Fika fika fika

July 20, 2013

image

Det jag allra helst vill göra på semestern är att fika. Och bada och sola och åka på utflykter och gå på loppisar. Om allt går att kombinera är jag allra lyckligast. Några ställen som jag rekommenderar och som vi hunnit besöka hittills är Kafé Sjöstugan, (deras fina brygga på bilden ovan) Stegeholms Gårdscafé (känt från SVTs Bondgården) Saltsjöbadens Friluftsbad med kafé, Skinnarvikskiosken, Riddarholmens kafé, Sturehofs Slottskafé, Aspuddens Bangolf, Kafé Himlavalvet (inte helt prisvärt, men lugnt och skönt om man är i Vasastan) och Vintervikens Trädgårdskafé.
image

Utmärkt kvällssol på Riddarholmens kafé som enbart har öppet vid fint väder. Här serveras vin, glass, kakor och säkert även mat, men den la jag inte på minnet.
image

image

image

image

Sturehofs Slottskafés trädgård, krukmakeriet och lite annat fint.
image

Vintervikens trädgårdskafé.

Idag hittade vi dessutom ett bageri och kafé med tysk inriktning på Drottninggatan. Hurra! Det har jag länge önskat skulle dyka upp i Stockholm. Det heter Bäckerei Stockholm och de saluför surdegsbröd, bullar, äppelkakor, ostkakor, bretzels och allt möjligt gott.

2 Responses to “Fika fika fika”

  1. Eva said

    Ett litet fik/matställe är Kolon i Saltsjö-Duvnäs. Supergulligt och sådär vackert och inspirerande framdukat med kaffebröd och annat. Perfekt före en sån som jag som gärna luftar Vespan i jakt på nya fikaställen. Tack för tipsen. Noteras.

Leave a Reply

