 2013

062
På tal om Wienerkonditoriet får jag ofta black out när jag får frågan om vilka av stans konditorier som är bäst, så här kommer en lista på mina favoriter:

Vete-Katten

Petite France

Åsö konditori och bageri

Tösse

Wienercaféet

Stockholm dessert och choklad (bara försäljning, ingen servering)

Magnus Johansson bageri och konditori

Xoko (även om det ryktas om ägarbyte och viss försämring, men är osäker hur det ligger till)

Gunnarsons. Tror jag att jag gillar.

Chokladfabriken

Grillska huset

Även Bulleboden är en stor favorit, även om det kanske snarare är bageri och kafé än klassiskt konditori. Samma sak med Valhallabageriet. Fabrique och Bakery and Spice har underbara bullar.

Lundbergs i Gröndal har öppnat i ny proffsig regi och borde vara riktigt bra, men har inte hunnit dit för att testa än.

Kommentera om det är någon höjdare jag glömt, eller om ni har favoriter på andra orter än i Stockholm!

7 Responses to “Konditoritoppen”

  1. Jessica said

    Global Living i Västerås.

  2. Ja, den där kakburken kan ju göra vem som helst glad. Jag är besatt av gamla kakburkar och decilitermått och bakformar🙂 Boken är verkligen underbar, den får stå framme och vara vacker och inspirera och snart har alla jag känner också köpt den, haha! Kram!

  3. Sandra said

    Jag blir lite avundsjuk. Här i Malmö så fylls varenda hörn av Espresso House. Det är svårt att bara gå ut och ta en fika för man måste liksom leta eller vara särskilt insatt för att hitta till de roliga, extra mysiga och bra ställena… Andra städer, större som mindre, har roligare utbud tycker jag.

    • miaohrn said

      Åh nej vad tråkigt! Jag är så rädd att kedjefieringen ska drabba även Stockholm. Usch. Det gäller ju att alla letar lite och inte gå till första bästa Espresson House. Fast även Wienercaféet ägs av ett litet krogimperium, men det kanske inte är samma sak.

Leave a Reply

