Nyöppnat!

October 18, 2013

20131018-133122.jpg

I veckan var jag och Mattias Bake My Day Kristiansson och spanade in nyrenoverade Wienercaféet på Biblioteksgatan 8 här i Stockholm. Gamla Wienerkonditoriet har legat där sedan 1904, men nu har det öppnat i ny regi. Peter Nordin är krögaren bakom det hela och Daniel Lindeberg från Frantzén Lindeberg är kreativ ledare. Fantastiskt fint! Goda bakverk i vacker Paris-inspirerad miljö, vad mer kan man önska sig. Wienerbröd bakas tre gånger om dagen och varje gång de kommer ut ur ugnen rings det i klockan utanför kaféet. Här finns även hemgjord mjukglass, briocher, croissanter, bakelser, matigare saker och afternoon tea med champagne.

Dock är det ganska snoffsigt, så det gäller att man har spenderarbyxorna på sig och är på humör för den flådiga Stureplansmiljön med bordsservering och hovmästare.

20131018-133229.jpg

20131018-133310.jpg

20131018-133339.jpg

20131018-133420.jpg

20131018-133740.jpg
I det öppna bageriet hittade jag en av mina kära gamla konditorielever Ninna Eriksson!

6 Responses to “Nyöppnat!”

  1. Inger Persson said

    Tack för tipset! Jag tror det blir mitt “mat” val inför hemresan efter kursen.

  2. Jessica said

    Och gjort det större? Jag minns inte andra våningen inne på fiket.

  3. Jessica said

    Det finns (fanns?) ett fik på Kungsgatan. Väldigt mycket femtiotal och med en övervåning. Jag borde åka till stockholm och göra en fika sightseeing!

Leave a Reply

