Aprikotyr

October 16, 2013

014
Ett klassiskt konditortrick jag nästan glömt bort är aprikotyr. Efter att man har gräddat en paj eller liknande så penslar man den med smält aprikosmarmelad för att få en glansig och god yta. Superenkelt! Sylten värmer man några sekunder i mikron eller något längre i en kastrull på spisen för att göra den flytande. Jag hade ingen aprikosmarmelad hemma, men det gick lika bra med plommonmarmelad. På bilden syns en smördegstartelett med päron och mandelkräm.

Förresten, imorgon klockan 11.20 kommer jag att vara med i Efter 10 på TV4 och prata om min nya bok Franska Bakverk. Missa inte att titta om ni har möjlighet!

Här kan man se klippet i efterhand om man vill.
016

3 Responses to “Aprikotyr”

  1. Eva Mantsinen said

    Jag ska inte gå någonstans förrän jag sett inslaget. Nu pratar Malou i bakgrunden i köket. Snart, snart kommer Mia!🙂
    /Eva 11:01

  2. Eva Mantsinen said

    Och nu har jag sett. Var tog tiden vägen?? Vips så var det över. Jätteroligt att se. Jag röstar för att du ska få ett helt program för dig själv! För oss baknördar. En lyx.

Leave a Reply

