Kanelbullens dag!

October 4, 2013

024

Idag är ingen vanlig dag – idag är det kanelbullens dag! Jag laddade upp redan igår på Chokladfestivalen med Sylvain Marrons praliner med rostade, malda kanelbullar i (längst till vänster i bilden ovan). Självklart väldigt gott!

005

Chokladfestivalen var överlag en ytterst trevlig upplevelse. Jag passade på att köpa lite praliner hos RC Chocolat och beundra chokladmazarinerna från Magnus Johansson Bageri och Konditori…

031

…och snacka med Klara Ejemyr som sålde Summerbirds danska dejliga gräddbullar (eller skumtoppar, mums mums, chokladbollar call it what you will.) Klara är en av författarna till den ypperliga boken Pärlans Konfektyr – kolor, jazz och bakverk. Mitt emot henne stod Alexander Ruas och Oskar Alvérus från grymma Drop Coffee, men dem hann jag inte få någon bild på.

015

 

014I Marsipanskolans stånd blev jag lite nostalgisk. Marsipanfrukter var bland det bästa jag visste när jag var liten.

hundvalpar

Jag köpte med mig jordens gulligaste chokladhundvalpar från Les Chocolats. CHOKLAD och HUNDVALPAR, vem kan motstå, vilket vinnande koncept!

Jag lyckades inte fånga Yrkesskolan i Kristianstads praliner på bild, men jag gissar att de är mässans mest prisvärda praliner för 6 kronor styck. Missa inte den med mjölkchoklad, äpple och kanel!

På Hem- och Villamässan var det mycket värmepumpar och pooler. Säkert väldigt intressant om man har villa, men inte jättespännande för mig som bor i en pyttelägenhet i stan. Guldkornen var Leilas General Store, Kakfateriet och självklart Hem- och Villascenen där jag står och bakar. Det ska även Mattias Kristiansson, Elisabeth Johansson, Martin Isaksson från Chokladfabriken, Gunilla Von Heland, Charlotte Jenkinson och Sophie Berlin från Allt om Mat, Roy Fares, Emma Hamberg och Anette Rosvall göra! Chokladfestivalen och Hem- och Villa delar mässlokal på Stockholmsmässan och fortsätter hela helgen. Mig kan ni se på lördag klockan 15.15, och jag kommer att baka och bjuda på småkakor och mandelkaramell.

7 Responses to “Kanelbullens dag!”

  1. Det låter helt underbart! Och jag får väl erkänna att jag nästan dreglade över dina bilder.
    Lycka till imorgon!

  2. Mia S said

    Söta chokladhundar, men det är lite problematiskt att äta sånt som är format som söta djur, tycker jag. Liksom vem vill bita huvudet av den gulliga hundvalpen? Larvigt förstås, men ändå…

  3. Åsa said

    Alltid lika roligt att träffa dig Mia!!!!! Man blir glad – får liksom en injektion energi av att prata med dig.

    Å Tomas älskar dina kakor🙂 Vi ses snart hörde jag! KUL!

  4. Eva Mantsinen said

    Klara Ejemyr tog sig tid en gång när jag var inne på Pärlans och förklarade för mig varför min kokta kola blev tand-plomb-farliga. Nästa gång jag var inne i butiken, fick hon syn på mig genom fönstret till butiksdelen, stegade ut och frågade hur det hade gått. Sånt imponerar…

Leave a Reply

