Hemma hos. Del 1.

May 13, 2013

068

När jag visade ett par bilder på mitt kylskåp kom det önskemål om att se mer av min lägenhet. Varsågoda, på allmän begäran kommer här lite bilder från mitt hem. Lite slarvigt städat och helt ostylat. Inga krukor med basilika, skålar med citroner eller vaser med snittblommor.

073

Jag bor med min man Erik och vår 1,5-årige son Nisse på Kungsholmen. Vår lägenhet är 53 kvm och ligger högst upp i huset. Ska jag vara ärlig ligger det en vindsvåning ovanpå. Huset är byggt 1937 och vi har en kungsbalkong som löper längs hela lägenheten. Jag älskar, älskar, älskar vår lägenhet och att bo i stan, men vi har inte överdrivet mycket utrymme, så förr eller senare måste vi nog flytta till större. Än så länge funkar det bra, men det finns till exempel inte plats för en säng till Nisse, och ett lekrum är inte att tänka på.

Jag börjar med köket. Det får en egen post så kommer resten inom kort. Huset stambyttes för ett par år sedan och då passade vi på att renovera köket. Jag får ont i magen när jag tänker på alla utmärkta kök som bara rivs ut och ersätts med generiska Ikea-kök, så vi valde att behålla de platsbyggda köksskåpen med teakluckor från 50- eller 60-talet och kompletterade med liknande luckor som ett snickeri tillverkade åt oss.

094

För att få plats med en diskmaskin flyttade vi ut kylskåpet i hallen/ matsalen och fick på så sätt en till arbetsyta. Den utrustades med en nytillverkad virrvarr-Perstorpsplatta för att matcha original-bänkskivan i samma material. Diskmaskinen fick också en teaklucka.

101

Jag kan inte vara utan mikrovågsugn, (värma rester, barnmat och smälta choklad) så snickeriet tillverkade ett mikroskåp. Övertekniska mikrovågsugnar med tusen programval är det värsta jag vet. Den här mikron har ett vred för effekt och ett för tid, det är allt som behövs.

Spis och ugn drivs med gas och hade satts in i lägenheten strax innan vi flyttade in. Själv hade jag inte valt en gasugn, men det kändes sorgligt att slänga ut en splitter ny ugn, så den får vara kvar. Gasspis är fantastiskt och ugnen fungerar också högt över förväntan.

114

Ni kanske tror att jag har massor av fint porslin hemma? Nej. Allt som är fint hamnar förr eller senare på jobbet, så hemma har vi mest gamla slitna IKEA- tallrikar jag köpte när jag flyttade hemifrån, och glas och köksutrustning från Icon Medialabs konkursauktion som Erik gick på när IT-bubblan sprack. Johan Stäel von Holstein har med största sannolikhet druckit ur våra glas!

083

Utan vår kaffekvarn och espressomaskin skulle jag bryta ihop. Många gånger om dagen.

085

Lådorna är bara 30 cm djupa, och sitter inte fast på moderna skenor, så denna hamnar ofta i golvet när intet ont anande gäster drar ut den.

105

En pelargonstickling som överlevt vintern! Och vintern dessförinnan också. Mycket stolt.

120

Skafferiet. Också 30 cm djupt, har man djupare blir det ändå bara oöverskådligt och stökigt. Intalar jag mig själv. Innehåller alltid salta pinnar.

146

“Matsalen”. Eller en del av hallen beroende på hur man ser på saken. Nisses barnstol är fyndad (eh, nej den var pinsamt dyr) på Blocket, och sedan ommålad (måste berätta det ofta och mycket, det är den första och enda möbel jag någonsin målat) och skolplanschen är ett annat oekonomiskt vintageköp från Grandpa i Göteborg. Carl Malmsten-bordet har vi ärvt av min mormor och morfar. Smeg-kylen är inköpt på Fredells, men jag tror att de finns billigare på andra håll.

6 Responses to “Hemma hos. Del 1.”

  1. Katarina said

    Åh så vackert!

  2. Meg said

    Tack för titten! Om du hade fixat till och stylat innan fotografering så hade det ju inte varit hemma hos dig. Vad glad jag blir och så klokt att ni behöll de gamal fungerande delarna i köket och lät ett snickeri fixa resten. Det är alldeles för mycket fungerande saker i våra hem som kastas ut för det ska in något nytt.

  3. Marie i Skåne said

    Ååå äntligen ett vanligt hem, i min smak och stil. Kände mig så hemma när jag såg bilderna. Tack för titten och ha en fortsatt skön dag!

  4. Cecilia said

    Jag tycker att det ser fint ut! En skön mix av nytt, halvgammalt och klassiskt svenskt:) Kan verkligen tänka mig alla godsaker som tillretts i köket;)

    PS. Muffinsformarna från Panduro håller formen! Mirakel! DS.

  5. Cickan said

    Jättetrevligt hem! Köket är ju himlans fint – tur att det finns vettigt folk som väljer att behålla original luckorna – dom var ju fantastiskt fina!
    Ditt kylskåp är jag så avundsjuk på…vill ha ett sånt oxå! 🙂
    Tack för fint inlägg!
    Hälsar Cickan

  6. Hana said

    Thanks for sharing, Mia! This is a fantastic ‘Pantry Confidential: Lite” post for the voyeur in me! 😉 xoxo

Leave a Reply

