Hemma hos. Del 2.

May 18, 2013

126
Här kommer bilder från resten av lägenheten!
129
Soffan är från Bolia och kändes obscent stor när vi köpte den jämfört med vår gamla Klippan-soffa. Men med tanke på att vi mer eller mindre bor i den är den alldeles lagom. Kuddarna är från Bantie (rea på Åhléns) och tavlorna är inramade litografier av Olle Eksells målningar med Stockholmsmotiv. Jag är ju tokig i Stockholm. I sin bedside crib från har Nisse aldrig velat sova, men nu funkar den som någon slags leksoffa.
010
Sovrummet med utgång till balkongen. Lakan från H&M Home. Sängen som är från IKEA fick vi av mina föräldrar när de flyttade. Galet praktiskt med lådor som rymmer ALLT under.
145
Nisses lekhörna mellan köket, vardagsrummet och hallen.
141
Här och var i lägenheten står stökiga Billy-bokhyllor proppfyllda med böcker och prylar. Vi är egentligen väldigt oföretagsamma när det gäller heminredning, och har i många år tänkt skaffa någon snyggare bokhyllelösning, men allt som inte kan lösas med dubbelhäftande tejp skjuts på framtiden.
balkong liten
I år har vi satt upp ett barnsäkerhetsnät på balkongen för att hindra Nisse från att sticka ut huvudet mellan spjälorna och kasta ut saker från sjätte våningen. Det är inte överdrivet snyggt, och dessutom är växtligheten inte särskilt frodig än efter den långa vintern, så bilderna ni ser är från i fjol. Det ordet alltså, jag känner mig alltid som en gammal gumma när jag använder det.
052
041
026
038
Bland det bästa med vårat hus är att huset mittemot har så fin mintgrön färg. Växtlighet som har överlevt vintern är jordgubbar, gula hallon, humle, rosor, lavendel, gräslök, dragon, pelargon (på vinden) och en sälg.
IMG_5870
Ena halvan av balkongen har sol från gryningen fram till 14-tiden. Den andra halvan har med lite tur kvällsol. Ungefär en gång vartannat år lyckas vi pricka in grillning med vänner och vin i solen. För det mesta grillar vi i regn och snålblåst eller ägnar oss åt städning, fönsterkuvert och nattning medan kvällsolen strålar på balkongen.

10 Responses to “Hemma hos. Del 2.”

  1. Veronica said

    Vilken rolig rundvandring! Tack! På tal om uttryck som får en att känna sig som en gammal gumma. Jag brukar använda min mormors “måndag åtte dar” (måndag åtta dagar) det var alltså måndags i förra veckan, å vilka roliga ansiktsuttryck man blir mött av. De äldre tror inte vi “yngre” kan det å de som är yngre än mig fattar inget!
    Ha en trevlig söndag!
    //v

  2. Henrik Løgstrup Winkler, Viborg said

    Hej Mia,

    Jag är mycket inspirerad av dina recept på macarons. Speciellt eftersom du har lyckats att minska sockerhalten med en så bra resultat!

    Du skriver att en av dina kompisar gräddade sina macarons med vamluft efter ditt recept. Var det också på 125 grader längst ner i ugnen?

    Har du erfarenhet av att stabilisera macaron smeten med lite äggvitepulver och cremor tartari / renad tandsten?

    Bästa hälsningar

    Henrik (danska fan & macaronnörd)

    • miaohrn said

      Vad kul att du gillar mitt macaronrecept, Henrik! Ja, jag tror att det funkar bra att grädda på 125 grader längst ner även med varmluft, men man kanske får grädda lite kortare tid än vanligt. Jag har inte använt äggvitepulver eller liknande.

  3. Charlotte Lindblad said

    Hej!
    Är det en elgrill jag skymtar? Antar det eftersom den får stå på balkongen. Min fråga som grillälskare och balkongägare är därför: är det bra med elgrill? Blir det någon grillkänsla? Tack för en bra blogg!!

    • miaohrn said

      Nej, det är en gasolgrill. Vi bor i princip högts upp, så det brukar inte vara något problem att använda den. Den lilla erfarenhet jag har av elgrillar är positiv. Trevlig grillsommar!

  4. Hana said

    Mia! Your place is looking more and more wonderful each time I see it! I’m just going to invite ourselves over for a grill party next time we’re in Stockholm!😉

  5. Linda said

    Vad mysigt ni har det!! Helt plötsligt känns det som att jag o min sambo bor rätt luftigt på våra 55 kvm. Utan ett litet barn. Men så har vi ju inte heller er tjusiga underbara balkong, med flera utgångar, och utsikt över vattnet. Lyxigt!

Leave a Reply

