Bakom kulisserna

July 11, 2013

060

Jag glömmer ofta att visa upp vad som händer bakom kulisserna när vi fotar kakor, och ni har önskat att få ser mer av det. Oftast är jag extremt koncentrerad på att faktiskt jobba under en plåtningsdag, jag går liksom in i en bubbla och kan inte tänka på annat än just att jobba. Och skvallra med fotografen. Men under min senaste plåtning lyckades jag faktiskt ta några bilder av hur det gick till. Jag och Ulrika Pousette plåtade kokosbollar/ gräddbullar/ mums mums/ skumtoppar/ munkar (varför måste det finnas så många namn!?) för tidningen Mitt kök.

Jag gillar att fota själv, och fotar det mesta här till bloggen, men det finns så många fantastiskt duktiga matfotografer, så jag ser ingen anledning att fota själv till tidningsjobb och böcker. Då kan jag göra det jag är bra på, och fotografen kan sköta skärpa, ljus och allt det fototekniska och konstnärliga. Sedan hjälps vi åt att komponera bilden och styla. Inte minst är det väldigt skönt att slippa all efterbearbetning av bilden, att spara i rätt format och att leverera till någon jobbig ftp.

008

Jag bakar upp och förbereder så mycket som går i god tid före plåtningen, och just när det gällde kokosbollar kunde jag förbereda nästan allt. Många bakverk ser dock godast ut om de är nybakade, till exempel bullar, smulpajer, och suffléer.

Ibland packar jag ihop all rekvisita och alla kakor och så plåtar vi i någon fin miljö, eller så åker jag till fotografens studio, men ofta håller vi till i min matstudio Matlabbet, och det gjorde vi även denna dag. Oftast börjar vi vid 9.30-tiden med att dricka kaffe och gå igenom vad vi ska fota. Och skvallra, jag älskar att skvallra. Sedan väljer vi porslin, underlag och eventuell bakgrund och drar igång och fotar.

023024

Efter max två bilder är jag väldigt lunchhungrig och då måste vi ta rast. Jag blir sur och negativ när jag är hungrig, och då kommer jag ingenstans. Men i branschen är normen att stressa på och bara kasta i sig lite mat på stående fot, sedan däcka med ett glas vin vid 16-tiden och slänga all mat man har fotat.

Det är finns någon slags prestige i att fota så många bilder som möjligt på en dag, och självklart blir det mest ekonomiskt så, men jag har tröttnat på att hetsa och stressa. Min kreativitet och energi tar slut efter sju bilder, och den här dagen fotade vi bara fem bilder, vilket är alldeles lagom och väldigt skönt.

Många vill tro att man fuskar när man fotar mat. Det gör man väldigt, väldigt, väldigt sällan. Det finns ingen anledning, det ser ju gott ut som det är.

Jag har nästan aldrig bakat kokosbollar förut, och Ulle hade aldrig plåtat det, så det var ett väldigt roligt jobb att göra. Tacksamt och lättplåtat, och gott att äta upp efter plåtningen. Det som blev över fick personalen på Nisses dagis.

043

Hur man än gör blir det väldigt stökigt efter en plåtning. Förr eller senare drar jag alltid fram halva rekvisitaförrådet.

038

Recepten kommer senare i sommar eller i höst. Jag hojtar till då!

6 Responses to “Bakom kulisserna”

  1. Annika said

    Det bästa är när du är hos mig och plåtar och lämnar kopiösa mängder kakor och bär efter dig!😀
    Låter som det händer stup i kvarten, vilket det så klart inte gör, men det var så minnesvärt så att även mina kollegor kommer ihåg det – eftersom de fick äta upp det mesta dan efter.

  2. Sandra said

    Jag är inte den avundsjuka typen, men känner ändå lite avundsjuka över vilket härligt jobb du har!!! Fast inte på ett dåligt avundsjukt sätt, mer inspirerande-avundsjuk!😉 Gräddbullar eller vad man nu ska kalla dem är ju så gott! Det går äta hur många som helst utan att man blir mätt liksom… Men att kalla dem munkar tycker jag är så himlans konstigt!

  3. Eva said

    Nu känner jag mig som hemma när jag läser det här. Jag är AD och känner igen mig så väl. Efter en fotosession är det tomt i huvudet ! Kul också att läsa det här inlägget. Jag håller på att experimentera med marängtoppar, som jag vill kalla dom. Gräddbullar är väl en direkt översättning av flödebollar (har inget danskt ö i mina tangentbordstecken) och är helt knasigt ord. Ingen grädde så långt ögat når. Galet goda är dom iaf.

Leave a Reply

