Vispat

August 15, 2013

006

Inte förrän en kompis påpekade det slog det mig hur onödigt det verkar vara att visparna på en elvisp ofta har till synes olika fattning. Vad är poängen? Någon som vet?

Riktigt irriterande blir det när man är i ett kök med många elvispar av olika fabrikat. Rena detektivarbetet att matcha alla nästintill likadana vispar rätt.

12 Responses to “Vispat”

  1. Eva Mantsinen said

    Huvudet på spiken Mia. När jag gick min konditoriutbildning hade dom både gamla och nya vispar. De gamla med “fattning för olika uttag”, och de nya “tjoffa in visparna där du vill”. Alla sprang efter de nya när det var dags för att vispa. De gamla vispmaskinernas visppinnar (eller hur man nu uttrycker det) kunde ibland slå i varandra om man stoppade in dom fel så att de slog i varandra. Skrammelskrammel. De lät som 1900-talets gamla tandläkarborrar. Skräckljud.

  2. Helena Dahlin said

    Instämmer helt! T.ex. i hemkunskapssalar, där jag ibland befinner mig. Precis lika irriterande som dammsugarpåsar – borde också bara få finnas en sort…

  3. Åsa Rickman said

    Ja, galet irriterande !

  4. Annikanika said

    Min förra elvisp hade olika fattning, och där fattade (!) jag vitsen: när jag monterade vispen på själva ställningen som hörde till, så drev ena vispen runt vispskålen med hjälpa av kuggar som satt på den vispen och på skålen. Satte man i fel visp stod skålen still.
    På min nya visp är det olika färg på platsplattorna upptill, men det är exakt samma fattning och det funkar att byta mellan höger och vänster. Så där fattar jag inte alls vitsen med olika färger. För folk som alltid vill ha samma vänstervisp???

  5. Meg said

    Säkert en manlig konstruktion. Min nya elvisp kan jag sätta visparna hur som helst, men degkrokarna har en särskild placering.

    Tricket att hålla ordning på visparna i ett kök med flera elvispar är säkert inte lätt. Då kanske man får köpa en flera vispar av samma märke och årgång.

  6. Lotta said

    Jag har alltid utgått ifån att det är för att de inte ska slå i varandra. Det brukar ju vara som små “vingar” på pinnen man trycker in i hålet. Antar att dessa vingar sitter olika i förhållande till krysset som bildas av själva visparna och om man placerar dem rätt i förhållande till varandra så slår de inte i varandra under vispning. Som sagt är detta bara nåt jag fått för mig. Har aldrig undersökt saken närmare så det är bara en teori.

  7. Eva said

    Hej Mia,
    På min mammas gamla elvisp var det bara degkrokarna som hade olika fattning. Just degkrokarna behöver sitta på ett speciellt sätt för att mata runt degen på rätt vis. /din kära ex-redaktör

    • miaohrn said

      Aha! Tack Eva! Du kan också hälsa Stefan att man tydligen inte behöver motorolja när man sågar i is med motorsåg eftersom vattnet smörjer. Man använder elmotorsåg, och det är viktigt att låta den torka med klingan uppåt för att den inte ska rosta.

Leave a Reply

