Napoleon

September 9, 2013

007

Till senaste numret av Allt om Mat har jag gjort en steg-för-steg-skola om hur man bakar Napoleonbakelser. Mitt trick när det gäller den sortens bakverk är att ställa in längderna i frysen i minst 30 minuter innan jag skär upp dem till bakelser. Alltså för att inte all kräm ska tryckas ut åt sidorna när man ska skära genom smördegen. Sedan gäller det att skära på med gott självförtroende och låtsas som att man inte bryr sig om det blir snyggt eller inte. Börjar man tveka känner bakelserna på sig det direkt.

008

010Bilderna till tidningen har Ulrika Pousette plåtat. Sedan har jag plåtat tidningen och på så sätt förvanskat det hela.

14 Responses to “Napoleon”

  1. Anna J said

    Men så bra, då ska jag köpa Allt om Mat. Det är så roligt att försöka sig på nåt riktigt konditor-mässigt ibland. Lyckas jag så ska jag bjuda kollegorna på riktigt lyxfika på fredag, misslyckas jag så blir det smaskigt fika hela helgen hemmavid.🙂

  2. Karin said

    Napoleon är min absoluta favorit! Ett annat knep är att skära överdelen, glaserad och klar, i bitar. Sen lägga på den ovanpå grädden och skära emellan dom redan färdig bitarna. Tada! Minimalt med smet och kladd och kapsejsad bakelse.🙂

  3. Jessica said

    jag älskar napoleonbakelser! Fast de känner då definitivt av min tvekan när man ska skära. Nu fuskar jag och monterar ihop bitarna genom att skära smördegslocken i förväg.

  4. Annica said

    Fick en gång en “platt Napoleontårta” dvs utan det tjocka gräddlagret. Den var mycket god. Är det något du sett och har recept på?

  5. Cecilia said

    Det förundrar mig alltid hur man kan baka såna där finfina bakelser, som tar längre tid än enklare bakverk, utan att äta upp alltihopa under tiden:)

    • miaohrn said

      Haha! Jag har ju gjort det varje dag i snart 13 år, så just medan jag bakar har jag inte så svårt att hålla mig. Men när det är klart slukar jag i mig!

  6. Anna said

    Napoleonbakelser är mina absoluta favoriter, men jag har aldrig vågat försöka göra dem själv…

    Nu har jag hunnit med att göra Napoleonbakelswr två(!) gånger sen jag fick detta nummer av allt om mat. Bara såååå himla gott! Särskillt med hemgjordt äppelmos i.

    Tack för ett superrecept!

    P.s På min blogg finns det bilder på hur de blev…

  7. Anna said

    Jaha, webadressen syntes tydligen inte. Den kommer här istället (ifall någon skulle vara intresserad);
    http://kakbiten.blogspot.se

Leave a Reply

