Hej höst!

October 7, 2013

image

Jag kan bli lite stressad när jag i sociala medier ser hur alla andra har hunnit sparka höstlöv, dricka kaffe i termos och plocka hela kassar med svamp och haft det så där kindrosigt härligt. Men nu ska jag själv vara lika käck själv. I förmiddags smet jag ut i Tantolunden och plockade nypon för att göra nyponsoppa. Man glömmer så lätt bort nypon, men det är ju ett nordiskt superbär som det så trendigt kan kallas. Gott och späckat med C-vitaminer och antioxidanter.

Tidigare har jag rensat och kärnat ur nyponen vilket tar tusen år. Den här gången testade jag Pickipickis recept där man passerar nyponen efter kokningen och därmed slipper kärna ur dem. Så mycket enklare, även om det trots allt tog ett bra tag att plocka, rensa och koka. Jag tog lite mindre socker och potatismjöl än i Pickipickis recept. Självklart behöver man inte hejda sig vid nyponsoppa. Testa gärna att koka nyponen med bara en liten mängd vatten, passera dem sedan och tillsätt lite socker. Använd sedan nyponmoset att göra mousse, praliner, glass och gud vet allt av.

image

Gött blev det och sjukt fint var det ute. Notera de pyttesmå Segway-åkarna som nästan höll på att förstöra bilden.

8 Responses to “Hej höst!”

  1. Nypon är fantastiska bär! Och hemkokt soppa är liksom inte alls samma sak som köpt.

  2. Eva Mantsinen said

    Har aldrig provat! Inte ens Segway…😉 Jag är förundrad… var sjutton hittade du nypon i Tanto? Jag tror inte jag sett nypon sedan jag var miniliten. Låter helt klart spännande.

    • miaohrn said

      Jag tycker att jag ser nypon nästan överallt, men det kanske gäller att titta efter dem. I bostadsområden, parker och andra grönområden. I Tanto fanns det egentligen inte jättemycket, men på vägen tillbaka hittade jag massor i Drakenbergsparken.

  3. Cecilia said

    Segway är en konstig uppfinning! Och aproppå saker som kan förstöra foton… På ett av våra finaste bröllopsfoton syntes två tyska turister i neonfärgade träningsoveraller i bakgrunden, men tack o lov kunde Photoshop ta bort dem:-)

    Väldigt ambitiöst av dig att plocka egna nypon! Jag är lat, och köper nyponskalmjöl att göra nyponsoppa av.

    • miaohrn said

      Haha, åh nej! Inte neonfärgade träningsoveraller! Skönt att de kunde retuscheras bort. Vi hade tänkt gifta oss framför en staty utanför statshuset, men insåg i god tid att hans k*k skulle typ sticka in i örat på oss på alla bilder. Så vi flyttade vigseln ett par meter bort.

  4. Meg said

    Går det fortfarande att plocka nypon? Har tänkt att testa att göra nyponsoppan, men inte kommit till skott. Jag läste någonstans att nypon ska plockas i september, men det kanske går ypperligt i oktober också?

    • miaohrn said

      Det gick alldeles utmärkt i oktober också. Några av dem var lite mosiga, jag vet inte om det beror på att de är väldigt mogna, eller om de har blivit frostnupna. De mosiga nyponen är nog lite svåra att hantera, men de är goda att äta rakt av. Fast man får spotta ut mycket kärnor…

Leave a Reply

