Kladdkaka 1A

September 11, 2013

041

Igår bakade jag kladdkaka. Helt vanlig kladdkaka utan krusiduller. Anledningen till detta var att jag fått ett argt läsarbrev från en dam som misslyckats med receptet på klassisk kladdkaka i min bok Kladdkakor. Kakan hade blivit torr, inte det minsta kladdig. Jag blev naturligtvis ledsen (damen i fråga tog ut all sin ilska och besvikelse över mig) och nervös. Det jag brinner för är ju att göra så enkla, bra och pedagogiska recept att ingen ska behöva misslyckas. Att misslyckas med bakning är ju fruktansvärt irriterande, det vet jag mycket väl.

Boken Kladdkakor var den första jag skrev som helt oerfaren 20-åring. Den har sålt i 200 000 exemplar, och finns alltså i en ganska stor del av de svenska hushållen, men paradoxalt nog är det kanske min sämsta bok. På många sätt är det en superbra bok eftersom recepten är så pass enkla att jag själv kunde klara dem, men för varje gång jag skriver recept lär jag mig mer och mer och recepten blir noggrannare och bättre. Nu 13 år och 15 kakböcker senare vet jag ju att man måste skriva ut hur stor formen ska vara, var i ugnen kakan ska gräddas och mycket, mycket mer.

019

Jag ville dubbelkolla vad som kunde ha gått fel, så jag öppnade boken och bakade kladdkakereceptet från punkt till pricka. Efter 15 minuter då den arga damen tagit ut sin torra kaka var min kaka fortfarande superkladdig. Efter 20 minuter så som anges i receptet tog jag ut kakan. Till min stora lättnad var den fortfarande perfekt kladdig med lite stuns i! Se bildbevis ovan.

Hur enkelt det än kan vara att baka kladdkaka så finns det några fallgropar:

  • När man mäter upp mjöl finns det en risk att det packas för hårt i måttet. För mycket mjöl = torr kaka. Väg mjölet på en digitalvåg (1 dl vetemjöl = 60 g) eller se till att hälla upp det ganska luftigt i ett mått. Skopa inte upp med ett decilitermått ur mjölpåsen, då finns det risk att det trycks ihop.
  • Tänk på att även kakao binder vätska. Vill du ha mer kakao, så se till att minska mängden mjöl för att inte kakan ska bli torr om du inte kortar ner ugnstiden eller dubblerar mängden smet.
  • Ju större form du använder desto snabbare gräddas kakan klart eftersom det blir ett tunnare lager smet. I de första upplagorna av Kladdkakor anges ingen storlek på formen. I senare upplagor har vi lagt till att formen ska vara cirka 21 cm i diameter. När jag provbakade använde jag en form som var 22 cm i diameter. Är formen till exempel 24 cm i diameter finns det risk att kakan blir torr.
  • Ugnar kan variera i temperatur. Lär känna din egen ugn och stirra dig inte blind på tider och temperaturer som anges i recept.
  • Varmluftsugn är bra för till exempel maränger, suffléer, wienerbröd och smördegsbakverk, men när det gäller saker som ska vara saftiga, till exempel kladdkakor och bullar är det bäst att använda den vanliga ugnsfunktionen. Tycker jag.

045

32 Responses to “Kladdkaka 1A”

  1. Hej Mia, arga damer finns överallt. Bra respons av dig. Jag är en relativt ny följare på din blogg, men jag är redan imponerad och inspirerad av dina vackra foton, raka språk, och fina recept. Dina kardemumma bullar var de godaste jag bakat. Fortsätt, duktiga människa! Kramar från mig i London

  2. Anna J said

    Hej! Jag håller med föregående talare – arga damer finns överallt. (Träffade en på mitt jobb idag så jag vet hur jobbiga de kan vara när de är på den riktigt arga sidan). Ditt “söteri” är ofantligt gott och bra, jag får så mycket inspiration av dig och dina recept. Dina kladdkake-böcker är rejält tummade och kladdiga hos mig. Tack för en fin blogg som jag hittade till häromdagen – och det är jag otroligt glad över.

