Mias misslyckanden del 568

May 20, 2013

062

Ni älskar ju när jag misslyckas, och nu har det hänt igen. Ni vet de här helgerna i maj när allt ska hända. Det blir lätt lite stressande. Jag skulle på svensexa i lördags och i söndags var det städdag med bostadsrättsföreningen och jag hade lovat att baka till båda tillställningarna. Erik är bortrest så Nisse fick vara med och baka. Jag ska inte skylla mina misslyckanden på honom, men herregud vad kladdigt det blir när en ettåring är med i köket! När jag skrapat ur bunken hjälpligt satte han den uppochner på huvudet och sa “mö”(ssa). Hårtvättning på det.

Jag gjorde ett försök att efterlikna Grillska Husets Mumma (som jag skrivit om tidigare) men jag bakade dem i höga, smala och ganska hårda silikonformar, så det var omöjligt att få ut dem ur formarna utan att de gick sönder. Kanske hade det hjälpt om jag hade smörjt formarna, men jag tror att det behövs en lite mer seg och glutenhaltig smet för att det ska gå och lossa ur den sortens formar. Inte en “kort” och smörig smet. Nästa gång ska jag testa att baka dem i en väl smord muffinsplåt. Så att jag kan banka ut dem med våld om det behövs. Efter lite svordomar tog jag mig samman och rullade kakorna i kardemummasocker och la dem i fina muffinsformar. Liiiiite snyggare blev de, och goda var de iallafall, och det är ju huvudsaken. Hellre fult och gott än snyggt och äckligt om jag får välja.

wpid-IMG_20130520_125104.jpg

Här kommer några tips på hur man kan täcka upp sina bakningstabbar, allt beroende på typ av bakverk och misslyckande:

  • Täck med färska blommor, bär, florsocker eller strössel.
  • Doppa i choklad eller täck med glasyr.
  • Smula ner och gör cakepops, dammsugare eller arraksbollar.
  • Lägg i en fin muffinsform.

Ett par råd till:

  • Försök att inte trycka i dig de misslyckade kakorna i ren frustration, det är inte särskilt njutbart. Men självklart gjorde jag det ändå.
  • Trösta dig med att det är en världslig sak att misslyckas med kakor. Det är inte kirurgi.

Receptet får ni vänta på ett bra tag, det kommer i Icakurien nästa sommar. Men jag kan avslöja så mycket som jag lyckades få veta på Grillska huset: Mumma innehåller mandelmassa, smör och ägg och rullas efter gräddningen i kardemummasocker.

4 Responses to “Mias misslyckanden del 568”

  1. Jessica said

    Jag plonkar in misslyckanden i frysen för att till slut göra dammsugare av dom.

  2. Eva Mantsinen said

    Å jag trycker i mig dom. Tack för rådet. Det ska jag inte göra i fortsättningen. Inte ens trycka i någon annan dom. Att dölja eländet under pudervitt socker och fina blommor. Det får ju vem som helst att smälta.

  3. Annika said

    Åh, du MÅSTE säga till när receptet finns i print – då ska jag köpa och baka direkt. Mumma är så himla goda!

Leave a Reply

