Andra bullar

August 13, 2013

008
Igår när jag kom till jobbet såg det ut så här i fönstret vid mitt skrivbord. Kakor i långa rader, väldigt trevligt! På min stol låg två rabarberstjälkar, en springform och en tårtsåg, och alla andra ytor på hela Matlabbet var täckta med sporrar, vågar, kavlar, kaffekoppar, bullar, tårtfat, småkakor och muffins. Jessica Frej och Maria Blohm håller nämligen på att göra en bok om glutenfria bakverk tillsammans med fotograf Christina Sundien. Alla älskade kakklassiker, men glutenfria. Jag är så enormt imponerad av hur de lyckas få allt från kanelbullar, wienerbröd, schackrutor och prinsesstårta att smaka minst lika gott som de glutenstinna originalen. Det blir en hel del svordomar, misslyckanden och enträget testande eftersom det är avancerad bakningskemi att försöka återskapa ett recept utan gluten.
017

 

041Plåtning ute på trottoaren.

029

Glutenfria pannkakor i fönstret i väntan på att forslas närmare kameran.

Boken kommer till våren, men redan 6 september släpps Nytt bröd, Maria och Jessicas första bok om glutenfria matbröd. Riktigt goda, bra och ambitiösa recept för alla som måste eller vill äta glutenfritt.

9781534_Nytbrod_96214957_porträtt

Boken är plåtad av Filippa Tredal. Likaså omslagsbilden och porträttet.

4 Responses to “Andra bullar”

  1. Vilket drömläge att komma till jobbet och det ser ut på det viset!
    Stina är en fantastisk fotograf!

  2. Jessica said

    Jag skulle också vilja ha ett jobb där man hittar rabarberstjälkar och tårtsåg på sin stol på morgonen.

  3. Cecilia said

    Jag har faktiskt funderat på att testa åtminstone en glutenfri vecka. Man kan ju t.ex göra väldigt goda krabbelurer (typ amerikanska pannkakor/plättar) med kokosmjöl istället för vetemjöl. Och chokladbollar är ju glutenfria!:)

  4. Åh jag som ska hålla bakkurser med glutenfri bakning under hösten. Jag ska lägga vantarna på brödboken helt klat. Kul att det börjar komma bra recept även till glutenfritt. För några år sedan var det ju bara tort smul som fanns.

Leave a Reply