  3. Eva Mantsinen said

    Sånt där tar. Rakt i solarplexus. Jag lärde mig en gång att vi vanligtvis tar med oss det tråkiga som hänt på dagen hem och trots att man har gjort en massa bra saker den dagen är det just det trista som är den starkaste känslan. Så då tänker jag att om man vänder på det, att det är 199 000 personer som troligen är av en gladare sort är det den känslan man ska gå på. Jag har inte kladdkakeboken, men hör hon av sig igen, be henne skicka den till mig. Jag är en betydligt gladare dam. Och jag väger alltid mitt mjöl. Jag väger det mesta faktiskt… Blir bäst resultat då.

  4. Meg said

    Vad “fina” i kanten ni är, de två första kommentatorerna. Jag tänkte tjuriga kärringar de finns överallt.

  5. Jessica said

    schysst av dig att baka om receptet och se om det var något som inte stämde.
    Det är trixigt med recept. Jag har läst kokböcker från diverse kända kockar som då definitivt inte kan formulera förståeliga recept, och där recepten än mindre är provbakade/provlagade i ett hemmakök. De behöver snarare ett fullt utrustat konditorkök/restaurangkök.

    Jag ställde en gång en fråga om ett recept i en bok till författaren (snäll förfrågan), för jag fick inte till smaken. Författaren lagade receptet och meddelade sedan att jo, det är rätt. Det var väldigt snällt att ta frågan på allvar.

    Jag rekommenderar för övrigt det där med hushållsvåg. Nu när jag har vant mig så tycker jag att andra mätmetoder är för oprecisa.

  6. Annica said

    Det kan även vara så att personen ifråga har använt elvisp och försökt enligt metoden sockerkaka. Dessutom förstår inte alla vad kladdkaka är så när de känner på den med sticka är den kladdig och därmed inte klar och kakan får stå inne ett tag till…
    En kompis till mig försökte baka kladdkaka på det sättet. Hon misslyckades…

  7. Cecilia said

    Vad synd att hon blev arg på dig. Och lite onödigt, kan man tycka. Om receptet faktiskt vore tydligt fel så hade du ju fått 200.000 brev från hemmabagare som alla misslyckats med kladdkakan. Om en kladdkaka blir torr (kan ju hända vem som helst när man testar nya recept) så är min rekommendation att man antingen smular ner kakan i mjuktinad glass (Chocolate cake icecream!), toppar den med någon krämig glasyr, eller smälter en massa av sin favoritchoklad och nötter o häller ovanpå.

  8. Marieke Jansen said

    Vi lärde oss Svenska på en kvällskurs, jag alskar att baka.
    Så vad gorde jag när vi äkte på semester till Sverige, precis jag köpte boken Kladdkaka. I början var det svårt, men genom recepten lärde jag mig mer om kladdkakor och Svenska språket.
    Två av våra barn bor i Sverige nu förtiden och när vi är hos de på semester bakar jag varje gång klassisk kladdkaka. Ibland i smygg, för dagen efter en den ju mycket bättre.
    När de upptäcker att jag bakade kakan utan att de visste….
    Nu har jag flera böcker av dig Mia och jag tror att du skriver jätte tydlig. Ska köpa din nyaste bok till julen!
    Tack för bloggen, jätte inspirerande!!!!
    Marieke Jansen (Nederländerna)

    • miaohrn said

      Vad glad jag blir Marieke, att boken nästan varit som en väg in i svenska språket för dig! Så är det för mig också med till exempel franska och italienska, även om jag inte förstår mycket kan jag ändå läsa recept. Vill man så kan man! Tack för snälla ord!

  9. Sevara said

    Hej Mia.Var inte ledsed.Du e hur duktigt som helst.dina recept e inget fel med.Jag har köpt många av dina böcker och testat några recept,aldrig misslyckats trots e jag inte duktigt att baka.Älskar ditt sätt att skriva.Tydligt och enkelt.Vi älskar dig mer än vad du tror.Nu ser Jag fram emot att köpa din senaste bok.Ha det bra Mia.(ursäkta för mitt språk,jag e inte svenskt därför kunde jag inte skriva rätt med hoppas du förstår vad jag menade/skrev)

  10. Sandra said

    Hej! Har haft din kladdkakabok sedan den kom ungefär. Jag var ju ett helt galet kladdkakefan när jag var tonåring. Jag har aldrig misslyckats med ditt recept.

