Bärigt

August 5, 2013

aronia_9912
Som receptmakare kan jag ibland önska att det fanns lite fler bär. När man har använt blåbär, hallon, lingon, havtorn, krusbär, körsbär och vinbär på längden och tvären vore det roligt att kunna variera sig lite. Det kan tyckas lite krystat, men man kan faktiskt använda aronia-bär till exempelvis marmelad. Aronia är en buske som ni säkert sett tusentals gånger men kanske inte tänkt på. Den växer ofta som häck i bostadsområden, och på hösten får den svarta små ätliga bär. Jag är fortfarande lite semester-lat trots att jag började jobba idag, så jag orkar inte lägga upp något recept, utan nöjer mig med en länk.
marmelad I_9375
Bilderna har Stefan Wettainen plåtat till ett marmelad-receptjobb vi gjorde för tidningen Mitt Kök.

9 Responses to “Bärigt”

  1. sandra said

    Ja, men aroniabär har jag också använt mig av tidigare. Tycker det är ett ganska roligt bär.

    Saft blir också bra! Lite sträv smak. Jag blandade med rabarber, blev fint! Bakade kaka på det en gång, det blev sådär… Men sylten/marmeladen blev helt perfekt till typ ostbricka och liknande och så är ju tydligen bären helt löjligt nyttiga!

    Här är ett av mina recept. Vet att du inte gillar lakrits, men det kan man ju skippa! http://sandraskok.blogspot.se/2010/07/aroniasylt.html

    • miaohrn said

      Vad kul att du har använt aronia massor, Sandra! Aroniasylt med lakrits låter toppen, även om jag själv inte gillar lakrits!

  2. Jennifer said

    Mmm… flädercurd 🙂

  3. C said

    Jag lyckades plocka flera liter aroniabär när jag gick i väntans tider och var stor som ett hus. Men det går snabbt och lätt att plocka när bären hänger som i klasar. Saften och gelén jag gjorde blev mycket uppskattad. Fin och lättskött häckplanta är det dessutom. Mer Aronia åt folket!

  4. Josefine said

    Men det finns ju många fler bär! Allåkerbär är vår nya favorit här hemma, sprider sig som tusan i rabatten! Jättegod som marmelad. Dessutom älskar barnen dem…

    • miaohrn said

      Vad roligt, tack för tipset jag har aldrig hört talas om allåkerbär. Mitt problem är att jag bara kan använda lättillgängliga bär i mina recept som de flesta kan få tag på. Gärna året om. Så jag hoppas att dina allåkerbär sprider sig till fler trädgårdar!

  5. Meg said

    Jag hade aldrig hört talas om aroniabär innan jag läste ditt inlägg. Du skriver att det finns överallt, men jag kunde inte komma på något ställe där som jag kände igen bäret ifrån. Googlade och läste på lite olika hemsidor, men ingen polett föll ner. Helt okänt bär.

    I går kväll var jag hemma hos en muslims familj som sökt asyl i Sverige och firade Bayram (deras största högtid). Värdinnan kom med en bärbukett och frågade vad det var. En annan svensk gäst svarade att det var aronia. Jag och värdinnan bestämde att vi ska koka marmelad när frosten kommit.

    Förresten var festen i går ett stort kafferep, fast arabiskt + kurdiskt. Mycket intressanta smaker för en infödd svensk. En del fantastiskt gott och annat torrt och smaklöst.

    • miaohrn said

      Vad kul att du sprang på aronia så snabbt igen efter att ha läst mitt inlägg, Meg! Och det låter riktigt härligt med arabiskt-kurdiskt kafferep, men allt kanske inte ligger en i smaken.

Leave a Reply

