Snabbjäsning

May 31, 2013

047
Jag är sällan (läs aldrig) upplagd för att baka surdegsbröd, men jag försöker åtminstone baka med så lite jäst som möjligt och med kall degvätska så att degen får jäsa ganska länge. Men ibland springer tiden iväg och jäsningen går saaaaakta. Som igår när jag bakade sirapslimpor och behövde grädda dem innan jag gick från jobbet. Då finns det ett trick att ta till. Sätt ugnen på lägsta möjliga, oftast 50 grader. Funkar dock inte på min hemmagasugn som har 120 grader som lägsta temperatur. Sätt in plåten med ojästa bröd och spraya gärna lite vatten med en blomspruta eller liknande. Stäng luckan och låt bröden stå och götta sig i den fuktiga värmen. Rask eller jässkåp heter det på bagarspråk. Öppna luckan då och då så att det inte blir alltför varmt. När bröden börjar se fint jästa ut tar du ut plåten och höjer ugnsvärmen ordentligt. Sedan är det bara att sätta in dem igen och grädda.

Ursäkta den extremt tråkiga bilden, det är svårt att göra ugnsfoton på bleka degbitar vackra.

4 Responses to “Snabbjäsning”

  1. Cecilia said

    En annan sak som det verkar vara OMÖJLIGT att ta snygga bilder på, är vändstekta ägg och äggröra. Men dina bröd ser helt okej ut tycker jag:)

  2. Cecilia said

    PS. Idag skulle jag göra banan-sockerkaka med Plopp enligt grundreceptet i din fantastiska sockerkaksbok. Glömde dock bakpulvret, så det blev banan-kladdkaka med Plopp! Nästan ännu bättre, om jag får säga det själv;) Jag had eäven i 25g extra smör, det har jag alltid. Smör är gott!

Leave a Reply

