Tårtbottentips

July 16, 2013

004

När jag jobbade som konditor smorde vi aldrig kanten på formen när vi bakade tårtbottnar, eller anslag som det heter på fackspråk. Men av någon anledning har jag börjat göra det ibland när jag gör recept för hemmabagare. Bara för att man ska det. Ni vet den där klassiska raden “smörj och bröa formen” som i många fall är lite onödig. I vissa fall till och med negativ, vilket jag märkte när jag skulle göra ett recept på fraisier (fint franskt ord för jordgubbstårta, se bilden ovan).

När man smörjer formen lossnar ju kakan från kanten och krymper ihop lite under gräddningen. När man gör fraisier monterar man sedan tårtan med jordgubbar och vaniljmousse i samma form, och om kakan då har krympt ihop och blivit skrynklig blir den synliga kanten väldigt ful. Tack och lov påminde en kollega mig om att inte smörja formen, och då blev allt bättre. En jämn och fin tårtbotten med spikraka kanter.

I botten av formen hade jag som ni ser bakplåtspapper, men vill man kan man självklart smörja och bröa botten. När kakan har svalnat skär man loss den från formens kant med en tunn kniv.

053059

10 Responses to “Tårtbottentips”

  1. Eva said

    Jag fick nyligen lära mig att dra upp smeten på kanterna för att få en jämnare kaka. Det behövs kanske inte? Din kaka ser jättefin och verkligen smarrig ut.

    • miaohrn said

      Ja, det har jag också lärt mig, men gör det sällan numera, och det brukar funka bra ändå. Men det kanske beror på vilken smet man använder.

  2. Annika said

    Vilken otroligt elegant tårta!

  3. Lisa said

    Detta har inte med inlägget att göra men jag vill bara tala om att du är fantastisk! ALLA dina recept som jag har bakat/gjort har alltid blivit underbart goda!!

  4. elin said

    Tack för tipset! 😀

  5. Anders said

    Hej Mia!

    Jag landade på det här inlägget eftersom jag var nyfiken på om du hade några tips för hur man skär upp en tårta. I förra veckan publicerade mattenördarna på Youtube-kontot Numberphile en video på hur tårta kan skäras.

    Universalgeniet Francis Galton föreslog 1906 en tårtskärarmetod för redaktörerna på Nature och fick den också publicerad. Han menade att vanliga kilformade bitar från en rund tårta var ofullkomliga, och att hans sätt minimerade torra kanter genom att pussla ihop återstående delar och höll dom samman med gummiband.

    Att bitarna inte blir jämnstora, ej lämpar sig för tårtor med mycket frosting eller dekor, och knappt behövs då det sällan blir långvariga tårtrester, verkar inte bekymra matematikerna. Men lite roligt är det allt med alternativa tillvägagångssätt.
    Hur skär du tårta?

    Här kan du se klippet: http://youtu.be/wBU9N35ZHIw

    • miaohrn said

      Haha, vilket roligt sätt att skära tårta! Själv är jag så pass konventionell att jag skär i helt vanliga tårtbitar. Och Francis Galton kanske var van vid torrare tårtor. Bakar man en kladdkaka eller moussetårta och plastar in den är det ju inget större problem.

Leave a Reply

