Bärfrossa

July 4, 2013

016

Till senaste numret av tidningen Mersmak har jag gjort en handfull recept på somriga sötsaker med jordgubbar och andra bär. Mina glassar pryder dessutom omslaget, och det är alltid extra roligt.

cheesecake
Jordgubbscheesecake i portionsformar med smulbotten av Digestive och krossade salta pinnar. Dekorerade med färska blåbär. Receptet finns på Coop.se.
glass
Receptet på jordgubbsglassen har jag lagt upp under receptfliken. Det är superenkelt och supergott och man måste inte nödvändigtvis ha glassmaskin.
chokladohallon
Varma chokladbakelser med hallon.

Visst ser det ganska somrigt ut? Vi plåtade på min balkong i april medan is och snö fortfarande låg tjock på marken. Alla bilder är plåtade av Ulrika Pousette.

6 Responses to “Bärfrossa”

  1. Sandra said

    Alltså de där varma chokladbakelserna hade inte varit helt fel. Är det typ som chokladfondant? Älskart! Idag kom jag hem till Malmö igen och då väntade ett paket på mig! TACK! Kram

  2. Greta said

    Fotat i april? Håhå, jaja, man är inte direkt svårlurad… =o)

  3. Cecilia said

    Jag ska GENAST gå ut i förrådet och rädda ett gäng glasburkar som annars skulle till återvinningen!

  4. Hej Mia:)
    Nu har jag provat att göra jordgubbscheesecake i portionsformar,
    rackarns goda! Hade t.o.m samma glasburkar som de på bilden, som jag släpat med mig från Frankrike.
    Du vet möjligtvis inte om det går att hitta liknande i Sverige? (för ett afternoon tea party jag planerar!)

    Tack för att du är en kul inspirationskälla!

    Med vänliga hälsningar
    Rebecka

    • miaohrn said

      Vad kul att du gillar dem, Rebecka! Och att du använde rätt formar! Jag har också gjort som du, ätit yoghurt tills det stog ut ur öronen och släpat hem dem från Frankrike. Tills jag upptäckte att de finns på Wijnjas i närheten där jag bor för 10 kronor (plus moms). Förra veckan såg jag dem även på Cajsa Warg. Hoppas du hittar dem, lycka till med partyt!

Leave a Reply

