Tårtornas tårta

August 26, 2013

tårta1

I lördags gifte sig min kompis och fotografkollega Ulrika Pousette med sin Ricardo. En fantastiskt vacker vigsel, solig dag och rolig fest! Eftersom Ulle fotade min och Eriks vigsel för ett par år sedan tyckte jag att det var inte var mer än rätt att jag gjorde hennes bröllopstårta. Så j***a läskigt, jag ska aldrig mer göra bröllopstårta! Och roligt och lärorikt förstås, men jag råder er, gör aldrig bröllopstårta! Varken er egen eller andras. Konditorier är till för att användas.

Ulle och Ricardo var lugna, rationella och hjälpsamma, inga bridezillas här inte, men jag lyckades ändå stressa upp mig själv alldeles tillräckligt. Skulle den räcka, skulle den rasa, skulle den bli ful, skulle den bli äcklig, och så vidare.

024

Allt blev bra till slut. Jag valde att dekorera tårtan med flaggspel av sugarpaste och kristyr i samma färger som prydde lokalen. Tårtbottnarna var en saftig chokladsockerkaka, och däremellan bredde jag lager av hallon, grädde, chokladtryffel, dulce de leche och chokladgrädde. Sedan ett rejält lager chokladtryffelglasyr på toppen och kanterna. Den översta tårtan dekorerades med färska nejlikor, rosor och blad av hallon och jordgubbar.

Ulle fick den utmärkta idén att stapla gamla trälådor i olika nivåer att ställa tårtorna på. Lådorna pyntades med min mormors gamla spetsdukar. Tårtfaten kommer från Lagerhaus (förutom det översta som jag tror att jag köpt på Berry för länge sedan) och Ulle fick tillfälle att använda alla sina assietter att servera tårtan på.

023

17 Responses to “Tårtornas tårta”

  1. De ser fantastiska ut och enligt beskrivningen låter de helt ljuvliga!
    Jag har gjort både min systers och min bästa väns bröllopstårtor. Svettigt, utmanande men så roligt!

  2. Eva said

    Så jäkla fint och vad roligt att se bröllopstårtor som avviker från normen (vita, på höjd och supergulliga).

  3. Ulle said

    Och dom var ljuvliga och fantastiskt goda kan jag intyga!!! Stort tack till världens bästa Mia!

  4. Cecilia said

    Det såg ju helt fantastiskt ut, det där! Vilket tårtkalas:) Låter som en suverän blandning inuti tårtorna också, så underbart att våga ha flera olika smaker i samma tårta, och inte bara fega ur med smörkräm och vaniljkräm och grädde!

  5. Hanna said

    Åh, det lät så gott! Recept?😀

  6. Camilla said

    Ja jätteläskigt jag har också gjort bröllopstårta men vet inte om jag kan ladda upp en bild här ?

  7. Sofia said

    Hej Mia!
    Underbar inspiration, du är så duktig!
    Meeen… Har du alla fyllningarna i tårtorna eller uppdelat i de olika tårtorna?
    Tacksam för svar🙂

    • miaohrn said

      Jajamen, jag har klämt in alla fyllningarna i varje tårta. I ganska tunna lager. Sex lager tårtbotten och sedan fyllning däremellan.

      • Sofia said

        Så varje botten delad i sex delar? Ja det låter härligt och lite sådär lagom trixigt🙂 Stort tack för svar!

        • miaohrn said

          Ja, men för att få den hög och ståtlig så består varje tårta av två chokladkakor som jag har delat i tre lager vardera. Så totalt blir det sex lager tårtbotten. Eller fem på vissa ställen där jag inte lyckades dela i tillräckligt många lager…

  8. Caroline T said

    Jag gjorde mina egna bröllopstårtor! Moussetårta på browniebotten. Frös in dem och sen fick personalen tina och dekorera enligt mina instruktioner. Så gott, roligt och vackert!

  9. Jenny freij said

    Finns det nån möjlighet att få receptet på denna skapelse?
    Tack för all inspiration!

    Jenny🙂

Leave a Reply

