Körsbär

June 3, 2013

015
Körsbären är här! Kanske världens finaste bär att dekorera med.

Våra svenska körsbärsträd har knappt blommat ut, men körsbär från sydligare destinationer finns att köpa där frukt och grönt säljs. Dessutom finns det numera urkärnade körsbär i frysdiskarna i välsorterade butiker, ofta av märket Garant. I vissa butiker finns det även olika sorters urkärnade körsbär på burk. Den franska frysmatkedjan Picard börjar slå upp butiker här och var i Stockholm, och där kan man hitta såväl urkärnade frysta körsbär som plommon, rabarber och fikon. Känns inte helt rätt i hela den här närodlat-säsongsanpassat-tidsandan som råder, men ändå lite roligt. Picard säljer även frysta franska bakverk som tarte tatin, flan, macarons, chokladfondanter och croissanter.
026
Tillbaka till körsbären. I Sverige är vi lite dåliga på att använda körsbär i bakning och desserter till skillnad från till exempel Tyskland, Polen, Ungern och Frankrike, där man hittar körsbärssötsaker som clafoutis, (fransk pudding) Schwarzwälder kirschentorte (tysk choklad- och körsbärtårta) och meggyes-krémes lepény (ungersk kaka). Synd tycker jag, även om söta körsbär och bigarråer inte alltid blir jättespännande i bakverk. Använd då hellre de lite surare morellerna och klarbären, och spara de stora vackra bigarråerna till dekor.

Att kärna ur körsbär är ganska pilligt, men det slipper man förstås om man köper de frysta eller inlagda varianterna. Annars hittar ni lite tips i det här gamla inlägget.

6 Responses to “Körsbär”

  1. Helena Dahlin said

    Läste det gamla inlägget där du talade om en olivurkärnare. Jag vet inte hur en sådan ser ut, men det enda jag har testat, som också mormor använde, var en gammaldags hårnål och det gick alldeles utmärkt. Vet iofs inte om sådana finns att få tag på längre….

  2. Cecilia said

    Jag har testat att baka någon kaka med körsbär, men det både smakar och luktar limstift, tycker jag. Du vet såna där blåa limstift man hade på dagis, de som stinker av nån sorts bittermandel-liknande olja… Och sambon håller med. Använder man fel sorts körsbär då, eller? Det smakar liksom inte fräscha körsbär längre när man har värmt upp dem:/

    • miaohrn said

      Haha, nej det handlar nog inte om fel sorts körsbär, utan om man gillar den där bittermandel-aromen eller inte. Jag gillar det, men min man tycker ofta att det smakar björnklister.

  3. sevara said

    Oj,vad jag älskar körsbär i bakverk.Det smakar ju underbar men synd att de e lite dyra och smaklösa här i Sverige.Riktig mogna körsbär smakar hur god som helst.Syrt och sött på samma gång.Ha det gott ,underbara Mia.

  4. Jessica said

    jag har en körsbärsurkärnare från Tyskland.
    Jag lägger mest in bär i, oftast, vit rom och socker och låter det stå i några månader = romtopf.

Leave a Reply