    Har själv också fått arga kommentarer och ngt mail angående mitt hallonkladdkakerecept bland annat – du vet det som tog mig till bak-och dessertfinalen. Då blir jag också stressad. För jag tycker ju det är ett väldigt lyckat recept…

    Samt när folk skriver och liksom KRÄVER en förklaring från mig varför de inte lyckades. Jag brukar oftast lyckas men ibland misslyckas jag med recept och jag vet ju inte varför riktigt som den amatör jag faktiskt är. Ännu svårare är det att förklara för ngn annan vad de gjort för fel.

    Nåväl! Numera bloggar jag så sällan av tidsbrist, så de arga kommentarerna blir lika få som blogginlägg! haha!😉

  11. Märkligt att man reagerar med ilska? Denna dam kan inte må speciellt bra. En normal person skulle antingen strunta i det och välja ett annat recept, eller kontakt dig och fråga snällt om receptet verkligen stämmer. Ännu mer märkligt att man tror att felet ligger hos dig, som är drottningen av kladdkaka, istället för att man tror att felet ligger hos sig själv?

    Har man överhuvudtaget provat att baka/laga mat någon gång förut så inser man att det är inte alltid tid i ugn stämmer – och måtten på formen finns inte med i alla recept som jag bakat efter (oavsett författare).

    Eftersom min mans stora favoriter är kladdkaka har jag bakat många sådana i mina dagar och tycker att ditt grundrecept är ett av de allra bästa.

    Själv tycker jag att en vanlig kladdkaka är rätt så tråkig och bakar istället hellre andra kakor från dina böcker. Du är så fantastiskt duktig! Se här hur jag lovordar dig på min blogg:

    http://saltosott.blogspot.se/2012/08/kladdkaka-med-daimgradde.html

    http://saltosott.blogspot.se/2011/10/favoritkakan-eller-halvkilochokladskaka.html

    http://saltosott.blogspot.se/2010/04/chokladbrownie.html

    Låt inte denna arga dam ta energi från dig! Dina recept har förgyllt många tillfällen för väldigt många andra glada personer, men de flesta av dem hör aldrig av sig till dig.

    Hälsningar Therese

  12. Emelie said

    Hej Mia!
    Om en vecka så ska vi ha dop för vår dotter och jag tänkte bland annat baka dina Eclairer med kanel- och apelsinkräm från hemsidan. Jag har gjort dem en gång innan och de blev hur goda som helst! Eftersom det blir ca 60 gäster så vill jag förbereda så mycket som möjligt. Så min fråga är om eclairerna går att förbereda på något vis, kanske funkar de att frysa innan de fylls med kräm, eller krämen går att frys eller håller i kylen x antal dagar?
    Tack för dina toppenrecept!
    (har förresten boken Kladdkakor och tycker att den är suverän!)

    • miaohrn said

      Vad roligt, grattis till dopet! Jag brukar ofta förbereda själva pâte à choux-bakverken i god tid och frysa in dem ofyllda. Det funkar toppen! Krämen kan du säkert också göra 2-3 dagar innan. Lycka till! Mycket imponerad att du orkar baka och förbereda fest med en liten bebis, det gjorde aldrig jag.

  13. Anna said

    Inte ditt fel att hon gjorde fel! Har också misslyckats med kladdkakor några gånger (men aldrig med dina recept som blir kladdiga och ljuvliga), så jag tar tacksamt emot tipsen! Kram på dig söta inspirationskälla!

  14. Marita said

    Jag har också din bok Kladdkakor, en favorit i hyllan. De sega chokladrutorna är med på varje kalas, de har blivit hela släktens favorit! Ett superbra recept och de går utan problem att göra glutenfria och smakar ändå super.
    Bry dig inte om en arg och sur tant, hon hade nog en dålig dag och behövde någon att skylla på.

  15. Camilla L said

    Otäck kvinna, hon måste ha tagit ut livets motgångar på dig. I alla fall så har jag bakat typ alla recept ur den boken många gånger i olika ugnar, men ingen kaka har någonsin blivit torrt. Och jag är inte ens speciellt duktig på att baka.

  16. 30bast said

    Kladdkakor ska gärna vara torra för min del, hatar en nedsjunken mitten som bara rinner. ..I jakten på en okladdig kaka

Leave a Reply

