Errata

October 9, 2013

Chaussons aux pommes
Jag brukar sätta mig på ganska höga hästar när det gäller att skriva recept. Jag försöker alltid att vara nitiskt noggrann, men ibland gör även jag fel. Två misstag har upptäckts i min nya bok Franska bakverk, och det vill jag uppmärksamma er som har köpt den på.

I receptet till Chaussons aux pommes (äppelknyten, bilden ovan fotad av Ulrika Ekblom) finns en sockerlag med, men det står inte vad man ska göra med den. Usch, klantigt, fy på mig! Så här går man tillväga: När man har gräddat klart bakverken penslar man dem med sockerlagen så fort de kommer ut ur ugnen. För att de ska bli blanka, söta och fina.

I receptet till Speculoos har det fallit bort en nolla på ugnstemperaturen. De ska inte gräddas i 20 grader, utan i 200 grader.

I receptet på Fraisier har ugnstemperaturen fallit bort någonstans på väg till tryckeriet. 175 grader ska det vara.

När jag ändå är igång kan jag passa på att påminna om att ritningarna till pepparkakshuset i min bok Julens Godsaker har lite fel proportioner. Hälften av dem i alla fall… Här kan ni läsa mer.

5 Responses to “Errata”

  1. Cecilia said

    Åh vad jobbigt. Att “för alltid” behöva tänka på de där pyttesmå felen… och visst är det konstigt att småfel oftast slinker igenom trots hundratals korrekturläsningar??

  2. Rebeccca said

    Une problem! När sockerlagen nu har penslats, så vi den inte stanna kvar på knytet. I några sekunder stannar den kvar som ett snyggt glänsande lager, men sen “kryper den ihop” och skapar openslade fläckar. Mycket irriterande!
    Var inte så snabb med att pensla genast de kom ut ur ugnen, kanske det är det som är problemet…

    Fantastisk bok hur som helst! Har just nu massvis med inspiration, speciellt när det gäller lite back to basics. Trots färgglade cupcakes vinner fransmännen med hästlängder över amerikanerna! Så frasigt och smörigt. För att inte tala om de fina namnen på allt!

    • miaohrn said

      Oh la la, c’est pas bien! Kanske blir det bättre om du kokar sockerlagen lite lite längre så att den blir tjockare. Hoppas det löser sig! Och jättekul att du gillar boken!

      • Rebeccca said

        Hmm, det ska jag göra i framtiden. Men jag kan nu också uppdatera att när den lagen som stannade kvar stelnade blev den helt vit, och ser ut som florsockerglasyr. Men det beror säkert på att jag “petade” så mycket i den, så det gäller att bara att dra på lagen med ett ordentligt penseltag…🙂

        Jaa o nu när jag smakat, kan knappt förstå de som säger att de en gång har kavlat egen smördeg men aldrig tänker göra det igen. Smakade de ens på resultatet?

        • miaohrn said

          Det var det värsta! Precis, låt bli att pilla för mycket nästa gång, pensla på den bara. Man ska heller inte röra i sockerlagen medan man kokar den, bara peta försiktigt om man så vill. Om man rör finns det risk att den vitnar och kristalliserar sig.

Leave a Reply

