Chokladterrin

July 23, 2013

065

Jag testar alldeles för sällan nya recept. Oftast använder jag mig av mina egna beprövade grundrecept, ändrar, lägger till och drar ifrån. Eller så testar jag andras recept men ändrar hej vilt. Men nu under semestern när kakförråden började tryta testade jag ett nytt recept och följde det från punkt till pricka. Det blev en chokladterrin ur Allt om Mats grillspecial, och den var fantastiskt god och lättgjord. 10 minuter gick det på, max. Dessutom behövs bara en kastrull och en spisplatta, så den borde kunna bakas i de minsta av sommarstugor.

Jag var lite skeptiskt till tillvägagångssättet att blanda kall grädde och ägg i smält choklad. Det borde skära sig tänkte jag. Det gjorde det också när jag hällde i grädden, men när jag tillsatte ägget så gick det ihop igen. När desserten stelnade blev den krämig, smältande god och lite, lite elastisk.

Här kommer receptet:

150 g mörk choklad

75 g smör

0,75 dl flytande honung

0,5 dl vispgrädde

1 ägg

2 krm flingsalt

Smält choklad och smör tillsammans i en kastrull. Tillsätt honung, grädde, ägg och salt. Rör till en jämn smet. Häll smeten i en avlång form klädd med plastfolie. Låt stå i kylen i cirka 12 timmar.

Jag kunde självklart inte vänta så länge som 12 timmar med att hugga in på skapelsen, och det gick också bra. I originalreceptet serveras den med rabarberkompott och vaniljglass, men jag tog lite gammalt jordnötsbräck ur skåpet, och det smakade prima det med.

7 Responses to “Chokladterrin”

  1. Eva said

    Jösses, 12 timmars väntetid… Jag hade gjort som du. Moffat i mig allt. Och kanske funderat på om det hade varit bättre att vänta. Jag menar, det kanske hade blivit hundra gånger godare! 🙂

  2. Sandra said

    Åh, jag har aldrig kollat upp recept på chokladterrin förut. Hade typ uppfattningen om att det var en sorts glass! Påminner väl om kanske? Måste testa, ser väldigt gott ut och enkelt att göra! Men vänta 12 timmar. Alltså. Bakverk som tar så lång tid ÄR ett problem. Får göra två satser, ett som man kan äta för tidigt och ett som man kan ta efter 12 timmar då… Kram

  3. Maria said

    Jösses så chokladigt det blev. Hur kan choklad smaka MER choklad när man blandar i annat i chokladen?:) Dock undrar jag varför man enligt receptet ska klä formen med plastfolie. Att äta bara som den är tyckte mina gäster och jag blev lite tungt, vi lättade upp det med en klick vispad grädde. Men till nästa gång funderar jag på att ha detta recept som fyllning eller topping på nån kaka. För det var sjukt gott, men som sagt lite för mäktigt att äta för sig själv i större mängder.

    Hälsningar Maria

    • miaohrn said

      Hej Maria!

      Vad kul att du har testat receptet. Det låter som bra idéer att servera den med vispgrädde och använda som fyllning eller topping.Anledningen till att man ska klä formen med plastfolie är för att det ska gå lättare att lossa den. Men du kanske har något annat trick? Man kan ju alltid använda små, små portionsformar som man serverar den ur.

  4. Emma said

    Hej Mia!

    För snart 15 år sedan (!) åt jag middag på en restaurang i Stockholm (Restaurangen – ja, den hette så vill jag minnas). Där åt vi en chokladterrin som var så himmelsk att jag inte har kunnat glömma den. Har gjort åtskilliga försök att återskapa den genom åren men det har inte blivit helt rätt. Receptet ovan gör en rätt lik konsistens men chokladterrinen på restaurangen var lite mer luftig – tänk blandning mellan ovan och chokladmousse. Har du någon idé om hur man skulle kunna åstadkomma det? 🙂

Leave a Reply

